Tytuł:
Eldritch Horror: Strange Remnants
Wydawca:
Fantasy Flight Games
Rok
wydania: 2014
Liczba
graczy: 1-8
Czas
gry: 120 minut
Strange Remnants to drugi mały
dodatek do Eldritch Horror (click). Kosmos przesuwa się w stronę
mrocznego ustawienia – Syzygy (Syzygium), który otworzy czarny
portal mający pochłonąć całą Ziemię. Zadaniem badaczy jest
uchronienie świata przed jego działaniem. Muszą oni zapieczętować
trans-kosmiczny portal. Jednak nie będzie to wcale takie proste.
Oprócz tego, że badacze będą starali się zabijać potwory,
zamykać bramy do innych światów oraz rozwiązywać zagadki, to nie
jest możliwe, aby zapobiegli temu, co dzieje się na niebie. Ich
finalna walka będzie jednym z największych wyzwań, jakie
dotychczas wykonywali. Pomogą im w tym cztery legendarne ruiny,
rozproszone po całym świecie, które zostały dawno temu, jako
obronne bastiony podczas walk pomiędzy ludźmi, a Przedwiecznymi.
Dla
ułatwienia Fantasy Flight Games oznaczyło karty z tego dodatku
ikoną statuy Moai z mackami, gdybyście kiedyś chcieli grać bez
niego. Przypomnę tylko, że terminologia oparta jest na moich
własnych tłumaczeniach z angielskiej wersji gry, gdyż taką
dysponuję. Zapraszam do przeczytania testu o tym dodatku.
Co w pudle?
Spotkania w mistycznych ruinach
Ta talia kart pozwala badaczom
odkrywać dziwne i niewytłumaczalne miejsca skrywane na świecie.
Jest ona tylko używana, gdy Przedwiecznym jest Syzygium (o szczegółach
napiszę poniżej). Podobnie jak w przypadku kart ekspedycji,
wierzchnia karta talii wskazuje, w której lokacji możemy badać
ruiny. Spotkania te wymagają od badaczy przeprowadzenia różnych
testów, co nie jest nowością. Nagrody za ich przejście są bardzo
różne, ale nie będę Wam ich zdradzać.
Nowy Przedwieczny – Syzygium
Syzygium to nie jest cielesny
Przedwieczny. Gracze staną oko w oko z układem planet. Syzygium to
termin z astronomii, który odnosi się do niebiańskiego wyrównania.
Ma ono nastąpić, kiedy Słońce, Księżyc i Ziemia znajdą się w
konkretnym ustawieniu – w jednej linii w samym środku
wszechświata. Prorocy i kapłani dobrze wiedzieli, że to nadejdzie
i doprowadzi do otworzenia się bram do Syzygium.
Syzygium ma nieco inne zasady niż
Przedwieczni z poprzednich dodatków. Za każdym razem, kiedy
znacznik Omenu osiągnie czerwone miejsce, należy tam położyć
jeden żeton eldritch. Jeżeli na koniec rundy jest ich tam 3 lub
badacze rozwiązali dwie zagadki, to odwracamy kartę Przedwiecznego
i otwiera się portal... Jednak to dopiero początek przygody.
Rezultatów tego jest wiele. Między innymi wymusza on na zawodnikach
poruszanie się do miejsc z aktywną talią Spotkań w mistycznych
ruinach. Resztę musicie odkryć sami.
Nowi badacze
Dodatek ten wprowadza cztery nowe
postaci. Wszystkie są dość dobre. Marie – piosenkarka –
dostaje możliwość wykonania dwóch tych samych akcji w swojej
turze. Niejednokrotnie jest to przydatna umiejętność, szczególnie
w momencie, gdy chcemy szybko się uleczyć, a gdziekolwiek byśmy
poszli są potwory. Zoey – szef kuchni – jako bierną zdolność
ma możliwość rzucania dwoma dodatkowymi kośćmi w czasie testu
siły w walce, pod warunkiem, że nie straciła prędzej
poczytalności. Jest spora szansa, że skorzysta z tej umiejętności,
bo ma 4 kostki do testu woli, więc statystycznie powinna mieć
chociaż jeden sukces ... chociaż niektóre stwory są bardziej
straszne. Jednak wielokrotnie w naszych grach jej umiejętność była
pomocna. Pozostałe dwie postaci są też dobre, ale z ich
umiejętności korzystaliśmy rzadziej.
Pozostałe
Dodano też 86 kart spotkań, które
urozmaicają rozgrywkę. Ponadto wprowadzono nowe karty prologu,
przygód i mitów. Dołączono też kolejne skróty dla graczy. Są
one głównie potrzebne tym, którzy nie zakupują wszystkich
dodatków do Eldritch Horror. Otrzymujemy też wiele małych kart:
czarów, artefaktów, unikalnego wyposażenia, wyposażenia i stanów.
W dodatku znajdziemy też dodatkowe znaczniki życia, poczytalności,
skupienia i potworów (czterech zwykłych i dwa epickie).
Jeżeli nie czytaliście mojego
poprzedniego tekstu to takie pojęcia jak karty prologu, przygód,
unikalnego wyposażenia i znaczniki skupienia mogą być Wam obce. W
związku z tym, żeby się nie powtarzać, odsyłam do recenzji
Mountains of Madness (click).
Opinia o dodatku
Podoba mi się możliwość zwiedzania
mistycznych ruin Chichen Itza, Wielkiego Chińskiego Muru, Stonehedge
oraz posągów Moai na Wyspie Wielkanocnej. Ta talia kart, dzięki
temu, że jest używana tylko w niektórych rozgrywkach, daje wielką
frajdę z jej odkrywania. Świetnie, że nie jest ona bezużyteczna i
prędzej czy później w pojedynku z Syzygium, badacze będą musieli
udać się do tych ruin. Sprawia to, że dodatek daje wiele nowych
doświadczeń.
Sam Przedwieczny Syzygium dzięki temu,
w jaki sposób trzeba go pokonać, wprowadza dużo świeżości do
Eldritch Horror. W rozgrywkach dwuosobowych, kiedy widzieliśmy, że
zbliża się moment zakończenia pierwszego etapu gry (że otworzy
się portal), to jeden z nas szedł już w stronę mistycznych ruin,
a zadaniem drugiego była próba powstrzymania tego wszystkiego, co
dzieje się w innych częściach planszy. W tych potyczkach dobrze
mieć możliwość łatwiejszego przemieszczania się pomiędzy
lokacjami. W tym drugim etapie gry jest to wielce pomocne. Ponadto
bardzo przyda się tutaj akcja skupienia, która generuje znacznik,
pozwalający wykonać jeden przerzut. Jest to pomocne w czasie
rozwiązywania rezultatów spotkań w mistycznych ruinach, które
stanowią klucz do zwycięstwa, a jak wiadomo, czas jest w każdej
rozgrywce ważnym elementem. Im prędzej uda nam się zdobyć
potrzebne elementy do głównej misji, tym lepiej. Polecam zagrać w
ten dodatek właśnie ze względu na to, że do potyczki z Syzygiumtrzeba podejść nieco inaczej niż do wcześniejszych zadań w
Eldritch Horror.
Sylwia
Nasze recenzje serii Eldritch Horror:
1. Eldritch Horror - gra podstawowa
2. Eldritch Horror: Forsaken Lore
3. Eldritch Horror: Mountains of Madness
4. Eldritch Horror: Strange Remnants
5. Eldritch Horror: Under the Pyramids
6. Eldritch Horror: Signs of Carcosa
7. Eldritch Horror: The Dreamlands
8. Eldritch Horror: Cities in Ruins- wkrótce
9. Eldritch Horror: Masks of Nyarlathotep- wkrótce
7. Eldritch Horror: The Dreamlands
8. Eldritch Horror: Cities in Ruins- wkrótce
9. Eldritch Horror: Masks of Nyarlathotep- wkrótce
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz