Tytuł: Pestka, Drops, Cukierek
Wydawca: GRANNA
Rok
wydania: 2016
Liczba
graczy: 2-6
Czas
gry: 45 minut
Język:
polski
Pestka,
Drops, Cukierek to tytuł książki autorstwa Grzegorza Kasdepke i
właśnie na jej podstawie została stworzona ta gra. Przenosimy się
do smutnego królestwa, do którego wchodzi się przez dziurę w
kieszeni chłopca - Julka. Chowa on do niej przeróżne rzeczy, a
wśród nich kredki i cukierki.
Poprzez jego kieszeń przedostają się one do królestwa, które
znajduje dwójka rodzeństwa: Łezka i Uśmieszek. Sprzedają je oni
mieszkańcom, co sprawia, że stają się
weselsi i szczęśliwsi. Nie uchodzi to uwadze złego króla, który
zabrania ludowi posiadania takich przedmiotów. Tak w skrócie
przedstawia się fabuła gry i książki. Naszym zadaniem będzie
odnalezienie surowców w kieszeni, przetworzenie ich i sprzedaż
mieszkańcom. Zapraszam do zapoznania się z naszą recenzją.
Komponenty
Plansza.
Na jej środku umieszczono 25 pól na karty domków. W zależności
od liczby graczy biorących w rozgrywce, niektóre z nich będą nie
używane. Na obwodzie
planszy znajdują się różne pola akcji. Zawodnicy będą poruszać
się po nich i korzystać z tych miejsc.
Karty
domków. Są one dwustronne. Szara strona przedstawia wymagania,
jakie mają mieszkańcy danego domu oraz nagrodę, jeżeli
dostarczymy do nich te produkty. Po wypełnieniu tego zadania
odwracamy kafel domku na drugą stronę, co symbolizuje, że nikt
inny nie będzie już mógł sprzedać tam swoich surowców.
Żetony
surowców/towarów. Surowce to włóczka, cukierek i kredki. W czasie
gry, na odpowiednich polach na planszy, będziemy je przetwarzać na
towary: rękawiczki, ciasto i obrazek.
Żetony
szufli. Możemy je zyskać sprzedając towary do niektórych domków.
Jest to nagroda, która pozwala nam na polu Zaspa Śnieżna wylosować
z kieszeni o jeden dodatkowy żeton surowca, za każdą posiadaną
szuflę.
Bawełniany
worek. To wspomniana kieszeń, do której na początku gry wkładamy
wszystkie żetony surowców.
Każdy
zawodnik otrzymuje także swój pionek i żeton pomocniczy, w
wybranym przez siebie kolorze. Dołączono też żetony monet, które
stanowią punkty zwycięstwa.
Gra
wykonana jest na bardzo dobrym poziomie. Jest także niezwykle barwna
i ma przyjemną dla oka oprawę graficzną. Również instrukcja
została dobrze napisana i nie mieliśmy żadnych wątpliwości
dotyczących zasad.
Opis
rozgrywki
Każdy
zawodnik rozpoczyna rozgrywkę posiadając dwie monety o nominale 1
oraz trzy, losowo wyciągnięte żetony surowców. Swoje pionki
ustawiają na polu start i zaczynamy rozgrywkę, począwszy od gracza
rozpoczynającego. Otrzymuje on znacznik w kształcie cukierka.
Potyczka toczy się do momentu, w którym:
-
liczba szarych domków na planszy będzie mniejsza niż liczba
graczy. Wówczas oczywiste jest, że zły król nie ma szans na
wygraną. Wygrywa ten, kto zgromadził najwięcej pieniędzy.
-
wszystkie pola Skarbca zapełnią się żetonami. Wówczas rozgrywka
kończy się wygraną króla – przegraną wszystkich graczy.
Po
planszy poruszamy się zgodnie z ruchem wskazówek zegara. Mamy na
niej 7 pól:
Zaspa
Śnieżna – pozwala na pociągnięcie z kieszeni trzech żetonów
surowców.
Piekarnia
Taty – pozwala na odwrócenie żetonu cukierka na ciastka.
Pracownia
Mamy - pozwala na odwrócenie żetonu włóczki na rękawiczki.
Pokój
Łezki i Uśmieszka - pozwala na odwrócenie żetonu kredki na
obrazek.
Rynek
– w tym miejscu zawodnik może sprzedać zgromadzone towary
spełniając wymagania dowolnej liczby domów.
Składzik
- na to pole gracze odkładają sprzedane na Rynku towary. Będą
mogli je zabrać z tego miejsca, wymieniając je na inne żetony. W
jednej akcji można dokonać trzech wymian: pierwszą w stosunku 2:1,
drugą 3:1, a trzecią 4:1. Oddane ze swojej puli żetony zawodnik
odkłada na odpowiednie stosy, kolorową stroną do góry (stroną
towaru, a nie surowca).
Zamek
– jest to specjalne pole, na którym zawodnik nie zatrzymuje się.
Jednak jeżeli przez nie przechodzi, to sprawdza, czy nie posiada
zbyt dużej liczby żetonów surowców/towarów. Jeśli ma ich więcej
niż 2, to musi zapłacić za nie podatek dla króla. Odkłada
odpowiednią liczbę pieniędzy na pola w Zamku.
Każdorazowo
gracz decyduje, na którym polu chce się zatrzymać. Oprócz tego,
że on wykonuje przypisaną czynność, to również proponuje
skorzystanie z niej innym zawodnikom. Wówczas rywal płaci mu 1
monetę i może wykonać pojedynczą akcję danego typu.
Wariant
zaawansowany
Do
gry przygotowano także wariant zaawansowany, w którym trzeba
spełniać wymagania mieszkańców domków według wskazanej
kolejności. Rozpoczynamy od kart w górnym rzędzie, a kolejne pola
„odblokowują się” z czasem. Można dostarczać towary do
domków, które sąsiadują z przynajmniej jednym kolorowym domem.
Wariant
ten wprowadza nieco inne podejście do rozgrywki. Trzeba nastawić
się na surowce, które potrzebują dostępne domki. W związku z
tym, jeżeli nie uda nam się losowo dobrać odpowiednich z nich, to
częściej korzysta się ze Składzika. W związku z tym, że
znajduje się on tuż przed Zamkiem i za Rynkiem, niejednokrotnie
przyjdzie nam zapłacić królowi daninę. Jest to wariant, który
spodoba się graczom zaawansowanym. W związku z tym, zasiadając do
rozgrywki w Pestkę,
Drops, Cukierek będziemy zawsze proponować
naszym współgraczom właśnie ten wariant.
Opinia
o grze
Pestka,
Drops, Cukierek to gra edukacyjna. Ma nauczyć dzieci podstawowych
pojęć ekonomicznych, takich jak na przykład podatki. Dzięki niej
dowiedzą się, że im więcej posiadamy, tym więcej musimy oddać
do władzy. Jest to wprawdzie banalne dla dorosłego, ale dzieci mogą
coś z tej gry wynieść. Dzięki tej grze dzieci zobaczą, co trzeba
robić i jak zarządzać swoimi surowcami, aby uniknąć podatków. W
tym momencie dorosły powie, że gra uczy, jak oszukiwać. Jednak to
nie do końca prawda. Trzeba wiedzieć, kiedy, co i ile sprzedać –
wyczuć na to dobry moment, aby dużo zarobić i mało stracić.
Ciekawym
pomysłem jest wprowadzenie interakcji pomiędzy zawodnikami, poprzez
możliwość skorzystania z wykonywanej akcji za niewielką opłatę.
Dzięki temu gra bardzo angażuje i nie ma przestojów. Obserwując
rywali, ich surowce i towary, możemy przewidzieć, co zrobią i na
czym my możemy skorzystać. W związku z tym, jeżeli posiadamy na
przykład jedną kredkę i widzimy, że przeciwnik ma 3, to odpuścimy
sobie wizytę w Pokoju Łezki i Uśmieszka i skupimy się na czymś
innym. Oczywiście im więcej zawodników zasiądzie do rozgrywki,
tym możliwość kombinowania z tym aspektem będzie większa.
Jeżeli
do gry zasiądą osoby, które nie będą chciały pobawić się i
zepsuć innym grę, to będą miały także na to szansę. Mam na
myśli sytuację, w której zobaczą, że już nie dogonią rywala,
ale zauważą szansę w doprowadzeniu do wygranej króla i
zapełnieniu Skarbca.
To,
co zasługuje na uwagę to wykonanie gry i jej oprawa graficzna.
Wszystkie elementy są wyprodukowane na wysokim poziomie. Bajkowa
grafika bardzo przypadła mi do gustu, co jest oczywiście kwestią
gustu. Jednak cały klimat gry bardzo szybko zanika, bo każdy tylko
liczy i skupia się na dobrym wykorzystaniu swojej tury. W pewnym
momencie można nawet poczuć, że bierzemy udział w wyścigu. W
szczególności zauważalne jest to w wariancie zaawansowanym, gdy
liczba domków, do których możemy dostarczyć towary jest
ograniczona.
Pestka,
Drops, Cukierek jest więc pozycją, która co innego zaoferuje
dorosłemu, a czegoś innego dowiedzą się z niej dzieci. Dlatego
też doskonale sprawdzi się w gronie rodzinnym.
Sylwia
Bardzo serdecznie dziękujemy!
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz