Tytuł: Die Legenden von Andor: Chada
& Thorn
Wydawca:
KOSMOS
Rok wydania: 2015
Liczba graczy: 2
Czas gry: 40 minut
Język: niemiecki
Dzisiaj opiszę Wam kooperacyjną grę
karcianą dla dwojga osadzoną w świecie Andor. Jest to pozycja
wydana przez niemieckie wydawnictwo KOSMOS w serii “gra dla
dwojga”. Swoją premierę miała jesienią ubiegłego roku i póki
co, nie doczekała się wersji angielskiej, a tym bardziej polskiej.
Jednak pomimo tego mało przekonującego faktu, uważam, że gra jest
warta uwagi i zapraszam do lektury mojej recenzji.
Gra dla dwóch odważnych bohaterów!
Chada i Thorn to drużyna składająca
się z łucznika i wojownika. W ich rolę wcielimy się w tej grze, a
naszą przygodę rozpoczniemy od wyruszenia z północnego krańca
Silberlandu na południowe wybrzeże wyspy.
W pudełku znajdują się cztery
scenariusze, które wprowadzają coraz większe przeszkody na naszą
drogę do Andoru. Po piętach depcze nam przeraźliwa klątwa,
czekająca na nasze najmniejsze potknięcie. Jednak spotkamy też
przyjazne krasnoludy, które pomogą nam i natrafimy na wiele innych
ekscytujących wyzwań.
Duże karty scenariuszy podzielone są
na cztery kolory (różne przygody). Każda historyjka posiada zawsze
ten sam początek i koniec. Jednak dwie karty środkowe są losowane.
Dzięki temu mamy w tym niewielkich pudełku sporą dawkę
regrywalności. Każda przygoda posiada też dwie osobne karty,
objaśniające nowe symbole oraz wprowadzające element fabularny do
rozgrywki.
Chada i Thorn posiadają swoje
tekturowe figurki oraz po 3 karty postaci w trzech układach: z
przodu, z prawego i lewego boku. Określa to, w którym rzędzie
będziemy musieli ich ułożyć na początku gry. Ponadto każda ta
karta ma inną specjalną umiejętność i statystyki. Są one
również dwustronne. Strona słoneczna (jasna) jest silniejsza, a
deszczowa (ciemna) słabsza. To, kiedy będziemy je obracać jest
najczęściej wynikiem aktywowania karty naszego bohatera.
Ponadto dołączono:
- talię mgły: są to nasi wrogowie, z którymi przyjdzie nam walczyć w czasie gry;
- talię przyjaciół: są to nasi pomocnicy, z którymi rozpoczniemy przygodę i będą oni nas wspierać w naszych potyczkach;
- karty klątw: każdy rozpoczyna grę z jedną kartą klątwy w każdym ze swoich trzech rzędów;
- ekwipunek, który zawodnicy zdobędą w czasie swojej przygody. Mogą to być strzały, dzięki którym zabijemy silniejszych wrogów czy manierka, która pozwala nam na pokonanie dłuższych odcinków drogi;
- karty specjalne: wprowadzane są one tylko w niektórych przygodach i mogą służyć nam pomocą albo okazać się wrogami.
Mamy też w pudle żetony woli.
Pozwalają one nam wykonywać wiele akcji i pokonywać trudniejsze
odcinki dróg, jednak ich zdobycie jest niezmiernie trudne.
Nie mam zastrzeżeń, co do wykonanie
gry. Wydawnictwo KOSMOS trzyma dobry poziom. Instrukcja jest napisana
dobrze. Przynajmniej po jej przetłumaczeniu na polski nie
znaleźliśmy większych niedopowiedzeń. Podoba mi się wprowadzenie
oznaczeń symboli na karty scenariusza, dzięki czemu nie trzeba
wertować instrukcji.
Przed wyruszeniem w drogę, należy
zebrać drużynę … ! Tym razem tylko dwuosobową .. :-)
Opis rozgrywki oprę na pierwszej
przygodzie, która pozwala zapoznać się z głównymi mechanizmami
tej pozycji.
Jak już wspomniałam każda przygoda
ma stałą kartę początku i końca. Należy je odwrócone ułożyć
na stole. Na pierwszej z nich znajduje się miejsce początkowe
postaci oraz klątwy. Tam też ustawiamy ich pionki. Klątwa to taki
nasz największy wróg. Jeżeli doprowadzimy do tego, że doścignie
nas, to automatycznie przegrywamy grę. Na górze karty scenariusza
znajduje się liczba kart mgły, które należy położyć przy tym
etapie podróży. Tworzą one aktualną talię kart mgły i jeżeli
ona wyczerpie się, to również zawodnicy przegrywają. Następnie
losowo układamy zasłonięte dwa środkowe etapy przygody. Zostaną
one dopiero ujawnione, gdy jeden z bohaterów dotrze na ostatnie pole
aktualnej karty przygody.
Kolejnym etapem jest ułożenie
swojego obszaru gry. Każdy zawodnik robi to indywidualnie. W
trzech rzędach układa swoje karty postaci, stroną jasną
(słoneczną). Za każdą z nich wkłada losową kartę mgły. Układa
je tak, aby nie widział ich specjalnej zdolności (stroną
nieaktywną). Następnie gracze dobierają jedną kartę przyjaciela
(losowo lub nie, decyzja należy do Was) i kładą ją w środkowym
rzędzie za postacią, ale przed klątwą. Ponadto każdy dostaje dwa
punkty woli. Teraz jesteście gotowi ruszyć w drogę. Sami
wybierzcie, który bohater będzie wykonywał swoją turę jako
pierwszy. Wbrew pozorom jest to ważna decyzja, która opiera się o
analizę pierwszych pól, które należy przebyć. Chada jest
postacią bardziej nastawianą na asystowanie i niezwykle dobrze
porusza się na dłuższe odległości. Thorn natomiast to wojownik.
Ma dużo siły, ale gorzej pokonuje większe odcinki trasy. Dlatego
też, jak przystało na grę kooperacyjną, musicie się w niej
wspierać, bo jest to klucz do sukcesu.
W swojej turze gracz musi aktywować
jedną z trzech kart, leżących na przodzie swojego rzędu. Wiąże
się to najczęściej z wykonaniem ruchu, użyciem jej dla punktów
siły i zabiciem wroga (znajdującego się na przodzie innego naszego
rzędu lub kompana), użyciem specjalnej zdolności naszego bohatera
(otrzymanie punktu woli lub karty ekwipunku, ruch na pole obok) albo
wprowadzeniem negatywnego efektu karty mgły (wydanie punktu woli,
dociągnięciem karty klątwy do aktywowanego rzędu albo
przesunięcie pionka klątwy o wskazaną liczbę pól). Następnie
karta, z której skorzystaliśmy, odkładana jest na koniec rzędu i
swoją turę wykonuje drugi gracz.
Ażeby poruszać się, gracz musi
wydać określoną na mapie liczbę kroków. Bohaterowie mogą
przemieszczać się, wydając od 1 do 6 punktów ruchu (tyle wskazują
ich karty). Jednak każda karta postaci ma inne współczynniki. Im
więcej kroków będziemy chcieli wykonać, tym większą cenę
będziemy musieli ponieść. Może to wiązać się z wydaniem
punktów woli, poruszeniem klątwy, wzięciem karty z aktualnego
stosu mgły albo odwrócenie karty na jej drugą stronę (stronę
ciemną - deszczową). Czasami na naszych drogach spotkamy dodatkowe
utrudnienia. Każda przygoda ma swoje dodatkowe przeszkody (symbole),
które stają się coraz trudniejsze do pokonania.
Wśród kart mgły znajdują się
wrogowie. Jeżeli znajdą się oni na przodzie któregoś rzędu i
zdecydujemy się go aktywować, to musimy postępować z tym, co na
niej napisano. Najczęściej wprowadzają one negatywne efekty.
Jednak jeśli zdecydujemy się na pokonanie wroga, to przede
wszystkim zwolni on nam miejsce w rzędzie, dzięki czemu szybciej
będziemy mogli aktywować bardziej potrzebne karty, a ponadto
otrzymamy nagrodę w postaci punktów woli. Siła wrogów waha się
do 1 do 13, a naszych bohaterów do 7. Dlatego też mamy możliwość
wspólnej walki. Jeżeli nasi bohaterowie znajdują się na
sąsiednich polach, to możemy się wspierać. Wówczas punkty woli
dzielimy pomiędzy siebie, wedle uznania.
Karty klątwy mają zawsze negatywny
efekt. Jeżeli doprowadzimy do sytuacji, w której wszystkie 3 znajdą
się na przodzie naszych rzędów i nie będziemy mogli żadnej z
niej aktywować, to oboje gracze automatycznie przegrywają.
Po kilku turach zawodnicy dotrą na
ostatnie pole (czerwone) aktualnego etapu przygody. Wówczas
odkrywana jest następna karta i określa ona, z ilu kart mgły
będzie składała się talia. Jeżeli oboje gracze opuszczą
pierwszy etap przygody, to wszystkie karty mgły są układane na
jeden wspólny stos. Im więcej kart tym lepiej, gdyż (w woli
przypomnienia) zużywamy je, aby pokonywać karty mgły i poruszać
się pomiędzy niektórymi odcinkami drogi.
Każda przygoda Chady i Thora może
mieć pozytywne albo negatywne zakończenie. Kończy się ona
sukcesem, tylko i wyłącznie, gdy oboje bohaterów dotrze do swoich
pól celów. Na porażkę zawodnicy narażeni są znacznie częściej.
Ma to miejsce, gdy klątwa spotka się na jednym polu z bohaterem,
tylko jeden z bohaterów dotrze na swoje miejsce docelowe, wyczerpie
się aktualny kart mgły albo gdy zawodnik nie będzie mógł
aktywować żadnej karty ze swoich rzędów.
I ty możesz zostać bohaterem!
Die Legenden von Andor: Chada &
Thorn to świetna gra przygodowa dla dwojga. Każdego bohatera
prowadzi się inaczej i zalecałabym zamienić się nimi po kilku
rozgrywkach. Zobaczycie dzięki temu, przed jakimi dylematami staje
każdy z Was. Podoba mi się regrywalność tej pozycji, poprzez
dołączenie wielu kart scenariuszy ze środkowym etapem przygody.
Taka mała zmiana naprawdę dużo zmienia. Jest to też gra, w której
stopień kooperacji jest bardzo wysoki. W każdej turze trzeba
dyskutować, analizować i omawiać swoje ruchu. Oczywiście do tego
dochodzi konieczność planowania poczynań na kilka tur na przód,
co jest wymuszane przez wykonywanie akcji, bazując na analizie
układu swoich trzech rzędów.
Czy łatwo wygrać? Nasza każda
przygoda kończyła się sukcesem. Jednak nie były to rozgrywki
bezmyślne. Wielokrotnie wchodząc na końcowy etap przygody,
mieliśmy na swoich ogonie klątwę, która tylko czekała na nasze
potknięcie się. Wtedy już myśleliśmy, że przegramy. Ale nie
poddawaliśmy się i jakoś udawało się na jednym oddechu osiągnąć
docelowe pole.
Die Legenden von Andor: Chada &
Thorn to swego rodzaju łamigłówka. Pomimo tego, że przed każdą
przygodą zapoznamy się z tłem fabularnym, to bardzo szybko on
zanika. W naszych turach górę biorą mechanizmy. Bardzo szybko
zapominaliśmy, że goni nas jakaś klątwa. Ważne było, że nie
możemy jej zbyt wiele razy aktywować, bo prowadziłoby to do naszej
przegranej. Nie czujemy więc, że zabijamy stwory, ale liczy się
to, że musimy tak zarządzać kartami, aby na przodzie rzędu
znalazła się karta, która spowoduje, że się ich pozbędziemy.
Mam nadzieję, że pozycja ta doczeka
się anglojęzycznego wydania, aby chociaż część z naszych
czytelników mogła cieszyć się tą pozycją. Jest to kolejna z
serii “gra dla dwojga” od wydawnictwa KOSMOS, która pozostanie w naszej
kolekcji.
Sylwia.
Ocena zbiorcza według
naszej skali:
I.
|
Klimat
|
3/6
|
II.
|
Losowość
|
5/6
|
III.
|
Błędy w grze
|
6/6
|
IV.
|
Złożoność
|
6/6
|
V.
|
Interakcja
|
6/6
|
VI.
|
Wykonanie
|
6/6
|
VII.
|
Cena
|
?/6
|
VIII.
|
Czas rozgrywki w dwie osoby
|
5/6
|
IX
|
Ocena gry
|
5/6
|
Końcowa nota: 5.25/6
Grę
udostępniło wydawnictwo:
Bardzo serdecznie dziękujemy!
...and something for our international
readers:
Pros:
+ simple rules + quite challenging and intense gameplay
+ replayability
+ good quality of components
Pros/Con:
-/+ rather non thematic
Con:
- so far only german version available
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz