Tytuł:
Eldritch Horror: Mountains of Madness
Wydawca:
Fantasy Flight Games
Rok
wydania: 2014
Liczba
graczy: 1-8
Czas
gry: 120 minut
Pierwszym
dużym dodatkiem do Eldritch Horror jest Mountains of Madness. Bazuje
on na opowiadaniu H.P. Lovecrafta – W Górach Szaleństwa.
Nawiązania znajdują się zarówno na planszy do gry, jak i w
niektórych elementach (jak na przykład Gigantyczne Pingwiny).
Wprowadza on kilka nowych zasad oraz dodaje wiele kart. Dla ułatwienia Fantasy Flight Games oznaczyło karty z tego dodatku ikoną gór, gdybyście kiedyś chcieli grać bez niego. Przypomnę tylko, że terminologia oparta jest na moich własnych tłumaczeniach z angielskiej wersji gry, gdyż taką dysponuję. Zapraszam do
szczegółowego opisu poniżej.
Nowa
plansza
Najważniejszym
elementem jest nowa mała plansza Antarktydy z sześcioma lokacjami.
Jest ona używana tylko w sytuacji, gdy zdecydujemy się na walkę
przeciwko Rise of the Elder Things albo gdy używamy karty prologu
Doomsayer From Antarctica.
Niektóre
lokacje mają specjalną akcję lokalną, którą zawodnik może
wykonać w swojej turze. Ponadto mogą w różny sposób oddziaływać
na badacza, który znajduje się w niej. Na mapie Antarktydy również
można przeprowadzać badania. W tym celu przygotowano specjalną
talię kart.
Jeżeli
zawodnik dobrowolnie zdecyduje się przenieść na tę planszę, to
może zrobić to na dwa sposoby. Podczas wykonywania akcji
pozyskiwania kart wyposażenia może zużyć dwa sukcesy, aby
przenieść się do Miskatonic Outpost. Ponadto uważa się, że pole
lokacji Antarktyda na planszy głównej połączone jest lokalną
ścieżką z Miskatonic Outpost. W związku z tym zawodnik może
swobodnie poruszać się pomiędzy tymi dwoma miejscami.
Karty
prologu
Przed
rozpoczęciem rozgrywki gracze losowo wybierają jedną kartę
prologu. Każda z nich oddziałuje na każdą grę w inny sposób.
Niektóre z nich dają możliwość otrzymania specjalnych
przedmiotów w zamian za utratę kilku punktów życia czy
poczytalności. Inne oferują nam dodatkowe zadania. Sprawiają, że
każda gra jest nieco inna. Jeżeli miałabym je do czego porównać,
to można powiedzieć, że są to takie karty losowych wydarzeń.
Karty
przygód
Dla
graczy przygotowano specjalną talię kart przygód, podzieloną na
trzy części. Kiedy wylosujemy kartę prologu Doomsayer From
Antarctica, to te karty wprowadzane są do gry. Każdy etap
wykonujemy po kolei. Dokładne zmiany, jakie są wprowadzane, opisuje
każda karta przygody. Gdy uda nam się rozwiązać powierzone nam
zadanie otrzymujemy nagrodę. Może to być obniżenie znacznika na
torze Zagłady czy pomoc rozwiązaniu głównej zagadki.
Akcja
skupienia
W
tym dodatku wprowadzona została dodatkowa akcja, jaką może wykonać
zawodnik, czyli otrzymanie jednego znacznika skupienia. W jednym
momencie gracz nie może posiadać ich więcej niż dwóch. W czasie
rozgrywki możemy odrzucić taki znacznik, aby przerzucić wynik na
jednej kości.
Unikalne
karty wyposażenia
W
grze podstawowej wspominałam o kartach dwustronnych. W tym dodatku
wprowadzono nowy ich rodzaj – unikalne karty wyposażenia. Ich
zdobycie jest trudne, ale opłacalne. Niektóre z nich nie mają
specjalnych rewersów, a inne mają. Wśród nich są sojusznicy i
przedmioty, ale także zadania. Te ostatnie, to takie misje poboczne,
ale nie tylko. Na przykład karta For the Greater Good daje możliwość
badaczowi wydania wskazówki na końcu fazy mitów, w liczbie równiej
liczbie zawodników. Wówczas poświęca się on dla większego dobra
i musi obrócić kartę na drugą stronę. Co się na niej znajduje,
niech będzie tajemnicą.
Walka
– odporność magiczna i fizyczna stworów
Dodatek
ten wprowadza nieco trudniejsze potwory do pokonania. Te, które mają
odporność magiczną nie mogą być pokonani przy pomocy przedmiotów
(uwaga) magicznych lub czarów. Odwrotnie jest ze stworami, których
nie można pokonać siłą. Na nich działają tylko przedmioty
zadające obrażenia nie magiczne i czary.
Nowa
mechanika
Dodatek
Mountains of Madness wprowadza nową mechanikę – postępu aktywnej
zagadki. Nie oznacza to niczego innego, jak dołożenie wymaganego
jednego znacznika do karty czy zredukowanie odporności potwora.
Oczywiście może to spowodować, że pod koniec rozgrywanej rundy
rozwiążecie zagadkę albo wygracie grę.
Inne
elementy
Dodano
też wiele innych elementów, znanych już graczom z gry podstawowej
i/lub dodatku Forsaken Lore:
-
karty spotkań, po cztery dla każdej lokacji;
-
ośmioro nowych badaczy;
-
karty mitów;
-
karty artefaktów, przedmiotów, czarów i stanów;
-
skróty dla graczy
-
znaczniki potworów i epickich potworów.
Niektóre
postaci są dość mocne. Kelnerka jako akcję testuje swoją wiedzę.
Jeżeli jej się uda, to otrzymuje czar. Ponadto wydając punkt
życia, dodaje dwie kostki, gdy korzysta z czarów. Debiutujący
glina ściąga do swojej lokacji potwory oraz pozwala innym
zawodnikom wykonywać akcje, jakby nie było w niej stworów. Jest to
dość pomocne w grze dwuosobowej, gdyż można sprowadzać wrogów
do siebie, bez konieczności biegania za nimi po całej planszy.
Przedwieczni
Wprowadzono
też dwóch nowych Przedwiecznych : Ithaqua i Rise of the Elder
Things.
Ithaqua
przypomina nieco z wyglądu legendarnego Yeti (tylko z mrocznymi
czerwonymi oczkami). Najważniejszą jego umiejętnością jest
ciągłe obsypywanie badaczy hipotermią. Między innymi w sytuacji,
gdy stracimy punkt życia w wyniku walki z Kultystą albo jako efekt
reckoningu. Ażeby temu zapobiec warto mieć zawsze pod ręką
znacznik skupienia. Dodatkowo jego talia kart mitów jest tak
skonstruowana, że nie da się obejść rozgrywki bez otrzymanie tej
hipotermii. Jest to na tyle frustrujące, że w czasie odpoczynku
zawodnik nie odzyskuje punktów życia. Co ciekawe, naszą pierwszą
rozgrywkę przegraliśmy walcząc przeciwko Ithaqua, a to tylko
dlatego, że na jego talię kart zagadek wkradł się błąd. Nie
mogliśmy jej rozwiązać, bo żadne karty nie pozwalały nam na nich
umieścić znaczników wskazówek. Oczywiście na BGG wytłumaczono
pomyłkę i bez problemu mogliśmy zasiąść do kolejnej rozgrywki
spokojni, że FFG zaskoczy nam kolejnym niedociągnięciem.
Rise
of the Elder Things to dość twarde istoty. Ich Kultyści mogą być
pokonani dzięki wielkiej wiedzy zawodników (a nie jak z gry
podstawowej dzięki tekstom poczytalności). Jednak nagrodą za
złamanie ich siły jest dołączenie do gracza sojusznika. Natomiast
ażeby pokonać tego Przedwiecznego grupa poszukiwaczy musi rozwiązać
aż 4 zagadki. Najczęściej będą one zmuszały graczy do
pokonywania mniejszych Przedwiecznych, takich jak Mi-Go czy Crazed
Elder Things. Ponadto jest on tak skonstruowany, aby zawodnicy
odwiedzili planszę Antarktydy.
Ogólna
opinia o dodatku
Bardzo
dobrym pomysłem jest wprowadzenie unikalnych kart wyposażenia.
Pomimo tego, że w tym dodatku trudno je zdobyć, to inne dają
większe możliwości ich otrzymania. Wprowadzają one kolejną
decyzję do gry dla badaczy: czy warto mi zaryzykować i wykonać
akcję oraz obrócić kartę, czy też jeszcze zaczekać?
Dodanie
nowej planszy zwiększa ilość miejsca, jakie potrzebujemy do gry.
My najczęściej losowo wybieramy, z którym wrogiem będziemy
chcieli walczyć. Jednak niekiedy, gdy mamy ochotę, to przed
rozgrywką decydujemy: dzisiaj gramy na Antarktydę z kartami
przygód. Zmienia to nieco podejście do gry i trzeba zwracać uwagę
na inne elementy.
Ciekawym
pomysłem jest wprowadzenie kart prologu. Są one rzeczami, które
modyfikują setup każdej rozgrywki. Można powiedzieć, że dają
nam dodatkową misję w czasie gry. Oczywiście, gdy już w pierwszej
rundzie wszystko się zwali nam na głowę, to zignorujemy ją.
Czasem jednak można „przy okazji” (czyli idąc zabić mi-go,
zahaczyć o przygodę w dziczy i zyskać cenne trofeum) zdobyć dobre
bonusy.
Dodatek
ten spełnia swoją funkcję. Mianowicie urozmaica rozgrywkę, ale
poprzez coraz większą liczbę kart, gra staje się jeszcze bardziej
losowa i nie wiemy, co spotka nas za rogiem. Mountains of Madness
uważam za pozycję obowiązkową dla każdego fana Eldritch Horror.
Sylwia
Nasze recenzje serii Eldritch Horror:
1. Eldritch Horror - gra podstawowa
2. Eldritch Horror: Forsaken Lore
3. Eldritch Horror: Mountains of Madness
4. Eldritch Horror: Strange Remnants
5. Eldritch Horror: Under the Pyramids
6. Eldritch Horror: Signs of Carcosa
7. Eldritch Horror: The Dreamlands
8. Eldritch Horror: Cities in Ruins- wkrótce
9. Eldritch Horror: Masks of Nyarlathotep- wkrótce
7. Eldritch Horror: The Dreamlands
8. Eldritch Horror: Cities in Ruins- wkrótce
9. Eldritch Horror: Masks of Nyarlathotep- wkrótce
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz