Tytuł: Kakao.
Czekolada
Rok wydania: 2016
Liczba graczy: 2-4
Czas gry: 50 minut
Język: polski
Sprawdź aktualną cenę gry tutaj - click
Sprawdź aktualną cenę gry tutaj - click
Czekolada to drugi
dodatek, jaki ukazał się do gry Kakao. Pierwszy z nich – Wulkan -
wydano w ubiegłym roku na Essen i można było go tam kupić za 1
euro, co też uczyniliśmy. Zawierał on tylko 3 kafelki, które
nieco urozmaicały rozgrywkę. Czekolada to duży dodatek, który
daje możliwość grania w cztery różne moduły. Co ciekawe, można
grać w każdy z osobna, dodać kilka albo wszystko. Wprowadza to
dość dużą regrywalność. Poniżej opiszę każdy z nich i
wypowiem się, czy warto zaopatrzyć się w to pudło. Postaram się
nie wnikać w szczegółowe zasady, gdyż wiązałoby się to z
przepisaniem instrukcji, co według mnie mija się z celem.
MAPY
Dla tego modułu
przygotowano specjalną mini planszę z miejscem na dwa kafelki. Jest
ona umieszczana obok stosu dociągu kafli i na bieżąco uzupełniana.
W związku z tym, gracz, który będzie musiał uzupełnić rundę ma
możliwość wzięcia kafelka z rezerwy (tak jak w grze podstawowej)
albo wzięcia tego z planszy mapy. Gdy zdecyduje się na drugi wybór,
to musi oddać jeden z dwóch znaczników map, który posiada na całą
grę. Niewykorzystane w czasie rozgrywki mapy nie są nic warte na
koniec. W związku z tym, gdy na stole leży kafelek, który da nam
wiele punktów, to warto poświęcić znacznik mapy. Dodatek ten daje
też większe możliwości kombinowania i robienia combosów. W
rozgrywkach dwuosobowych trzeba być czujnym, co się pojawia na
planszy mapy i obserwować, na co czai się rywal.
SYSTEM IRYGACYJNY
Moduł ten składa się z
3 kafelek irygacji, które zastępują trzy inne z gry podstawowej:
jeden z pojedynczą plantacją i dwa z podwójną. Ponadto na
początku gry, w ustawieniu kafli, zamiast rynku mamy wodę. Jeżeli
zawodnik aktywuje pracownika przy kafelku irygacji, to przesuwa
nosiwodę o jedno pole do tyłu i otrzymuje 4 owoce kakaowca. W tym
module ważniejsze jest zapewnienie sobie dostępu do wody i
skorzystanie w dobrym momencie z kafelka irygacji, bo poprzez
aktywację jednego pracownika zyskujemy aż 4 kakaowce, a to dość
sporo. W szczególności, jeśli uda nam się tak sprytnie dopasować
kafle, żeby owoce zaraz sprzedać za sporo pieniędzy.
CZEKOLADA
W skład tego modułu
wchodzą 3 elementy:
- kafelki wytwórstwa czekolady, które podczas aktywacji pracownika dają możliwość wymiany owocu kakaowca na czekoladę, w stosunku 1:1;
- kafle rynku czekolady, które podczas aktywacji dają szansę sprzedaży jednego owocu kakaowca za 3 monety albo czekolady za 7;
- drewniane znaczniki czekolady, które umieszczamy na tych samych polach co owoce kakaowca, w związku z czym trzeba wziąć je pod uwagę licząc, ile ich jeszcze pomieścimy na swojej planszy.
Moduł ten daje szansę na
zarobienie większego majątku. Ponadto ze względu na to, że
wszystkie drewniane znaczniki musimy przechowywać w jednym miejscu,
to stajemy przed dylematem, kiedy zebrać owoce kakaowca, kiedy je
wymienić na czekoladę a następnie w jaki sposób je szybko
sprzedać.
SZAŁASY
Moduł ten pozwala na
zakup za pieniądze kafli szałasów, które dają na koniec gry
dodatkowe punkty albo dają stałą zdolność. W związku z tym, że
są one dwustronne, to w każdej rozgrywce losowo wybieramy, które z
nich będzie można pozyskać (poprzez losowe rozrzucenie na stole).
Na końcu każdej swojej tury zawodnik może kupić jeden z nich. Ich
koszt waha się od 4 do 24 monet. Jednak te wydane przez nas
pieniądze nie przepadają, gdyż wartość szałasów jest doliczana
na koniec gry do zdobytego złota. Wszystkie te kafelki są warte
uwagi, bo tak naprawdę, jeśli mamy chociaż trochę uzbieranych
monet, to warto je zainwestować w coś, co na pewno nie przepadnie,
a bardzo prawdopodobne, że na tym zarobimy.
Opinia o dodatku
Z całą pewnością
zagranie w Czekoladę było ciekawym doświadczeniem. Jako, że
lubimy eksperymentować, to wprowadziliśmy wszystkie moduły do
jednej rozgrywki. Okazało się, że przez to, że usunęliśmy kilka
kafli z gry podstawowej, to rozgrywka przybrała zupełnie inny
obrót. Było mniej plantacji, z których mogliśmy pozyskać owoce
kakaowca, więc gdy takowa pojawiała się, to każdy się na nią
czaił. Ponadto starał się, aby rywalowi nie dać większych szans
na ich uzyskanie. W związku z tym, wydawanie znaczników map na
wartościowe kafelki było bardzo popularnym ruchem. Dobrym pomysłem
było też nagromadzenie sobie czekolady i sprzedanie jej za jednym
razem na rynku pod koniec gry. Ciekawym modułem są też szałasy,
które dzięki stałym bonusom dają sporą przewagę.
Stojaki na kafelki są własnością prywatną for2players i nie wchodzą w skład pudełka z Kakao, jak i dodatku Czekolada |
Wszystko to sprawia, że
warto mieć ten dodatek w swojej kolekcji. Rozgrywka staje się o
wiele bardziej wymagająca. W związku z tym trwa ona dłużej, bo
każdy zastanawia się, co i w jakiej kolejności powinien zrobić,
żeby było najlepiej. Tomasz ma wątpliwości, czy ten wysiłek
umysłowy, jaki włożył w Czekoladę jest tego wart i nie wolałby
zagrać w tym czasie w coś innego. Ja jednak, nie żałuję czasu,
jaki poświęciliśmy na tę grę i z miłą chęcią będę
prezentować ją znajomym właśnie z tymi modułami (oczywiście,
nie wszystkimi naraz).
Sylwia
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz