Tytuł: the GATE
Wydawca: BoardM Factory, GARYKIMGAMES
Rok wydania: 2015
Liczba graczy: 2
Czas gry: 30 minut
Język: angielski
W
naszej kolekcji mamy coraz więcej gier planszowych zaprojektowanych
na Dalekim Wschodzie. Jest w nich do znalezienia coś interesującego,
jak na przykład użycie jakiegoś mechanizmu w nowatorski sposób.
Na ostatnich targach w Essen bardzo dokładnie obserwowaliśmy
wszystkie zapowiedzi związane z grami z tamtego rejonu. Na naszym
radarze znalazła się, między innymi, gra karciana the GATE od
koreańskiego wydawnictwa BoardM Factory. W poniższym tekście poznacie moją
opinię na jej temat.
Brama,
ale do czego?
Muszę
przyznać, że nie za bardzo zrozumiałem fabułę tej gry. Z tego co
mi się wydaje, każdy gracz kontroluje bramy (w rzeczywistości są
to talie z kartami bohaterów i terminy te będą stosowane zamienne
w tym tekście) do innych wymiarów, z których przywołuje
wojowników, w celu obrony lub ataku na naszego przeciwnika i
zamknięcia jego bram. Oczywiście mogę się mylić.
Karty
w deck boxie
The
GATE to gra karciana dla dwóch osób. Pudełko do gry jest w
wykonane w formie deck boxa, co bardzo przypadło mi do gustu. Jest
on bardzo solidnie wykonany i z całą pewnością daje to sporą
mobilność temu tytułowi. Grafika na kartach jest przyjemna dla
oka, a symbole są bardzo przejrzyste i po jednej grze stają się
intuicyjne.
Tytuł
ten oparty jest na mechanizmie budowania talii (deck building). W
związku z tym cały czas ciągle tasujemy nasze karty. Niestety
bardzo szybko się one zużywają i należałoby je dość szybko
włożyć w koszulki.
Instrukcja
do gry jest napisana poprawnie. Niestety w niektórych momentach
widać, że tłumaczenie na język angielski mogłoby być trochę
lepsze. W związku z tym mieliśmy kilka wątpliwości co do reguł,
które bardzo szybko wyjaśnił wydawca na forum BGG. Co ciekawe sama
instrukcja jest również matą do gry. Według mnie to raczej
chybiony pomysł, a zwłaszcza w pierwszych rozgrywkach, gdzie musimy
coś sprawdzać w regułach.
The GAMEplay
Każdy
z uczestników otrzymuje cztery talie bohaterów. W każdej z nich
jest osiem kart. Układamy je od najniższego do najwyższego poziomu
– 1,1,2,2,3,3,4. Ostatnią kartą jest karta bramy i gdy do niej
dotrzemy, to nie możemy już ciągnąć kart z tej talii. Postaci te
na swych kartach mają kilka informacji: wartość ataku, wartość
obrony, specjalną umiejętność oraz zdolność wzmocnienia.
Następnie
każdy gracz bierze wszystkich swoich wojowników pierwszego poziomu.
Będą oni tworzyć jego początkową talię. Do niej dodawane są
postaci Przywoływaczy (Summoner). Wybieramy gracza rozpoczynającego,
który będzie startował z mniejszą liczbą kart na ręce i możemy
rozpocząć grę.
The
Gate oparta jest wyłącznie na jednym mechanizmie – budowaniu
talii (deck building). Dzięki Przywoływaczom możemy dodawać
kolejne karty do naszej talii. Wystarczy, że jego odrzucimy z ręki
wraz z kartą z talii, z której chcemy wziąć kolejnego wojownika.
Ewentualnie możemy odrzucić dwóch Przywoływaczy, aby dobrać
kartę z dowolnej z czterech naszych talii. Te „przywołane”
karty lądują (przeważnie) w naszym stosie kart odrzuconych. Kiedy
nie będziemy mieli już kart w naszej talii dociągu, to tasujemy
karty odrzucone i tworzymy nowy stos kart do dociągania. Tak, mniej
więcej, buduje się talię.
W
swojej turze gracz ma zazwyczaj sześć kart na ręce – do tylu
dobiera się na koniec kolejki. W jej trakcie możemy wykonać
następujące akcje, w dowolnej kolejności:
- Użycie specjalnej umiejętności naszego wojownika.
Odrzucamy
jego kartę z ręki i wprowadzamy efekt, który jest na niej
napisany. Może to być wcześniej wspomniane przywołanie innej
karty z jednej z naszych talii.
- Umieszczenie Strażnika.
Przed
dowolną z naszych talii (bram) układamy zakrytą kartę wojownika.
Będzie on jej bronił przed ewentualnym atakiem.
- Wymiana Strażnika.
Zamieniamy
wcześniej wyłożoną kartę Strażnika z kartą z naszej ręki.
- Wzmocnienie bramy (raz na turę).
Postaci
pierwszego poziomu można użyć jako wzmocnienia
bramy. Kładziemy wówczas kartę postaci pod wybraną przez nas
talią (bramą) i
wszyscy wojownicy z tej talii otrzymują bonus do ataku/obrony, który
może być jednorazowy lub stały. Ewentualnie w ten sposób możemy
podnieść sam poziom bramy. To wszystko jest istotne w trakcie
walki. Poziom bramy również określa, ile może mieć wzmocnień.
- Walka.
Naszymi
wojownikami możemy zaatakować bramę przeciwnika. Każda brama może
być atakowana tylko raz w turze. Oczywiście walka ma swoją własną
procedurę:
- atakujący wybiera od jednej do trzech kart, aby zaatakować bramę (talię);
- obrońca decyduje czy odsłania Strażnika, czy używa jego umiejętności i/lub wzmocnień;
- atakujący decyduje czy używa umiejętności swoich postaci i/lub wzmocnień;
- obliczamy wynik starcia: sumujemy wartość ataku atakujących i porównujemy je do sumy wartości obrony Strażnika i poziomu bramy. Poziom bramy określa pierwsza, dostępna do przywołania karta wojownika – jeżeli jest to postać poziomu trzeciego, to brama ma poziom trzeci.
Jeżeli
atakujący mają więcej siły, to zadają jedno (przeważnie)
obrażenie bramie lub usuwają z niej wzmocnienie. Gdy obrońca
osiągnie większy wynik, to nic się nie dzieje. Kiedy brama otrzyma
tyle obrażeń, ile wynosi jej poziom, to zostaje ona zamknięta.
Wszystkie dołączone do niej karty wzmocnień przepadają i nie
można dodawać nowych, ale nadal można przyzywać z niej wojowników
(dodawać karty do talii).
Gra
kończy się, gdy jeden z graczy otrzyma siedem obrażeń lub zostaną
zamknięte dwie jego bramy. Wtedy oczywiście przegrywa.
Małe,
dynamiczne, przyjemne
Do
the GATE mam w zasadzie jedno zastrzeżenie, o ile tak to można
nazwać. Chciałbym, aby w podstawowym zestawie do gry było więcej
kart. Wiem, że wydawnictwo pracuje nad dodatkami, ale cały czas
żałuję, że będąc w Essen nie kupiliśmy drugiego zestawu
startowego. Dałoby to możliwość każdemu z nas przygotowania
drużyny czterech wojowników według własnych preferencji.
Oczywiście w instrukcji są zasugerowane kombinacje dla każdego z
graczy. Jednak po jakimś czasie może się to znudzić. My
staraliśmy się „mieszać” podstawowe talie, ale nie jestem do
końca przekonany, czy są one wtedy dobrze zbalansowane. Pozostaje
czekać na dodatki. :-)
Dla
mnie tytuł ten wyróżnia fakt, że jest to agresywna gra z
mechanizmem deck building. Z czymś podobnym do tej pory spotkałem
wyłącznie w City of Remnants, chociaż tam mechanizm ten był
jednym z wielu aspektów gry. Z całą pewnością nie jest to coś
takiego, jak Kamień Gromu lub Dominion.
Oczywiście,
jak na każdą grę karcianą przystało, tak i w the GATE nie
unikniemy elementu losowego w dociągu kart z naszej ciągle
ewoluującej talii. Jednak z racji tego, że talia ta nie zawiera
sporej liczby kart, to z dość dużym prawdopodobieństwem możemy
przewidzieć, co dostaniemy na rękę. Co więcej, jeżeli chcemy
przygotować sobie silną rękę do ataku, to możemy zaryzykować i
położyć potrzebne nam karty, jako strażników naszych bram.
Wprowadza to pewien element blefu między graczami, ale przede
wszystkim niweluje częściowo tę niechcianą losowość.
The
GATE ma stosunkowo proste zasady, a rozgrywka jest bardzo dynamiczna.
Jednak, aby dobrze w niej wypaść, to należy dość mocno się na
niej skupić. Pomimo tego, ze to tylko kilka kart i talii, to
znajdziemy w niej sporo strategii. Niekiedy wydawało mi się, że
rozgrywka przybiera formę swoistego wyścigu. Na początku się
zbroimy, a następnie musimy wyczuć dobry moment, aby rozpocząć
nasze ataki. Jeżeli rozpoczniemy je szybko, to nasze bramy nie będą
na najwyższych poziomach, więc będzie nam trudniej ich bronić. Z
kolei za późna ofensywa może spowodować natrafienie na dobrze
umocnione pozycje naszego przeciwnika. The GATE stawia nas przed
istotnymi dylematami oraz wymaga od nas znalezienia odpowiednich
combosów, które pomogą nam zwyciężyć. Bardzo lubię coś
takiego w grach.
Nie
trudno się domyślić, że gra przypadła mi do gustu i była miłą
odmianą od innych gier z budową talii, gdzie każdy zazwyczaj
skupiony jest na swoich poczynaniach. Mam nadzieję, że tytuł ten w
jakiś sposób trafi na polski rynek. Jeżeli więc lubicie deck
building (budowę talii) i szukacie jakieś agresywnej gry, która
jest oparta na tej mechanice, to powinniście zainteresować się the
GATE.
Tomasz
Pomocnicza ocena zbiorcza według naszej zawiłej skali:
I.
|
Klimat
|
3/6
|
II.
|
Losowość
|
5/6
|
III.
|
Błędy w grze
|
5/6
|
IV.
|
Złożoność
|
6/6
|
V.
|
Interakcja
|
6/6
|
VI.
|
Wykonanie
|
5/6
|
VII.
|
Cena
|
?/6
|
VIII.
|
Czas rozgrywki
|
6/6
|
IX.
|
Ocena gry
|
5/6
|
Końcowa nota: 5.12/6
Grę udostępniło wydawnictwo:
Bardzo serdecznie dziękujemy!
… and
something for our international readers:
Pros:
+ dynamic and quite demanding gameplay
+ simple rules
+ box in form of deck box
+ aggresive game with deck building
+ portability
Cons:
- the game could have more cards/decks
- cards wear out quickly
+ dynamic and quite demanding gameplay
+ simple rules
+ box in form of deck box
+ aggresive game with deck building
+ portability
Cons:
- the game could have more cards/decks
- cards wear out quickly
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz