Tytuł: Pandemic Legacy
Wydawca: Lacerta
Rok
wydania: 2015
Liczba
graczy: 2-4
Czas
rozgrywki: 20-60 minut
Pandemic
Legacy - Sezon 1 to gra, w którą chcieliśmy zagrać, od momentu
ogłoszenia, że zostanie wydana. Powodów ku temu mieliśmy kilka.
Po pierwsze, nie graliśmy w podstawową Pandemię. Niedawno mieliśmy
do czynienia z Pandemic Lekarstwo, która nie za bardzo przypadła
nam do gustu. Po drugie, lubimy gry kooperacyjne. Po trzecie,
Pandemia jest pozycją wychwalaną przez wielu graczy, więc
postanowiliśmy dać temu fenomenowi kolejną szansę. Dzięki
dobroci wydawnictwa Lacerta, mieliśmy okazję spróbować swoich sił
w tej grze.
W
związku z tym, że Pandemic Legacy to gra, której ostateczny format
zależy od jej uczestników, zdecydowaliśmy się napisać dwa
artykuły. Pierwszy z nich nie będzie zdradzał żadnych unikalnych
elementów gry. Również zdjęcia nie będą przedstawiały zmian,
jakie wprowadzane są podczas rozwoju Pandemic Legacy. Powstaje on
dla osób, których zaciekawiło słowo Legacy w tytule. Natomiast
drugi artykuł ukaże się, gdy rozegramy do końca naszą grę.
Wtedy też pokażemy Wam, co udało nam się uzyskać. Przedstawimy
zdjęcia z naszych rozgrywek oraz podzielimy się opinią o naszej
przygodzie. Jednak póki co, zacznijmy od początku.
Planszówki
typu Legacy, to gry, które ewoluują w czasie trwania wielu
rozgrywek. To tylko od decyzji graczy zależy, jak będzie wyglądał
ostateczny jej wygląd. Najczęściej ma to miejsce poprzez możliwość
nalepiania naklejek, pisania po kartach czy planszy. Dlatego też
Wasz egzemplarz gry będzie unikalny.
Pandemic
Legacy jest grą, która trwa 12 miesięcy, czyli 12 rozgrywek
(minimalnie). W tym czasie zmienia się ona nieodwracalnie. Czy
oznacza to, że po tych rozgrywkach trzeba wyrzucić grę? Tego
jeszcze nie wiemy, bo może to zweryfikować ostatnia misja. Na pewno
podzielimy się tym w drugim artykule. Może do tego czasu pojawi się
Sezon 2 ...
Pandemic
Legacy to gra kooperacyjna, czyli razem ze swoimi kompanami staracie
się uratować świat przed czterema groźnymi zakaźnymi chorobami. Macie wspólny cel i musicie współpracować,
aby go osiągnąć i wygrać.
Zalecane
jest, aby do tej gry, za każdym razem zasiadało to samo grono osób.
Jednak instrukcja sugeruje, że możecie grać inną postacią w
każdym miesiącu. W związku z czym, ja nie widzę przeciwwskazań
do rozegrania partii, jeśli jeden z waszych kolegów nie będzie
akurat mógł z wami zagrać.
Dla
chłopca niebieski, a dla dziewczynki czerwony?
Gra
została wydana w dwóch wersjach: czerwonej i niebieskiej. Jeżeli
nie wiecie, które pudło wybrać, bo macie nadzieję na unikalny
egzemplarz, to się zawiedziecie. Wszystkie elementy do gry są takie
same. Inny kolor pudła to tylko zabieg marketingowy. Nazywając to
po ludzku, wydawca edycji światowej chciał, aby każdy fan Pandemii
miał możliwość wybrania sobie ładniejszej grafiki. Jest
oczywiście też inna wersja. Catch them all! Skoro wydano dwie
wersje gry, to każdy kolekcjoner powinien mieć je obie … lecz to
także zabieg marketingowy. Jednak każdy biznes opiera się na tym,
więc nie powinniście się dziwić.
Elementy
gry
Zawartość
pudełka doskonale prezentują zdjęcia. Większość z elementów
jest taka sama, jak w podstawowej grze Pandemia. Mamy karty pomocy,
epidemii, miast, zdarzeń i infekcji. Są też znaczniki infekcji w
postaci kolorowych kostek, pionki dla graczy, stacje badawcze.
Ponadto otrzymujemy 5 kart postaci. Są one dwa razy większa niż
zwykle karty i dwustronne. Z przodu jest miejsce na blizny, relacje i
dodatkowe umiejętności. Z tyłu umieszczono kalendarz, w którym
możecie zapisywać kto i kiedy grał tą postacią oraz czy odniósł
zwycięstwo. Dodatkowo otrzymujemy talię kart Legacy, z którymi
należy obchodzić się bardzo ostrożnie. Nie należy zaglądać do
jej środka, przeglądać kart, czytać ich. Przed pierwszą
rozgrywką należy zapoznać się z wierzchnią kartą i postępować
zgodnie z tym, co jest na niej napisane. Talia ta jest tym elementem
zmiennym, który powoduje, że gracze stworzą swój unikalny
egzemplarz gry. Jest to jedyny sposób na poznanie jej zawartości.
Dodatkowo zawodnicy otrzymują jednostronnicową kartkę z naklejkami. Jest ona od początku jawna. Znajdują się na niej naklejki stacji badawczych, blizn, poziomy paniki, dodatkowych usprawnień, które otrzymacie jako nagrodę na koniec każdej wygranej. Do gry dołączono też 5 teczek. Kieszenie w nich są zamknięte. Karty Legacy będą wskazywały moment, w którym należy je otwierać. Największą tajemnicą jest 8 schowków. Zajmują one połowę przestrzeni w pudełku. Są one również zamknięte, ale możecie nimi potrząsać do woli. Niektóre są cięższe, niektóre lżejsze. Jednak to, co się w nich kryje pozostaje tajemnicą do momentu, w którym zostanie Wam to wskazane przez elementy gry.
Instrukcja stanowi również element Legacy. Na jej końcu znajduje się kalendarz, podobny do tego, który umieszczono na kartach postaci. Zapisujecie tam poziom finansowania, datę rozgrywki, graczy i postacie biorące w niej udział oraz rezultat (przegraną czy wygraną). W instrukcji znajduje się też wiele pustych pul z napisem: przyklejcie tutaj NAKLEJKĘ Z ZASADAMI „X”. Im dłużej będziecie grać, tym więcej takich miejsc się wypełni dodatkowymi, unikalnymi zasadami.
Dodatkowo zawodnicy otrzymują jednostronnicową kartkę z naklejkami. Jest ona od początku jawna. Znajdują się na niej naklejki stacji badawczych, blizn, poziomy paniki, dodatkowych usprawnień, które otrzymacie jako nagrodę na koniec każdej wygranej. Do gry dołączono też 5 teczek. Kieszenie w nich są zamknięte. Karty Legacy będą wskazywały moment, w którym należy je otwierać. Największą tajemnicą jest 8 schowków. Zajmują one połowę przestrzeni w pudełku. Są one również zamknięte, ale możecie nimi potrząsać do woli. Niektóre są cięższe, niektóre lżejsze. Jednak to, co się w nich kryje pozostaje tajemnicą do momentu, w którym zostanie Wam to wskazane przez elementy gry.
Instrukcja stanowi również element Legacy. Na jej końcu znajduje się kalendarz, podobny do tego, który umieszczono na kartach postaci. Zapisujecie tam poziom finansowania, datę rozgrywki, graczy i postacie biorące w niej udział oraz rezultat (przegraną czy wygraną). W instrukcji znajduje się też wiele pustych pul z napisem: przyklejcie tutaj NAKLEJKĘ Z ZASADAMI „X”. Im dłużej będziecie grać, tym więcej takich miejsc się wypełni dodatkowymi, unikalnymi zasadami.
Jeżeli
graliście w Pandemię podstawową...
… to
zasady pierwszej rozgrywki są takie same. Zadaniem graczy jest
znaleźć lekarstwo na cztery choroby. Występują minimalne zmiany,
które wprowadzają dodatkowe elementy Legacy.
Jeżeli
nigdy nie graliście w Pandemię podstawową...
… to
teraz macie ku temu okazję. Autorzy gry zalecają rozegrać dwie
partię bez specjalnych zasad, ażeby zapoznać się z mechanizmami.
Ponadto będziecie mogli zauważyć, jakie decyzje należy podejmować
w czasie rozgrywek. My zagraliśmy trzy razy, aby nie popełnić
drastycznych w skutkach błędów i nie zepsuć swojego egzemplarza
Pandemic Legacy. Z całą pewnością przydały się nam one. W
szczególności, że nasze rozgrywki były dwuosobowe i mogliśmy
zagrać różnymi zestawami postaci, aby zobaczyć, które z nich
najefektywniej ze sobą współgrają. Więc jeśli w waszym gronie
są osoby, które nie miały do czynienia z Pandemią to naprawdę
polecam rozegrać kilka instruktażowych rozgrywek.
Postaci
Pandemic
Legacy to gra dla dwóch do czterech graczy. Jest pięć dostępnych
postaci, z których każdy musi wybrać jedną i nadać jej imię i
nazwisko. Z miesiąca na miesiąc nie musicie wcielać się w tych
samych bohaterów – gra tego nie narzuca. W czasie gry wasze
postaci będą dostawać blizny, między innymi jeśli przebywa w
mieście, w którym rozprzestrzenia się choroba. Wówczas zawodnik
wybiera jedną z naklejek i daje je swojej postaci. Utrudniają
twoje akcje w określonych warunkach. Na
karcie są dwa miejsca na bliznę. Jeśli będziemy musieli dać
postaci trzecią, to wówczas zostaje ona uznana za zaginioną. W
takim wypadku instrukcja sugeruje podarcie karty postaci. My
zdecydowanie polecamy po prostu odłożenie jej na spód pudełka.
Taka postać nie będzie mogła brać udziału w przyszłych
rozgrywkach. Zawodnik jednak nie odpada z gry. Dostaje kartę
mieszkańca, który nie może posiadać żadnych specjalnych
umiejętności.
Zadania
Pierwszym
zadaniem jest wynalezienie lekarstwa na cztery choroby. Ich liczba
będzie się zwiększać w miarę upływu czasu (miesięcy). Niektóre
z nich będą obowiązkowe, a niektóre nie. Zwróćcie uwagę na to,
aby na początku kolejnych miesięcy wykładać w obszarze zadań te,
które wykorzystywaliście w poprzednich rozgrywkach i nie zostały
one zmienione przez talię Legacy.
Finansowanie
Jest
to element, który pozwala dodawać zawodnikom do talii kart gry
płatne zdarzenia. Są to jednorazowe bonusy. Liczba kart, jakie
bierze udział w danym miesiącu zależy od poziomu finansowania.
Jego poziom jest uzależniony od wygranej i przegranej. Maksymalnie
może wynosić 10, a minimalnie 0.
Poziom
paniki
Jeżeli
doprowadzicie do rozprzestrzenia się choroby, wówczas miasto, które
to zainicjowało otrzymuje specjalną naklejkę o poziomie 1. Jeżeli
to samo miasto po raz kolejny doprowadzi do takiej sytuacji to
otrzyma kolejny poziom paniki. Każdy z nich wywołuje różne
efekty. Jeżeli doprowadzicie do poziomu paniki 5 w jednym z miast,
to ono upada. W raz z nim wszystkie postaci, jakie się tam
znajdowały uważa się za zaginione. Efekty są różne, jednak
żadne z nich nie są pozytywne.
Przegrana
czy zwycięstwo?
Warunkiem
zwycięstwa jest wykonanie zadania lub kilku zadań. Przegraną
kończy się gra, kiedy skończą się karty do gry po wykonaniu
akcji, znaczniki chorób do dołożenia albo znacznik
rozprzestrzeniania chorób osiągnie ostatnią pozycję na skali.
Bez
względu na rezultat macie możliwość zyskania dwóch usprawnień
końcowych. Są to:
- dodatkowe umiejętności postaci,
- bezpłatne zdarzenia,
- początkowe stacje badawcze,
- pozytywne mutacje.
Jeżeli
wygraliście dodatkowo:
- dostajecie premię za wygraną, która napisana jest na karcie Legacy,
- zmniejsza się Wam poziom finansowania o 2 (bo jesteście za dobrzy.
Jeżeli
przegraliście:
- Pandemic Legacy pozwala Wam przegrać raz w każdym miesiącu. Wówczas zyskujecie drugą szansę na uratowanie świata. Jeśli przegracie drugi raz, to po prostu zaczynacie grę na początku kolejnego;
- wzrasta Wasz poziom finansowania o 2.
Skrócony
opis rozgrywki
Każdy
z graczy zaczyna grę posiadając na ręce kilka kart gry. Liczba ta
uzależniona jest od liczby zawodników. W czasie gry będziecie
zdobywać kolejne, lecz w żadnym momencie nie możecie mieć ich
więcej niż 7. Wśród tych kart będą się pojawiać miasta,
płatne zdarzenia i epidemie.
W
pierwszym miesiącu każdy rozpoczyna grę w Atlancie, gdyż tam
znajduje się stacja badawcza. W późniejszych etapach będziecie
posiadać ich więcej i to tylko od Was będzie zależało, z którego
miejsca chcecie zacząć ratować świat. Na decyzję może wpłynąć
sytuacja, jaką zastaniecie na planszy.
Przed
rozpoczęciem gry z talii kart infekcji wylosujcie 9 kart, każdą
rozpatrując osobno. Pierwsze trzy powodują wyłożenie na planszę
po trzy kości infekcji w odpowiednim kolorze w odpowiednim mieście,
kolejne trzy po dwie kości a trzy ostatnie po jednej. Karty infekcji
odkładamy na stos kart odrzuconych.
Każdy
zawodnik w swojej turze może wykonać maksymalnie 4 akcje, nawet te
same kilka razy. Podkreślę, że są one takie same jak w
podstawowej Pandemii.
Akcje
związane z ruchem:
jazda/rejs
– przeniesienie się do miasta połączonego białą linią z tym,
w którym aktualnie się znajdujecie;
lot
bezpośredni – odrzucenie karty miasta docelowego i przeniesienie
się do niego;
lot
czarterowy – odrzucenie karty miasta, w którym aktualnie się
znajdujecie, aby przenieść się do dowolnego innego miasta na
planszy;
lot
prywatny – przeniesienie swojego pionka pomiędzy dwoma stacjami
badawczymi.
Pozostałe
akcje:
budowa
obiektu – odrzucenie karty miasta, w którym się znajdujecie, aby
zbudować w nim obiekt;
leczenie
choroby – przeniesienie jednego znacznika choroby z miasta do puli,
w którym się znajdujecie. Jeżeli udało się Wam wcześniej
wynaleźć lekarstwo na tę chorobę, to możecie usunąć wszystkie
jej znaczniki.
dzielenie
się wiedzą – danie jednemu z graczy karty miasta, w którym się
znajdujecie ALBO otrzymanie od innego gracza karty miasta, w którym
się znajdujecie. Warunkiem koniecznym do przeprowadzenia tej akcji
jest znajdowanie się obu zawodników w jednym miejscu.
wynalezienie
lekarstwa – w stacji badawczej gracz może odrzucić 5 kart jednego
koloru, aby wynaleźć lekarstwo na chorobę tego koloru. Jeżeli na
planszy w tym momencie nie ma znaczników choroby w tym kolorze, to
chorobę uznaje się również za wyeliminowaną. Uważajcie, aby w
pierwszych rozgrywek nie mylić tych dwóch pojęć.
Znaczniki
w kolorze choroby, na które macie wynalezione lekarstwo nadal
pojawiają się w czasie epidemii. Jeżeli wyeliminujecie chorobę,
to po prostu ignorujecie efekty epidemii.
Po
wykonaniu maksymalnie czterech akcji, gracz dociąga jednocześnie
dwie karty gry. Jeżeli wśród nich jest karta epidemii to należy
ją natychmiast rozpatrzyć:
przesuwamy
znacznik poziomu zachorować o 1 pole do przodu.
ciągniemy
jedną kartę ze spodu stosu kart infekcji: w tym mieście kładziemy
3 znaczniki infekcji w odpowiednim kolorze (chyba, że
wyeliminowaliśmy tą chorobę). Jeżeli w mieście znajdują się
już 3 znaczniki, to nie należy dokładać następnych. W takich
wypadku dochodzi do rozprzestrzeniania się choroby. Zagraną kartę
infekcji należy odrzucić na odpowiedni stos. Wszystkie karty ze
stosu odrzuconych kart infekcji należy potasować i położyć na
wierzch stosu kart infekcji.
Następnie
gracz, który wywołał epidemie kontynuuje swoją turę. Ostatnim
jej etapem jest pociągnięcie nowych kart infekcji. Ich liczba jest
zależna od poziomu, na którym znajduje się znacznik poziomu
zachorowań (od dwóch do czterech). Każda taka karta powoduje
pojawienie się na planszy jednego znacznika choroby w odpowiednim
miejscu i odpowiedniego koloru. W tym momencie również może dojść
do rozprzestrzenienia choroby. Zagrane karty również odkłada się
na stos odrzuconych kart infekcji. W ten sposób wiecie, gdzie jest
prawdopodobne pojawienie się kolejnych infekcji i od których miast
lepiej zacząć ich usuwanie.
Rozprzestrzenianie
się choroby
Oczywiście
celem graczy jest próba nie dopuszczenia do takiej sytuacji. W grze
dwuosobowej nie mieliśmy rozgrywki, która obyłaby się bez tego
etapu.
Do
rozprzestrzeniania choroby dochodzi, gdy w mieście znajdują się 3
znaczniki infekcji i musicie dołożyć kolejne. Wówczas:
KROK
1 - przesuńcie znacznik rozprzestrzeniania się chorób o jedno pole
do przodu. Jeżeli osiągniecie ostatnie z nich to przegraliście.
KROK
2 - Połóżcie po jednym znaczniki infekcji w kolorze choroby w
każdym mieście połączonym z inicjującym. Może to spowodować
kolejne rozprzestrzeniania się choroby. W takim wypadku należy
powtórzyć krok pierwszy i drugi, z tym wyjątkiem, że w miasta, do
których już rozprzestrzeniała się przed chwilą choroba nie
otrzymują kolejnych znaczników infekcji.
KROK
3 – wzrasta poziom paniki we wszystkich miastach inicjujących
rozprzestrzenianie chorób. Pojęcie to wyjaśniałam powyżej.
KROK
4 – każda postać przebywająca w mieście inicjującym otrzymuje
blizny.
Po
tak wyczerpującej przeprawie, swoją turę wykonuje kolejny gracz.
Wierzę,
że znajdą się osoby, których ten artykuł zawiedzie. Jeżeli
graliście w Pandemię, to nie dowiedzieliście się zbyt wielu
nowych rzeczy. Jednak, jak wspomniałam na początku, tekst ten
powstał głównie dla osób, które nigdy w nią nie grały, a
chciałyby pograć w grę typu Legacy. Z tego względu powstanie
drugi tekst, w którym odkryjemy dla Was wszystkie tajemnice Pandemic
Legacy.
Podobnie
jak Pandemic Lekarstwo, podstawowa rozgrywka w omawiany tytuł nie
przypadła mi do gustu. Z tury na turę robi się to samo. Podobały
mi się bardziej te rozgrywki 15-20 minutowe, bo każda tura
przebiegała dynamicznie. Po pół godziny gra mi się nuży. W
gronie dwuosobowym nie mieliśmy sytuacji, w której przegraliśmy.
Bywały krytyczne momenty, lecz zostały one bardzo szybko
wyeliminowane. Nie wiem z czego wynika taki rozwój sytuacji.
Mieliśmy nawet wątpliwości, czy jakieś zasad nie mylimy, lecz tak
nie było.
W
związku z tym, nie chcemy spróbować zagrać w podstawową
Pandemię. Oczywiście rozgrywka w Legacy zyskuje naszą uwagę
dzięki możliwościom kustomizowania jej. Jest w tym trochę
tajemniczości i chciałabym wiedzieć, co jeszcze zmieni się na
przestrzeni kolejnym miesięcy gry. Z niecierpliwością więc czekam
na kolejne rozgrywki w Pandemic Legacy.
Sylwia.
- rozgrywka od stycznia do czerwca (spoilery)
- rozgrywka od lipca do grudnia oraz końcowe wrażenia (spoilery)
- rozgrywka od lipca do grudnia oraz końcowe wrażenia (spoilery)
Pomocnicza ocena gry podstawowej według naszej zawiłej skali:
I.
|
Klimat
|
3/6
|
II.
|
Losowość
|
4/6
|
III.
|
Błędy w grze
|
6/6
|
IV.
|
Złożoność
|
6/6
|
V.
|
Interakcja
|
6/6
|
VI.
|
Wykonanie
|
6/6
|
VII.
|
Cena
|
5/6
|
VIII.
|
Czas rozgrywki w dwie osoby
|
6/6
|
IX
|
Skalowanie na dwóch graczy
|
4/6
|
Końcowa nota: 5.11/6
Grę udostępniło wydawnictwo:
Bardzo serdecznie dziękujemy!
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz