Start

Get your dropdown menu: profilki

Slider

sobota, 1 października 2016

Kakao: Czekolada. Recenzja dodatku do gry Kakao od G3

Tytuł: Kakao. Czekolada
Wydawca: G3
Rok wydania: 2016
Liczba graczy: 2-4
Czas gry: 50 minut

Czekolada to drugi dodatek, jaki ukazał się do gry Kakao. Pierwszy z nich – Wulkan - wydano w ubiegłym roku na Essen i można było go tam kupić za 1 euro, co też uczyniliśmy. Zawierał on tylko 3 kafelki, które nieco urozmaicały rozgrywkę. Czekolada to duży dodatek, który daje możliwość grania w cztery różne moduły. Co ciekawe, można grać w każdy z osobna, dodać kilka albo wszystko. Wprowadza to dość dużą regrywalność. Poniżej opiszę każdy z nich i wypowiem się, czy warto zaopatrzyć się w to pudło. Postaram się nie wnikać w szczegółowe zasady, gdyż wiązałoby się to z przepisaniem instrukcji, co według mnie mija się z celem.


MAPY
Dla tego modułu przygotowano specjalną mini planszę z miejscem na dwa kafelki. Jest ona umieszczana obok stosu dociągu kafli i na bieżąco uzupełniana. W związku z tym, gracz, który będzie musiał uzupełnić rundę ma możliwość wzięcia kafelka z rezerwy (tak jak w grze podstawowej) albo wzięcia tego z planszy mapy. Gdy zdecyduje się na drugi wybór, to musi oddać jeden z dwóch znaczników map, który posiada na całą grę. Niewykorzystane w czasie rozgrywki mapy nie są nic warte na koniec. W związku z tym, gdy na stole leży kafelek, który da nam wiele punktów, to warto poświęcić znacznik mapy. Dodatek ten daje też większe możliwości kombinowania i robienia combosów. W rozgrywkach dwuosobowych trzeba być czujnym, co się pojawia na planszy mapy i obserwować, na co czai się rywal.



SYSTEM IRYGACYJNY
Moduł ten składa się z 3 kafelek irygacji, które zastępują trzy inne z gry podstawowej: jeden z pojedynczą plantacją i dwa z podwójną. Ponadto na początku gry, w ustawieniu kafli, zamiast rynku mamy wodę. Jeżeli zawodnik aktywuje pracownika przy kafelku irygacji, to przesuwa nosiwodę o jedno pole do tyłu i otrzymuje 4 owoce kakaowca. W tym module ważniejsze jest zapewnienie sobie dostępu do wody i skorzystanie w dobrym momencie z kafelka irygacji, bo poprzez aktywację jednego pracownika zyskujemy aż 4 kakaowce, a to dość sporo. W szczególności, jeśli uda nam się tak sprytnie dopasować kafle, żeby owoce zaraz sprzedać za sporo pieniędzy.


CZEKOLADA
W skład tego modułu wchodzą 3 elementy:
  • kafelki wytwórstwa czekolady, które podczas aktywacji pracownika dają możliwość wymiany owocu kakaowca na czekoladę, w stosunku 1:1;
  • kafle rynku czekolady, które podczas aktywacji dają szansę sprzedaży jednego owocu kakaowca za 3 monety albo czekolady za 7;
  • drewniane znaczniki czekolady, które umieszczamy na tych samych polach co owoce kakaowca, w związku z czym trzeba wziąć je pod uwagę licząc, ile ich jeszcze pomieścimy na swojej planszy.
Moduł ten daje szansę na zarobienie większego majątku. Ponadto ze względu na to, że wszystkie drewniane znaczniki musimy przechowywać w jednym miejscu, to stajemy przed dylematem, kiedy zebrać owoce kakaowca, kiedy je wymienić na czekoladę a następnie w jaki sposób je szybko sprzedać.

SZAŁASY
Moduł ten pozwala na zakup za pieniądze kafli szałasów, które dają na koniec gry dodatkowe punkty albo dają stałą zdolność. W związku z tym, że są one dwustronne, to w każdej rozgrywce losowo wybieramy, które z nich będzie można pozyskać (poprzez losowe rozrzucenie na stole). Na końcu każdej swojej tury zawodnik może kupić jeden z nich. Ich koszt waha się od 4 do 24 monet. Jednak te wydane przez nas pieniądze nie przepadają, gdyż wartość szałasów jest doliczana na koniec gry do zdobytego złota. Wszystkie te kafelki są warte uwagi, bo tak naprawdę, jeśli mamy chociaż trochę uzbieranych monet, to warto je zainwestować w coś, co na pewno nie przepadnie, a bardzo prawdopodobne, że na tym zarobimy.

Opinia o dodatku
Z całą pewnością zagranie w Czekoladę było ciekawym doświadczeniem. Jako, że lubimy eksperymentować, to wprowadziliśmy wszystkie moduły do jednej rozgrywki. Okazało się, że przez to, że usunęliśmy kilka kafli z gry podstawowej, to rozgrywka przybrała zupełnie inny obrót. Było mniej plantacji, z których mogliśmy pozyskać owoce kakaowca, więc gdy takowa pojawiała się, to każdy się na nią czaił. Ponadto starał się, aby rywalowi nie dać większych szans na ich uzyskanie. W związku z tym, wydawanie znaczników map na wartościowe kafelki było bardzo popularnym ruchem. Dobrym pomysłem było też nagromadzenie sobie czekolady i sprzedanie jej za jednym razem na rynku pod koniec gry. Ciekawym modułem są też szałasy, które dzięki stałym bonusom dają sporą przewagę. 
Stojaki na kafelki są własnością prywatną for2players i nie wchodzą w skład pudełka z Kakao, jak i dodatku Czekolada

Wszystko to sprawia, że warto mieć ten dodatek w swojej kolekcji. Rozgrywka staje się o wiele bardziej wymagająca. W związku z tym trwa ona dłużej, bo każdy zastanawia się, co i w jakiej kolejności powinien zrobić, żeby było najlepiej. Tomasz ma wątpliwości, czy ten wysiłek umysłowy, jaki włożył w Czekoladę jest tego wart i nie wolałby zagrać w tym czasie w coś innego. Ja jednak, nie żałuję czasu, jaki poświęciliśmy na tę grę i z miłą chęcią będę prezentować ją znajomym właśnie z tymi modułami (oczywiście, nie wszystkimi naraz). 


Sylwia



Grę udostępniło wydawnictwo: 
http://www.g3poland.com/

Bardzo serdecznie dziękujemy!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz