Wydawca: Fantasy Flight Games
Rok wydania: 2011
Liczba graczy: 2-5
Czas gry: 120-240 minut
Język: angielski
Artykuł ten będzie opisywał pierwszy wydany dodatek do gry Sid Meier’s Civilization: The Board Game z 2010 roku. Z tego też względu jego zawartość będzie zawierała tylko elementy jakie on wprowadza oraz nowe mechanizmy. Recenzja podstawowej gry znajduje się TUTAJ.
Przede wszystkim Fame and Fortune umożliwia wprowadzenie do gry piątego gracza w kolorze fioletowym, co niezwykle ucieszyło mojego małżonka. Poza tym dodatkowo mamy do dyspozycji cztery nowe nacje, które urozmaicają rozgrywkę tym, którym znudziły się narody z podstawowej gry Sida Meiera. Tym razem możemy wcielić się w Mahatmę Ghandiego (Hindusów), Aleksandra Wielkiego (Greków), Izabellę Kastylijską (Hiszpanów) oraz Saladyna (Arabów). Dla Hiszpanów dołączono również białą figurkę zwiadowcy (działającą adekwatnie, jak w grze podstawowej figurkę armii dla Rosjan). Zaznaczę w tym miejscu, że grając Grekami zauważyłam, iż ich umiejętność niezerowania licznika handlu przy wynalezieniu innej technologii, aniżeli już istniejąca wśród wszystkich graczy, stwarza bardzo dużą przewagę i drzewko technologiczne „samo rośnie”. Jest to widoczne zwłaszcza w grze dwuosobowej. Inwestowanie w kulturę czy też ekonomię staje się tym samym zbędne.
Fantasy Flight Games zaopatrzyło swoich graczy w
poprawioną kartę Flight oraz cudu świata Angkor Wat. Są to zastępniki do kart z
pierwszej edycji gry podstawowej, na których wystąpiły błędy. Ponadto każdy z
graczy otrzymuje skrót walki oraz łupów, jakie może za nią otrzymać. Fame and
Fortune wprowadza również dodatkowe mapy, znaczniki chatek i barbarzyńców,
pięciopunktowe kolumny kultury, technologie, cuda świata oraz karty kultury.
Ponadto na mapie pojawiają się nowe pola zwane reliktami. Jeśli podczas
odkrywania terenów pojawią się one, to kładziemy na nich odpowiadające im
kafelki. W grze występują trzy relikty: Atlantyda (na początku następnej tury można nauczyć się
jednej technologii za darmo), Szkoła Konfucjusza (gracz otrzymuje dwie losowe
wielkie postaci – faq 2.0 modyfikuje to do jednej) oraz Siedem Złotych Miast
(na początku następnej tury gracz może zainwestować dwa pieniążki nie posiadając
ich). Tylko figurka armii może wejść do tych obiektów uruchamiając jednorazową
umiejętność danego reliktu. Jedną z nowych dość istotnych technologii jest
rolnictwo. Dzięki niej otrzymujemy możliwość budowania metropolii (z którą
startują Hindusi). Zajmuje ona jedno dodatkowe pole i zwiększa zasięg naszego
miasta. Poza tym metropolia zwiększa obronę w mieście o dwa (ale można ją
dodatkowo obmurować) oraz dodatkową kolumnę kultury, gdy oddajemy się sztuce.
Jeśli chodzi o nowe mechanizmy w tym dodatku, to mamy do dyspozycji karty wielkich ludzi. Kiedy otrzymamy możliwość pociągnięcia ich dodatkowo otrzymujemy znacznik, który możemy wybudować w mieście (tak jak to było w grze podstawowej). Natomiast karta wielkich postaci daje nam konkretnego zasłużonego człowieka np. Galileusza, Marco Polo, Marka Twaina czy też Nikolaia Teslę, którego umiejętność pozwala nam otrzymanie dodatkowych korzyści, czy też popsucie planów przeciwnika.
Dodatek Fame and Fortune wprowadza również 4 karty inwestycji oraz ich znaczniki. Na początku każdej tury gracz ma możliwość położenia tam złotej monety (którą faktycznie posiadamy, a nie tej nadrukowanej na karcie), ażeby uaktywnić dodatkową umiejętność. Tym samym możemy otrzymać bonusy w fazie produkcji w każdym mieście. Ich moc zależna jest od posiadanych w danym momencie znaczników inwestycji. Poza tym karty dają nam bonusy do walki, pozwalają wynaleźć jedną technologię za darmo oraz umożliwiają redukcję kosztów poruszania się na trasie kultury (o 1,2 lub 3) i zwiększają liczbę posiadanych kart kultury na ręce o jeden.
Jeśli chodzi o nowe mechanizmy w tym dodatku, to mamy do dyspozycji karty wielkich ludzi. Kiedy otrzymamy możliwość pociągnięcia ich dodatkowo otrzymujemy znacznik, który możemy wybudować w mieście (tak jak to było w grze podstawowej). Natomiast karta wielkich postaci daje nam konkretnego zasłużonego człowieka np. Galileusza, Marco Polo, Marka Twaina czy też Nikolaia Teslę, którego umiejętność pozwala nam otrzymanie dodatkowych korzyści, czy też popsucie planów przeciwnika.
Dodatek Fame and Fortune wprowadza również 4 karty inwestycji oraz ich znaczniki. Na początku każdej tury gracz ma możliwość położenia tam złotej monety (którą faktycznie posiadamy, a nie tej nadrukowanej na karcie), ażeby uaktywnić dodatkową umiejętność. Tym samym możemy otrzymać bonusy w fazie produkcji w każdym mieście. Ich moc zależna jest od posiadanych w danym momencie znaczników inwestycji. Poza tym karty dają nam bonusy do walki, pozwalają wynaleźć jedną technologię za darmo oraz umożliwiają redukcję kosztów poruszania się na trasie kultury (o 1,2 lub 3) i zwiększają liczbę posiadanych kart kultury na ręce o jeden.
W podstawowej grze Sid Meier’s Civilization: The Board Game mieliśmy do dyspozycji dwustronne markery klęsk: suszy i pustyni. Dodatek wprowadza las oraz wodę. Ostatnim nowym elementem są dwustronne znaczniki karawan i fortyfikacji. Gracze grający w grę komputerową mogliby się cieszyć, gdyby nie fakt, iż fortyfikacja nie jest tak potrzebna w grze planszowej, jak mogłoby się wydawać. W Fame and Fortune umiejętność ta daje nam możliwość, po wcześniejszym wejściu do miasta i rozwiązaniu jednostki armii, jednorazowego bonusu +2 podczas obrony miasta. Natomiast jeśli zechcemy rozwiązać zwiadowcę, to kładziemy na danym mieście znacznik karawany, otrzymując jednocześnie jednorazowy bonus w postaci dwóch symboli produkcji do budowy. Oczywiście w określonych sytuacjach będzie to miało zastosowanie.
Niektóre z wprowadzonych elementów sprawdzają się w grze lepiej, a inne gorzej. Z całą pewnością mogę polecić grę z inwestycjami, lecz jeśli zdecydujemy się na grę z tym dodatkiem szybko zauważymy, że zwycięstwo ekonomiczne jest niemalże niemożliwe. Nowe kafelki z mapą na pewno wprowadzają większą regrywalność, co sądzę, każdemu przypadnie do gustu. Na uznanie zasługuje wprowadzenie kart pomocy walki dla gracz, choć zastanawia fakt, czemu tego nie było w podstawowej grze. Z całą pewnością jest to dodatek, który wydłuża grę, ale staję ona tym samym jeszcze bardziej ciekawa i wymagająca (jak to nazywamy - mózgożerna). Z drugiej strony cywilizacje stają się jeszcze mniej zbalansowane i niektóre nie mają szans grając przeciwko innym. Dlatego też, dla graczy spragnionych wyzwań jak najbardziej polecam ten dodatek.
Ocena dodatku: 5.5/6
Pozdrawiam
Vivien
Vivien
PS: Oczywiście FAQ i Errata opublikowany przez wydawcę
zmienia kilka zasad i kart. Czasami się zastanawiam czy Fantasy Flight specjalnie
robi błędy, aby je naprawiać w kolejnych dodatkach, które wydają i w ten sposób
podnieść ich sprzedaż :-)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz