Wydawca:
Consim Press (dystrybutorem gry jest GMT Games)
Rok
wydania: 2014 (drugi druk)
Liczba
graczy: 1, ewentualnie 2
Czas
gry: w zasadzie zależy on tylko i wyłącznie od nas
Język:
angielski
W
końcu nadszedł czas, aby podzielić się moimi przemyśleniami na temat gry The
Hunters: German U-Boats at War, 1939-43. Nie będzie tu
opisu rozgrywki, gdyż ten możecie znaleźć w osobnym wpisie – click.
Jak
już wspomniałem we wcześniejszych tekstach, The Hunters jest grą jednoosobową.
Dowodzimy w niej niemieckim U-Bootem w trakcie II Wojny Światowej. Posiada ona
opcję grania w dwie osoby, ale rola naszego towarzysza (i w zasadzie nasza), oprócz prowadzenia
własnej łodzi, sprowadza się do rzutów kostek na wykrycie i uszkodzenia
spowodowane przez eskortę. W związku z tym nie ma najmniejszego sensu. Autorem
gry jest Gregory M. Smith i jest to jedyna pozycja stworzona przez tego
projektanta.
Jeżeli
przeczytaliście mój dokładny opis rozgrywki, to zapewne zauważyliście, że cała
gra obraca się wokół rzutów kostkami. Jest to prawda. Decyzje, które gracz podejmuje
w trakcie gry naprawdę w minimalnym stopniu wpływają na to, co się w niej
dzieje. W związku z tym nie jest to gra dla osób, które szukają jakiś
optymalnych strategii i ruchów. Tego w The Hunters nie
znajdziemy.
Wydaje
mi się, że jest to tytuł dla osób z bogatą wyobraźnią lub dla tych, którzy w
minimalnym stopniu mieli coś wspólnego z grami RPG. W przypadku The
Hunters muszą one być jeszcze miłośnikami okrętów podwodnych lub II
Wojny Światowej. Czemu tak uważam? Według mnie tytuł ten jest opowieścią w
pudełku. Za każdym razem, gdy wyruszałem na patrol byłem ciekawy, czy dowództwo
pozwoli mi popłynąć gdzie chce, co mnie na nim spotka i czy zatopię jakieś
statki lub okręt liniowy. Kiedy już dochodziło do starć, to emocje
naprawdę czasami potrafią sięgnąć zenitu. Moją pierwsza walka ze wspomnianym
okrętem liniowym na długo zapadnie mi w pamięci. Wszystko rozeszło się o jedną
torpedę, która okazała się niewybuchem! Tak blisko było epickie zwycięstwo. Z
kolei moja radość była ogromna, gdy później zatopiłem pancernik Royal Oak,
gdzieś w norweskim fiordzie. Naprawdę było to satysfakcjonujące i jeszcze
docenione poprzez otrzymanie Krzyża Rycerskiego. W tym momencie mogą pojawić
się głosy oburzenia, że jak to, przecież zabijasz ludzi w tej grze i służysz
Hitlerowi. Właśnie - „grze”. To tylko gra. Nikt kto ma równo pod sufitem nie
pójdzie teraz zabijać i nie stanie się neonazistą. Zawsze śmieszy mnie, gdy
ludzie oburzają się na to, co się dzieje w grze. Patrząc, na tę pozycję z boku
można powiedzieć, że to tylko niewinne turlanie kostkami.
Tylko
i wyłącznie wspomniane rzuty w The Hunters tworzą historie z
serii „co by było gdyby?’”. Mogłoby zdarzyć się, że Korvettenkapitän T. Meisner
dowodzący U-99 zatopił pancernik Royal Oak. W grze tej możemy nawet snuć scenariusze, w
których dowodzimy nowocześniejszymi łodziami podwodnymi w okresie przed ich
wyprodukowaniem. Kto nam zabroni? Przecież to tylko gra! Niemniej miłośnicy
historii raczej tego nie będą robili.
Instrukcja
do gry to tylko 24 strony. Wystarczy ją w zasadzie raz przeczytać i możemy
zasiąść do gry. Pewnie wielu z Was to zdziwiło. Otóż wszystko co jest potrzebne
do gry w The Hunters znajduje się na dołączonych arkuszach z
tabelami. Zaznaczone są tam również wszystkie wyjątki, modyfikatory oraz kiedy
i na którą tabelę trzeba rzucić kośćmi. Oczywiście nie obejdzie się bez
sytuacji, w której musimy sprawdzić jakąś zasadę w instrukcji. Dotyczy to
zwłaszcza napraw okrętu, szkolenia załogi lub naszego awansu. Jeśli natomiast
gramy z jakimiś regułami opcjonalnymi, to te nie są zawarte na wspomnianych
arkuszach.
W
The Hunters można przegrać, wygrać lub nawet zremisować. Tytuł
ten stawia przed nami kilka progów tonażowych. Jeżeli zatopimy tyle i tyle ton
to wygraliśmy, a jeśli nie to nie przejdziemy do historii lub nawet
przyniesiemy hańbę Kriegsmarine. Przyznam, że biorąc pod uwagę mechanizmy gry,
czyli same rzuty kostkami, to nie za bardzo się tymi wymogami przejmuję.
Skupiam się wyłącznie na emocjach i historiach, jakie ta gra tworzy.
W
grach wojennych zazwyczaj na końcu instrukcji jest zawarta bibliografia oraz
notka od autora gry. W The Hunters nie jest inaczej. Poza
obowiązkową literaturą, dowiadujemy się dlaczego projektant zastosował takie, a
nie inne mechanizmy w grze. Autor również przyznaje, że inspiracją dla
stworzenia tego tytułu była pozycja B-17: Queen of the skies. Oprócz
tego postanowił on zaprezentować krótkie notki biograficzne na temat dziesięciu
najbardziej sławnych niemieckich dowódców łodzi podwodnych z okresu II Wojny
Światowej. Miło by było, aby we wszystkich grach znajdowały się takie
ciekawostki i informacje. Niemniej zauważam, że wydawcy i autorzy coraz
częściej takie coś zamieszczają w swoich produkcjach.
Ciężko
wypowiedzieć mi się na temat czasu gry. Również zależy on od naszego szczęścia
w rzutach kośćmi. Z całą pewnością rozgrywka w The Hunters nie
dłuży się i co najważniejsze, można ją przerwać po każdym patrolu. Przecież
wszystko mamy zapisane w dzienniku patrolowym, a aktualnie używane żetony schowamy
do osobnego woreczka. W ostateczności możemy wszystko sfotografować. Pozwala
nam to na zasiadanie do tej gry w dogodnych dla nas momentach.
Nie
trudno się domyślić, że The Hunters przypadło mi do gustu. Z miłą
chęcią będę powracał do tego tytułu w wolnych chwilach, gdy nie będę miał
partnera do innej gry. Rozegram sobie jeden lub dwa patrole, schowam do pudełka
i będę czekał na kolejne okazje by kontynuować swoje przygody. Uważam jednak,
że tytuł ten będzie miał bardzo ograniczoną rzeszę zwolenników. Jak już
wcześniej wspomniałem, muszą to być miłośnicy historii z wyobraźnią, którzy nie
szukają strategicznych i taktycznych decyzji, a tylko chcą stworzyć w swojej
głowie interesującą opowieść.
Ocena gry: 6/6
Tomasz
Tytuł udostępnił dystrybutor gry:
Bardzo serdecznie dziękujemy!
... and something for our
international readers:
Pros:
+ the game creates a story
+ the game creates a story
+ this story is different
every time
+ theme comes through
+ simple rules
+ you can “pause” the game
between patrols
+ educational values
Cons:
- if you are searching for strategical and tactical decisions, you will not find them in this game
- if you are searching for strategical and tactical decisions, you will not find them in this game
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz