Wydawca: Asmadi Games
Rok
wydania: 2014
Liczba
graczy: 2
Czas
rozgrywki: 25-50 minut
Język: angielski
Ani ja, ani Sylwia nie
jesteśmy wielkimi fanami gier abstrakcyjnych. Jednak raz na jakiś czas mamy
ochotę na rozruszanie szarych komórek przy grze, która jest zupełnie pozbawiona
fabuły i skupia się tylko na strategii bądź taktyce. Ostatnio mieliśmy okazję
porobić to przy tytule Equinox, za którego wydanie odpowiedzialne jest
wydawnictwo Asmadi Games.
Gwiazdozbiory w trakcie
równonocy...
W pudełku, o bardzo małych
rozmiarach znajdziemy upchane 36 kafli, 40 tokenów-paciorków, instrukcję oraz
materiałowy woreczek. Wszystko jest wykonane solidnie. Napisy na płytkach są
czytelne i nie ma możliwości pomyłki. Poza tym grube kafelki i stosunkowo małe
opakowanie sprawia, że gra ta staje się mobilna. Oprawa graficzna jest
specyficzna. Na płytkach znajdziemy wszelkiego rodzaju proste, a zarazem
wymyślne rysunki, które mają symbolizować fantazyjne gwiazdozbiory na niebie.
Jest to połączenie prostoty i funkcjonalności.
Pobieżny opis rozgrywki.
Celem gry jest zdobycie jak
największej liczby punktów. Dostajemy je za płytki odwrócone na nasz kolor
(biały lub czarny, zależy którym gramy), tokeny znajdujące się na nich oraz te
zgromadzone w trakcie rozgrywki. Nie będę w stanie dokładnie opisać rozgrywki,
gdyż to co dzieje się na stole określają wykładane na niego płytki. Każdy z
tych kafli jest inny i ma swój określony efekt. W grze występują jednak cztery
rodzaje płytek:
-
czerwone, które mają efekt
natychmiastowy w postaci obracania kafli na drugą stronę;
-
żółte, które mają różne efekty
natychmiastowe nie powodujące obrotu kafli;
-
fioletowe, których efekty
działają przez całą grę;
W każdej turze na stole
wyłożone jest (wyciągnięte z woreczka) we wspólnej puli 7 płytek. Gracz w
trakcie swojej kolejki wybiera dwa z nich i zagrywa tak, aby sąsiadowały z
innymi kaflami na stole. Możemy zadecydować czy zagrywamy daną płytkę po
stronie czarnej, czy białej. Nie mamy obowiązku zagrywać ich po stronie białej,
jeśli gramy białymi. Po wyłożeniu obu płytek losuje się z worka dwie kolejne i
układa na nich tokeny. Jeżeli przeciwnik będzie chciał je wykorzystać w swojej
turze, to my zyskamy ten token (punkt zwycięstwa). Ma to zniechęcić gracza
przed zagraniem tych płytek i nie dania szansy na użycie ich przez przeciwnika.
Gra kończy się, gdy wyłożymy wszystkie płytki na stół. Wówczas wprowadzamy w
życie efekty niebieskich kafli i podliczamy punkty.
Jest to bardzo zwięzły i
nieprecyzyjny opis rozgrywki. Jak już wcześniej wspomniałem nie jestem w stanie
opisać wszystkiego, gdyż wymagałoby to rozpisania zdolności specjalnych
większości kafelków.
Do czego można porównać
Equinox?
Grając w Equinox nasuną Wam
się skojarzenia z popularną grą Rój. Jakby na to nie spojrzeć istnieją pewne
podobieństwa pomiędzy tymi tytułami. Jednak w Equinox, w przeciwieństwie do
Roju, występuje losowość. Sprawia ona, że rozgrywka w omawianą pozycję staje
się taktyczna, gdyż zwłaszcza na początku nie wiemy, które kafle pojawią się w
następnej turze na stole. Można ten element gry porównać do jeszcze innej
abstrakcyjnej gry - Neuroshimy Hex!. W Equinox jednak oboje gracze korzystają z
jednej puli w trakcie rozgrywki i nie mają ograniczonego miejsca na planszy.
Takie właśnie skojarzenia kłębiły mi się po głowie grając w tę grę.
Po nocy przychodzi dzień...
Pomimo pewnych podobieństw
do innych tytułów, gra ta ma własną tożsamość, jeśli można tak powiedzieć.
Podoba mi się ona bardziej niż Rój i przyjemniej mi się w nią grało niż w
Neuroshimę Hex!. Equinox to taktyczna układanka z domieszką strategii. Co turę
mamy inne kafle do wyboru i musimy wymyślać nowe combosy. Wokół nich obraca się
cała gra. Musimy również wykorzystać je lepiej niż nasz przeciwnik lub
uniemożliwić mu ich wykonanie. Robiąc to powinniśmy brać pod uwagę to,
co jest dostępne w puli do wzięcia oraz to co już zostało wyłożone na planszy.
W związku z tym cały czas siedzimy i przepalamy szare komórki, starając się
przechytrzyć przeciwnika.
Kolejny dylemat, przed
którym stawia nas gra, to zasada, że co turę dwa ostatnio wyciągnięte kafelki z
worka będą miały położone tokeny (punkty zwycięstwa). Będziemy musieli
zdecydować, czy opłaca nam się oddać ten token przeciwnikowi, czy lepiej
jeszcze poczekać turę? Może jednak lepiej nie pozwolić mu na wykorzystanie tego
kafelka? Dylemat ten pojawia się zwłaszcza wtedy, gdy nowa płytka ma jakąś
mocną zdolność.
Płytki to również element
stały w grze – zawsze bierze w niej udział cała pula. W związku z tym, jeżeli
je wszystkie dobrze poznamy, możemy sobie obmyślać jakąś długotrwałą strategię.
Jednak nasz zamysł może zostać zweryfikowany w momencie, jak jakaś płytka
wyjdzie w nieodpowiednim dla nas momencie. Niektórych może ta losowość irytować, ale mi ona odpowiada.
Zasady do gry są proste,
chociaż momentami troszeczkę nieprecyzyjne. Trzeba uważnie się w nie wczytać i
zapoznać z FAQiem z tyłu instrukcji. Rozgrywka w Equinox również jest
zbalansowana, pomimo tego, że każdy kafelek jest inny. Jeżeli do gry zasiądą
dwaj równie skupieni gracze, to końcowa punktacja będzie blisko remisu. Na
pudełku do gry widnieje informacja, że w Equinox jedna partia ma trwać 15-30
minut. Jest to wykonalne jeśli bardzo dobrze zna się wszystkie kafelki, ale
jeżeli chcecie dobrze przemyśleć swoje ruchy, to zbliżycie się do około 50
minut na partię. Plusem gry z całą pewnością jest jej mobilność. Kafelki są na
tyle grube, że nie powinien ich porwać wiatr, więc spokojnie można zagrać w
Equinox w czasie pikniku lub na plaży. Ewentualnie w jakimś innym miejscu, w
którym będzie stosunkowo cicho, gdyż przy tej grze naprawdę trzeba się skupić.
Gra nie jest niestety dostępna na polskim rynku. Zaradzić temu można na dwa
sposoby: kupić ją ze strony wydawcy (click) lub poprosić jakiś sklep, aby ją dla Was
sprowadził. Jeżeli szukacie taktycznej, troszeczkę losowej gry abstrakcyjnej, w
którą można zagrać wszędzie, to Equinox jest w sam raz dla Was.
Tomasz
Pomocnicza ocena zbiorcza według naszej zawiłej skali:
I.
|
Klimat
|
-/6
|
II.
|
Losowość
|
4/6
|
III.
|
Błędy w grze
|
5/6
|
IV.
|
Złożoność
|
6/6
|
V.
|
Interakcja
|
5/6
|
VI.
|
Wykonanie
|
5/6
|
VII.
|
Cena
|
4/6
|
VIII.
|
Czas rozgrywki w dwie osoby
|
5/6
|
IX
|
Ocena gry
|
4.5/6
|
Nota końcowa: 4.81/6
Bardzo serdecznie dziękujemy!
... and something for our international readers:
Pros:
+ more tactical than strategic
+ a game about making combos
+ solid components and portability
+ balanced gameplay
Cons:
- randomness (some players will not like it)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz