Tytuł:
Empire Engine
Wydawca:
AEG
Rok
wydania: 2014
Liczba
graczy: 2-4
Czas gry: 15 minut
Czas gry: 15 minut
Empire
Engine to gra wydana prze Alderac Entertainment Group (AEG) w serii 5
minutes fun. Przenosimy się w niej do rozbitego Wielkiego Imperium,
które niegdyś było połączone dzięki jednej, wielkiej maszynie i
jej trybom – kołom zębatym. Niestety z czasem władcy
poszczególnych części Imperium, z własnych egoistycznych pobudek
doprowadzili do serii awarii i teraz walczą o dominację między
sobą. Tak prezentuje się fabuła Empire Engine. Sprawdźmy czy gra
rzeczywiście trwa 5 minut i czy można się przy niej dobrze bawić.
Woreczek
z karcianymi trybami
W
welurowym woreczku, gdyż gra ta nie ma pudełka, znajdziemy sporo
drewnianych cube'ów w trzech kolorach oraz 22 kwadratowe karty.
Sześcianiki reprezentują surowce: żołnierze (czerwone), wynalazki
(niebieskie), towary (żółte). Każdy z graczy potrzebuje czterech
kart do gry: 2 silników (lewego i prawego) oraz 2 biegów (o
wartości 1 i 2). Jakość wszystkich elementów oceniam pozytywnie.
Instrukcja napisana jest troszeczkę zawile i trzeba dobrze się
wczytać, zwłaszcza w opis pierwszej rundy i planowania, aby nie
popełnić jakiegoś błędu.
Rozgrywka
Poza
wspomnianymi kartami każdy z graczy otrzymuje jednego żołnierza
oraz jeden towar. Pierwsza tura gry minimalnie różni się od
pozostałych, ale postanowiłem, że pominę opis tego procederu w
moim zarysie rozgrywki.
Pozostałe
tury gry rozpoczyna pierwszy gracz. Przy jednym ze swoich silników
zagrywa on zakrytą kartę biegów. Pozostali gracze również
wykładają po jednej karcie, oprócz ostatniego, który musi wyłożyć
od razu dwa biegi. Następnie tura „zawraca” do pierwszego gracza
i ten jako ostatni wykłada drugą kartę biegu.
Biegi
mają wartość 1 i 2. Określają one liczbę obrotów danego
silnika. Możemy na nie lekko wpłynąć i jeśli położymy ze
swoich zasobów żołnierza lub towar na biegu o wartości 1, to
wtedy silnik się nie obróci. W przypadku biegu o wartości 2, to
silnik obróci się trzykrotnie. Daje nam to w związku z tym więcej
opcji, gdyż na naszych obu silnikach są różne akcje. Na lewym
mamy: Odzyskiwanie, Zbrojenie, Atak i Produkcję. Natomiast na
prawym: Obronę, Wynalezienie, Atak i Eksport. Akcje te występują
dokładnie w takiej kolejności, a silnik obracają się zgodnie z
ruchem wskazówek zegara.
Jeśli już wszyscy gracze wyłożyli karty biegów,
to je odkrywają, obracają silniki i wprowadzają akcje w poniższej
kolejności:
1.
Zbrojenie/Produkcja/Wynalezienie
Są
to akcje produkujące surowce. W pierwszych dwóch przypadkach
bierzemy 2 towary/żołnierzy (żółte/czerwone cube'y) i
umieszczamy je w naszych zasobach. W trzecim bierzemy wynalazek
(niebieski cube) i układamy go w naszym stosie zwycięstwa.
2.
Atak/Obrona
Aby
atakować, to należy zużyć żołnierza. Zwracamy go do wspólnej
puli surowców. Lewym silnikiem atakujemy gracza po lewej, a prawym
po prawej. W przypadku gry dwuosobowej, zawsze atakujemy naszego
przeciwnika. Jeżeli nie wybrał on akcji obrony, to zabieramy mu
surowiec z jego zasobów i umieszczamy w naszym stosie zwycięstwa.
Jeśli jednak bronił się (miał na silniku wybraną taką akcję),
to on zdobywa czerwonego cube'a.
3.
Eksport/Odzyskiwanie
Jeżeli
gracz nie został skutecznie zaatakowany, to może wykonać te akcje.
Eskport to przeniesienie wszystkich żółtych cube'ów ze swoich
zasobów, do swojego stosu zwycięstwa. Odzyskiwanie to wzięcie
jednego cube'a dowolnego koloru ze wspólnej puli i umieszczenie go w
swoim stosie zwycięstwa.
Gra
w wersji podstawowej trwa 8 (dwóch i czterech graczy) lub 9 (trzech
graczy) rund. Na końcu każdej z nich przekazywany jest znacznik
pierwszego gracza, a karty biegów wracają wszystkim na rękę.
Rozgrywkę wygrywa osoba z największą liczbą punktów. Przyznawane
są one za:
-
1 pkt za każdego cube'a w naszym stosie zwycięstwa,
-
3 pkt, jeśli mamy najwięcej cube'ów któregoś koloru.
Warianty
i specjalne frakcje
Gra
oferuje nam kilka wariantów. Możemy grać 12 rund, drużynowo w
czterech graczy oraz ze specjalnymi zdolnościami. Według mnie ta
ostatnia opcja wydaje się najciekawsza. Każdy z graczy otrzymuje
pasywną zdolność, która może mu się przydać w odpowiednim
momencie. Są to: możliwość ataku surowcami zamiast żołnierzy,
pozyskiwanie żołnierza lub towaru w trakcie Odzyskiwania, gdy się
obronimy to atakujący traci dodatkowy surowiec, gdy Wynajdujemy to
zyskujemy niebieski surowiec do modyfikacji biegów. Umiejętności
te nie wywracają w znaczący sposób gry i z całą pewnością
poprawiają jej regrywalność.
Filler
z elementami dedukcji i blefu
W
Empire Engine z całą pewnością nie zagramy w 5 minut, tak jak to
sugeruje wydawca. Jednak nasze rozgrywki, po dobrym zapoznaniu się z
zasadami, nie trwały dłużej niż 15 minut. Z całą pewnością
nie jest to długo, a gra ta stawia nas przed kilkoma
dylematami.
Wśród nich jest oczywiście jeden z moich ulubionych: „ja wiem, że ty wiesz, że ja wiem”. Widzimy jak układa biegi nasz przeciwnik. Jeżeli nie użyje on żadnych cube'ów do zmodyfikowania ich prędkości, to możemy przewidzieć, które akcje chce użyć. Jest to pewien element dedukcji występujący w grze. Adekwatnie do naszych przypuszczeń musimy ułożyć nasze biegi lub po prostu zaryzykować. Dlatego ważne jest, aby mieć w swoich zasobach cube'y pozwalające na na zmianę prędkości silników. Może to wprowadzić w sporą konsternację naszego rywala. Empire Engine to gra, która naprawdę wymaga obserwacji i przewidywania poczynań naszego przeciwnika.
Wśród nich jest oczywiście jeden z moich ulubionych: „ja wiem, że ty wiesz, że ja wiem”. Widzimy jak układa biegi nasz przeciwnik. Jeżeli nie użyje on żadnych cube'ów do zmodyfikowania ich prędkości, to możemy przewidzieć, które akcje chce użyć. Jest to pewien element dedukcji występujący w grze. Adekwatnie do naszych przypuszczeń musimy ułożyć nasze biegi lub po prostu zaryzykować. Dlatego ważne jest, aby mieć w swoich zasobach cube'y pozwalające na na zmianę prędkości silników. Może to wprowadzić w sporą konsternację naszego rywala. Empire Engine to gra, która naprawdę wymaga obserwacji i przewidywania poczynań naszego przeciwnika.
W
grze nie ma żadnej losowości. To gracze, poprzez swoje ruchy je
tworzą. Sprawia to, że gra staje się trochę mniej regrywalna,
zwłaszcza jeśli gramy z tym samym przeciwnikiem. Niemniej z drugiej
strony te 15 minut, to wcale nie tak wiele czasu, które można
wykorzystać na partię w tę grę, czekając na przykład na obiad,
samolot, samochód u mechanika i innych tego typu sytuacjach oraz
oczywiście jako przerywnik między innymi grami. Polecam Empire
Engine każdemu, jako interesujący i mobilny filler.
Tomasz
Pomocnicza ocena zbiorcza według
naszej zawiłej skali:
I.
|
Klimat
|
3/6
|
II.
|
Losowość
|
-/6
|
III.
|
Błędy w grze
|
6/6
|
IV.
|
Złożoność
|
6/6
|
V.
|
Interakcja
|
6/6
|
VI.
|
Wykonanie
|
6/6
|
VII.
|
Cena
|
5/6
|
VIII.
|
Czas rozgrywki w dwie osoby
|
6/6
|
IX.
|
Skalowanie na dwóch graczy
|
4/6
|
Końcowa nota: 5.25/6
...and
something for our international readers:
Pros:
+
fast gameplay
+
portability
+
good quality of components
+
variants
Cons:
-
replayability
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz