Tytuł:
Kraby na fali
Wydawca:
FOX GAMES
Rok
wydania: 2016
Liczba
graczy: 2-4
Czas gry: 20 minut
Czas gry: 20 minut
Kraby
na fali to gra wydana w serii
dla „młodszych i starszych graczy” przez wydawnictwo FOX GAMES.
Gracze będą kierować tytułowymi krabami po kamieniach tak, aby
jak najdłużej mogły się one poruszać. Muszą jednak uważać,
aby uderzające o skały fale, nie zmyły ich do wody.
Autorem
gry jest Henri Kermarrec, który zaprojektował między innymi
takie tytuły, jak Wiraqocha oraz omawiany na naszej stronie Siggil.
Za kreskówkową oprawę graficzną odpowiedzialny jest Stéphane
Escapa. Zobaczmy co znajdziemy w pudełku, jak prezentują się
zasady i komu spodoba się ta gra.
Kolorowo
i solidnie
W
pudełku znajdziemy sześciokątną planszę i zestaw krabów, w
postaci drewnianych dysków o trzech różnych grubościach.
Występują one w czterech kolorach: zielonym, niebieskim, żółtym
oraz czerwonym i mają naklejone na siebie naklejki, przedstawiające
rysunki krabów. To wszystko co jest w pudełku. Wykonanie jest
solidne i nie ma się do czego przyczepić. Zasady gry napisane są
poprawnie, są bardzo proste i nie będzie problemu z ich
zrozumieniem.
Skaczemy
po kamyczkach
Każdy
z uczestników otrzymuje zestaw krabów w wybranym przez siebie
kolorze. Następnie mieszamy je ze sobą i rozkładamy na polach z
kamieniami, na planszy. Obszar gry jest zależny od liczby
uczestników i jeśli gramy na przykład we dwoje, to nasze dyski
rozstawiamy wyłącznie na żółtych skałach.
Celem
gry jest doprowadzenie do sytuacji, w której nasi przeciwnicy, nie
będą mogli poruszyć żadnym ze swoich krabów. Są wówczas
eliminowani z gry. Wygra gracz, który jako ostatni pozostanie w
rozgrywce.
W
swojej turze uczestnik musi poruszyć jednego ze swoich krabów.
Dzieje się to według kilku zasad:
-
kraby występują w trzech rozmiarach: duże, średnie i małe.
Jeżeli wykonujemy ruch to musimy poruszyć go o adekwatnie 1,2 lub 3
pola. Musimy pamiętać, aby zakończyć ruch na innym krabie i nie
możemy przechodzić przez puste pola.
-
duże kraby mogą zakończyć ruch na dowolnym innym krabie, średnie
na średnich i małych, a małe tylko na innych małych.
-
w trakcie ruchu nie można przejść dwukrotnie przez to samo pole.
-
tylko krab znajdujący się na wierzchu może się poruszać.
Jeżeli
po ruchu na planszy zostaną dwie osobne grupy krabów (rozdzielone
przez puste pola), to skupisko zajmujące mniejszą liczbę pól
zostaje zdjęte z planszy – zostało zmyte do wody, przez falę.
Gramy
według tych zasad tak długo, aż wyłonimy zwycięzcę.
Dla
najmłodszych
Po
pierwszej rozgrywce w Kraby na fali, skojarzyły mi się dwie gry:
Hej! To moja ryba oraz Rój. Chociaż można powiedzieć, że
omawiana gra jest podobna do wielu abstrakcyjnych gier, w których
poruszamy nasze pionki, według specyficznych zasad, po planszy. Czy
Kraby na fali warte są uwagi osób nieposiadających dzieci, czy
też tak zwanych „zaawansowanych” graczy? Nie wydaje mi się.
Oczywiście można w nią kilka razy zagrać i rozrusza ona nasze
szare komórki.
Niemniej po jakimś czasie szybko się znudzi, gdyż
decyzje w niej podejmowane, nie są zbyt wymagające. Tak to wygląda
z mojej perspektywy. Kraby na fali kierowane są do młodszych
odbiorców. Jeżeli dziecko będzie miało dobrego nauczyciela zasad
i strategii, to gra ta ma sporo do zaoferowania dla najmłodszych.
Poza tym z całą pewnością przykuje ich uwagę kolorowa oprawa
graficzna. Dość solidne wykonanie natomiast pozwoli na cieszenie
się nią przez wiele rozgrywek. Kolejnym plusem tego faktu jest to,
że w Kraby na fali można zagrać wszędzie, na przykład
klimatycznie na plaży :-)
Tomasz
Pomocnicza ocena zbiorcza według naszej zawiłej skali:
I.
|
Klimat
|
2/6
|
II.
|
Losowość
|
6/6
|
III.
|
Błędy w grze
|
6/6
|
IV.
|
Złożoność
|
6/6
|
V.
|
Interakcja
|
6/6
|
VI.
|
Wykonanie
|
6/6
|
VII.
|
Cena
|
4/6
|
VIII.
|
Czas rozgrywki w dwie osoby
|
6/6
|
IX
|
Skalowanie na dwóch graczy
|
4/6
|
Końcowa nota: 5.11/6
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz