Tytuł:
Visby
Wydawca:OSTIA Spiele
Rok
wydania: 2015
Liczba
graczy: 2
Czas
gry: 20 minut
Język:
niemiecki (dostępna instrukcja po angielsku)
Visby
to kolejna nasza zdobycz z targów w Essen 2015. Jest to gra dla
dwóch do sześciu graczy. Jeden egzemplarz pozwala na rozgrywkę
dwuosobową, a zakupienie kolejnych dodatków zwiększa liczbę
zawodników.
W
grze Visby wcielacie się w rolę przywódcy szlacheckiej rodziny.
Naszym zadaniem jest zarządzanie nią tak, aby zdobyć jak
największy prestiż (reprezentowany przez pieczęcie) w tytułowym
mieście. Będziemy musieli obronić Visby przed atakami, a także
wysyłać kupców, z rodzimymi towarami. Ten przywódca, który zrobi
to najlepiej, zwycięży rozgrywkę.
Autorem
gry jest Stefan Risthaus. Możecie go znać z takich pozycji jak
Arkwright (2014) czy MONUMENTS (2008).
Gra
bez pudełka
Nasz
egzemplarz otrzymaliśmy w niewielkim woreczku strunowym. Znajdowała
się tam instrukcja w języku niemieckim, ale ze strony wydawcy można
pobrać zasady po angielsku. Co nas tez zdziwiło, dwie kartki, które
są zarazem jej częścią tworzą planszą główną. Na niej
będziemy zaznaczać liczbę dostępnych
rycerzy, statków i aktualną cenę dóbr. Do tego posłużą
nam trzy drewniane znaczniki, dołączone do gry. Ponadto dla każdego
gracza przygotowano:
-
8 kart akcji, 1 kartę pieczęci, 1 kartę towarów,
-
1 drewniany znacznik pieczęci i 1 towarów,
-
skrót zasad po niemiecku (na stronie wydawcy dostępna jest wersja
po angielsku).
Oprócz
tego, że gra nie posiada pudełka i nie ma tekturowej grubej planszy
głównej, to jej wykonanie jest dobre. Karty są wystarczająco
czytelne i pomimo niemieckim napisów, po kilku turach stają się
intuicyjne. Drewniane znaczniki zostały specjalnie dostosowane do
tej gry, co też podnosi walory estetyczne tej pozycji.
Opis
rozgrywki
Gra
podzielona jest na tury, których liczba jest zależna od warunków
zwycięstwa. Jeżeli chociaż jeden zawodnik osiągnie poziom
przynajmniej trzydziestu pieczęci, należy przejść do fazy
finalnego podliczenia punktów. Wówczas każdy zawodnik może
przemienić towary, które mu pozostały na pieczęcie, w stosunku
3:1. Ten gracz, któremu udało się zdobyć ich najwięcej zostaje
zwycięzcą.
Każda
runda podzielona jest na 3 fazy:
Zaopatrzenie
W
zależności od liczby graczy, należy zaopatrzyć każdy tor na
planszy głównej w dodatkowe surowce. W grze dwuosobowej w każdej
rundzie poruszamy znacznikami o 3 pola.
Zagrywanie
i odkrywanie kart.
W
Visby każdy gracz posiada ten sam zestaw kart. Każda z nich ma inną
zdolność i występuje w jednym egzemplarzu:
- Wojsko – każda zagrana karta daje jej właścicielowi 2 pieczęcie z planszy głównej.
- Rycerz – wszyscy gracze, którzy zagrali Rycerza dostają po jednej pieczęci równocześnie z planszy głównej, do momentu, aż nie będzie ich na jej torze i każdy dostanie ich po równo. Można maksymalnie dostać 5 pieczęci na Rycerza.
- Kowal – gracz otrzymuje towary, za każdą kartę Wojska i Rycerza zagraną przez innych zawodników. Za Wojsko otrzymujemy 4, a za Rycerza 2 towary. Kowal nie powoduje zmian na torze towarów na planszy głównej.
- Flota – każda Flota dostarcza zawodnikowi 3 towary z planszy głównej.
- Statek – wszyscy gracze, którzy zagrali Statek dostają po jednym towarze równocześnie z planszy głównej, do momentu, aż nie będzie ich na jej torze i każdy dostanie ich po równo. Nie ma maksymalnej liczby towarów, jakie gracz może w ten sposób zdobyć.
- Celnik – gracz otrzymuje pieczęcie, za każdą kartę Floty i Statku zagraną przez innych zawodników. Za Flotę otrzymujemy 3, a za Rycerza 1 pieczęć. Celnik nie powoduje zmian na torze pieczęci na planszy głównej.
- Kupiec – gracz, który zagrał tą kartę może zamienić dowolną liczbę towarów (póki je ma) na pieczęcie według aktualnego przelicznika na torze żółtych na planszy głównej. Jeżeli w tej turze został zagrany chociaż jeden Kupiec, to tor ten jest redukowany do zera, niezależnie od liczby przemienionych towarów.
- Żebrak – karta ta daje jej właścicielowi towary, których liczba jest zależna od liczby zagranych dotychczas kart (na stosie kart odrzuconych plus karta Żebraka). Dodatkowo, zawodnik dostaje 2 towary za każdego Kupca zagranego w tej rundzie przez rywali.
Gracze
potajemnie zagrywają dwie karty i równocześnie odsłaniają.
Analiza
kart
Aktywowane
są one według z góry ustalonej kolejności (patrz wyżej).
Natychmiast wprowadzamy ich efekty, aktualizując tory na planszy
głównej oraz na swoich kartach. Każda z nich odrzucana jest na
stos kart odrzuconych. Jedyną możliwością odzyskania kart na rękę
jest zagranie Żebraka.
Opinia
o grze
Visby
to taka mini gierka, która zajmuje mało miejsca na stole i jest
bardzo mobilna. Możemy ją wziąć do kieszeni i zagrać czekając
na pociąg czy samolot. Rozgrywka zajmuje niecałe 20 minut i jest
niezwykle dynamiczna, co jest też dużym plusem tej pozycji.
Jak
każda gra z jednoczesnym zagrywaniem kart, tak i ta ma element
pamięciowy. Musimy zapamiętywać, jakie karty rywal już zagrał,
aby wykorzystać to na swoją korzyść i zdobyć więcej towarów
czy pieczęci. Karty są tak skonstruowane, że to co my zagramy, ma
wpływ na przychód przeciwnika i odwrotnie. To czyni tą grę
ciekawą i fascynującą.
Rozgrywka
dwuosobowa jest prosta, bo łatwo zapamiętać, co kto zagrał i
przewidzieć (mając stały wgląd w sytuację na torach na planszy
głównej), co będzie chciał zagrać w kolejnej rundzie. W trzy
osoby będzie to już ciekawsze i mniej przewidywalne. Zależności
pomiędzy kartami będą miały większe znaczenie.
Śmiało
mogę stwierdzić, że mechanizm zarządzania ręką i surowcami,
stanowi dobry punkt wyjścia do stworzenia większej i cięższej
pozycji.
Visby
jest pozycją, która ma swój urok. Nie mam zastrzeżeń ani do
przebiegu rozgrywki, regrywalności, ani losowości (tej w zasadzie
nie ma, gdyż tworzą ją gracze). Mini gry mają to do siebie, że
powraca się do nich (przynajmniej w naszym domu), gdy nadarzy się
ku temu okazja (podróż, zbyt zmęczony umysł na coś cięższego
albo jako filler na spotkaniu ze znajomymi). W takich sytuacjach też
będziemy powracać do Visby.
Sylwia
Pomocnicza ocena zbiorcza według
naszej zawiłej skali:
I.
|
Klimat
|
2/6
|
II.
|
Losowość
|
-/6
|
III.
|
Błędy w grze
|
6/6
|
IV.
|
Złożoność
|
6/6
|
V.
|
Interakcja
|
5/6
|
VI.
|
Wykonanie
|
6/6
|
VII.
|
Cena
|
?/6
|
VIII.
|
Czas rozgrywki w dwie osoby
|
6/6
|
IX.
|
Skalowanie na dwóch graczy
|
5/6
|
Końcowa nota: 5.14/6
Grę
udostępniło wydawnictwo:
...and
something for our international readers:
Pros:
+ simple rules
+
clean and well designed mechanics
+
fast and dynamic gameplay
+
mobility
Cons:
-
none
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz