Start

Get your dropdown menu: profilki

Slider

poniedziałek, 6 czerwca 2016

Kraby na fali. Recenzja gry od wydawnictwa FOX GAMES

Tytuł: Kraby na fali
Wydawca: FOX GAMES
Rok wydania: 2016
Liczba graczy: 2-4
Czas gry: 20 minut

Kraby na fali to gra wydana w serii dla „młodszych i starszych graczy” przez wydawnictwo FOX GAMES. Gracze będą kierować tytułowymi krabami po kamieniach tak, aby jak najdłużej mogły się one poruszać. Muszą jednak uważać, aby uderzające o skały fale, nie zmyły ich do wody.
Autorem gry jest Henri Kermarrec, który zaprojektował między innymi takie tytuły, jak Wiraqocha oraz omawiany na naszej stronie Siggil. Za kreskówkową oprawę graficzną odpowiedzialny jest Stéphane Escapa. Zobaczmy co znajdziemy w pudełku, jak prezentują się zasady i komu spodoba się ta gra.


Kolorowo i solidnie
W pudełku znajdziemy sześciokątną planszę i zestaw krabów, w postaci drewnianych dysków o trzech różnych grubościach. Występują one w czterech kolorach: zielonym, niebieskim, żółtym oraz czerwonym i mają naklejone na siebie naklejki, przedstawiające rysunki krabów. To wszystko co jest w pudełku. Wykonanie jest solidne i nie ma się do czego przyczepić. Zasady gry napisane są poprawnie, są bardzo proste i nie będzie problemu z ich zrozumieniem.

Skaczemy po kamyczkach
Każdy z uczestników otrzymuje zestaw krabów w wybranym przez siebie kolorze. Następnie mieszamy je ze sobą i rozkładamy na polach z kamieniami, na planszy. Obszar gry jest zależny od liczby uczestników i jeśli gramy na przykład we dwoje, to nasze dyski rozstawiamy wyłącznie na żółtych skałach.

Celem gry jest doprowadzenie do sytuacji, w której nasi przeciwnicy, nie będą mogli poruszyć żadnym ze swoich krabów. Są wówczas eliminowani z gry. Wygra gracz, który jako ostatni pozostanie w rozgrywce.

W swojej turze uczestnik musi poruszyć jednego ze swoich krabów. Dzieje się to według kilku zasad:
- kraby występują w trzech rozmiarach: duże, średnie i małe. Jeżeli wykonujemy ruch to musimy poruszyć go o adekwatnie 1,2 lub 3 pola. Musimy pamiętać, aby zakończyć ruch na innym krabie i nie możemy przechodzić przez puste pola.
- duże kraby mogą zakończyć ruch na dowolnym innym krabie, średnie na średnich i małych, a małe tylko na innych małych.
- w trakcie ruchu nie można przejść dwukrotnie przez to samo pole.
- tylko krab znajdujący się na wierzchu może się poruszać.
Jeżeli po ruchu na planszy zostaną dwie osobne grupy krabów (rozdzielone przez puste pola), to skupisko zajmujące mniejszą liczbę pól zostaje zdjęte z planszy – zostało zmyte do wody, przez falę.


Gramy według tych zasad tak długo, aż wyłonimy zwycięzcę.

Dla najmłodszych
Po pierwszej rozgrywce w Kraby na fali, skojarzyły mi się dwie gry: Hej! To moja ryba oraz Rój. Chociaż można powiedzieć, że omawiana gra jest podobna do wielu abstrakcyjnych gier, w których poruszamy nasze pionki, według specyficznych zasad, po planszy. Czy Kraby na fali warte są uwagi osób nieposiadających dzieci, czy też tak zwanych „zaawansowanych” graczy? Nie wydaje mi się. Oczywiście można w nią kilka razy zagrać i rozrusza ona nasze szare komórki. 

Niemniej po jakimś czasie szybko się znudzi, gdyż decyzje w niej podejmowane, nie są zbyt wymagające. Tak to wygląda z mojej perspektywy. Kraby na fali kierowane są do młodszych odbiorców. Jeżeli dziecko będzie miało dobrego nauczyciela zasad i strategii, to gra ta ma sporo do zaoferowania dla najmłodszych. Poza tym z całą pewnością przykuje ich uwagę kolorowa oprawa graficzna. Dość solidne wykonanie natomiast pozwoli na cieszenie się nią przez wiele rozgrywek. Kolejnym plusem tego faktu jest to, że w Kraby na fali można zagrać wszędzie, na przykład klimatycznie na plaży :-)

Tomasz


Pomocnicza ocena zbiorcza według naszej zawiłej skali:
I.
Klimat
2/6
II.
Losowość
6/6
III.
Błędy w grze
6/6
IV.
Złożoność
6/6
V.
Interakcja
6/6
VI.
Wykonanie
6/6
VII.
Cena
4/6
VIII.
Czas rozgrywki w dwie osoby
6/6
IX
Skalowanie na dwóch graczy
4/6
Końcowa nota:  5.11/6
Grę udostępniło wydawnictwo: 
http://foxgames.pl/
Bardzo serdecznie dziękujemy!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz