Tytuł:
Freak Shop
Wydawca:
Catch Up Games
Rok wydania: 2016
Liczba graczy: 2-5
Czas gry: 15-30 minut
Język: angielski, francuski (gra niezależna językowo)
Rok wydania: 2016
Liczba graczy: 2-5
Czas gry: 15-30 minut
Język: angielski, francuski (gra niezależna językowo)
Wielkimi
krokami zbliża się sezon turystyczny. Jako właściciel
posiadłości, udajesz się do sklepu z różnymi obrzydlistwami.
Masz nadzieję, że zagwarantują ci one to, że twoi goście spędzą
niezapomniane chwile w twojej nawiedzonej rezydencji. Czyż nie brzmi
to ciekawie?
Freak Shop to, w wielkim skrócie, matematyczna gra karciana z elementem
push your luck. Może nie brzmi to zachęcająco, ale z całą
pewnością dość dziwnie. W ubiegłym roku na Essen wydawnictwo
Catch Up Games wydało grę Sapiens, która przypadła nam do gustu i
nadal jest w naszej kolekcji. Nic więc dziwnego, że interesujemy
ich kolejnymi tytułami. Dzięki nim mamy możliwość przyjrzenia
się kolejnej pozycji wydanej przez tę firmę.
Pomysłodawcą
projektu Freak Shop jest Henri Kermarrec. Na tegorocznej jesiennej
edycji GRAMY mieliśmy okazję zagrać w jego inną pozycję –
Noxford. Jest również autorem zeszłorocznej gry karcianej Siggil.
Obie te pozycje bardzo nam spodobały się. Z tego tekstu przekonacie
się, co sądzimy o Freak Shop.
Co w
pudle?
Sercem
gry są karty. Jest ich 65 i ponumerowane są od 1 do 10. Mamy więc
dwie 10, trzy 9, cztery 8 (...) i jedenaście 1. Dodatkowo niektóre
karty mają symbol ceny, który jest potrzebny do realizacji zadań.
Jeśli już o nich mowa, to do gry dołączono ich 12, po 4 w
kolorze: zielonym, niebieskim i fioletowym. Ponadto wszystkie karty
podzielono na trzy kategorie: przedmioty, zwierzęta i pracownicy.
Oprócz tego, że nawiązują one do rysunków na kartach, to również
pomagają realizować niektóre zadania.
To, co
zwróciło naszą uwagę to świetna oprawa graficzna kart. Nawiązuje
ona do tytułu tej pozycji i jest próbą wciśnięcia w nią tego
tytułowego, przerażającego klimatu. Odpowiedzialny za nią jest
Miguel Coimbra (na przykład 7 Cudów Świata).
Nie mamy
także zastrzeżeń do sposobu napisania i przetłumaczenia
instrukcji z francuskiego. Jedynym aspektem, który wymaga według
nas dopracowania jest brak przykładów do wszystkich płytek zadań.
Niestety ich opisy są bardzo mało precyzyjne. Nie wyjaśnia ich
także instrukcja po francusku.
Jak w to
grać?
Na
początku gry każdy dostaje zestaw czterech kart startowych o
różnych wartościach. Losowane są także trzy zadania, po jednym z
każdego koloru. Z talii kart odkładamy 6 losowych i wtasowujemy w
nie kartę końca gry. Zestaw ten kładziemy na dole pozostałych
kart. Z góry talii wykładamy 5 kart, które stanowią startowe
wyposażenie sklepu. Gracze swoje tury wykonują naprzemiennie.
Każdy musi wykonać jedną z dwóch akcji:
- zrobić
dobrą wymianę. Polega to na wymianie dowolnej liczby kart o tej
samej wartości ze swojej posiadłości na taką samą liczbę kart o
innej, tej samej wartości ze sklepu. Na przykład wymieniamy dwie
„trójki” na dwie „dziewiątki”.
albo
-
sprzedać za dobrą cenę. Gracz wymienia jedną albo więcej kart o
dowolnej wartości (nawet różnej) na dowolną jedną albo więcej
kart o łącznej tej samej wartości w sklepie. Na przykład
„jedynkę” i „dziesiątkę” zamieniamy na „czwórkę”,
„piątkę” i „dwójkę”.
Na
koniec tury gracz uzupełnia sklep dwoma (w grze dwuosobowej)
wierzchnimi kartami. Jeżeli wyciągnie kartę końca gry to
rozgrywka natychmiast dobiega końca. Każdy zawodnik zlicza zebrane
punkty z każdego zadania. Wygrywa ten, kto zgromadził ich
najwięcej.
Opinia o
grze
Jak
zapewne zauważyliście, gra ta pozbawiona jest klimatu. Jednak sam
jego pomysł jest godny uwagi, jak i ostatecznie cała gra. To, co mi
się podoba to liczenie tego, co bardziej nam się opłaca zebrać,
ile punktów można zdobyć z poszczególnych zadań i co zwinąć
rywalowi. Trzeba też czasem wymienić kartę o większej wartości
na kilka jedynek, czy dwójek, aby w przyszłej turze wziąć za nie
kilka kart o wyższej wartości. Największa intensywność w tej
grze przypada na końcowe tury, gdzie każdy czai się, które karty
wziąć, co jeszcze uda mu się zgarnąć ze sklepu nim nastąpi
koniec rozgrywki.
Regrywalność
tej pozycji jest spora. Nie tylko dzięki płytkom zadań, ale
również poprzez losowy dociąg kart i moment końca rozgrywki.
Wydawać się może, że ta gra będzie monotonna. Jednak do każdej
gry trzeba podejść inaczej ze względu na to, że każde zadanie
wymaga nieco innego podejścia. Oto kilka przykładów:
-
dostajesz punkty za każdy zestaw kart w trzech kategoriach (od 3 do
7 punktów)
-
dostajesz 3 punkty za najdłuższy, nieprzerwany ciąg liczb (np. 4,
5, 6,7) – można zebrać maksymalnie 10 punktów, bo tak
ponumerowane są karty;
-
dostajesz 2 punkty za każdą wartość karty, która nie ma znaczka
ceny – maksymalnie 20, bo tak ponumerowane są karty.
Mam
nadzieję, że to chociaż trochę pokazuję, jak różne zadania
mają do wykonania zawodnicy i nieco przybliża, w jaki sposób
trzeba do nich podejść w każdej grze.
Przed
pierwszą naszą rozgrywka Tomasz był dość sceptycznie nastawiony
do Freak Shop. Jednak po dwóch minutach gry zauważyłam, że
zaczyna kombinować, liczyć punkty, obserwować, co ja już mam i ci
mi się przyda oraz sprawdzać, ile jeszcze kart pozostało do końca
gry. Podsumował to tak: wcale to nie jest taka prosta i bezmyślna
gierka. We dwoje gra się całkiem przyjemnie, ale według mnie Freak Shop to matematyczna karcianka i filler, który najlepiej sprawdzi
się w trzyosobowym gronie. W więcej osób może być zbyt
chaotycznie i nie za wiele zaplanujecie. Dokładnie to wszystko, co
powyżej napisałam określa tę pozycję. Uważam, że jest to gra,
która doskonale sprawdzi się na rynku polskim. Tego jej życzę.
Sylwia
Pros:
+ really
good and funny graphic design
+ simple
rules
+
replayability
+ dynamic gameplay
Pros/cons:
+/- it is a themeless mathematical game
+ dynamic gameplay
Pros/cons:
+/- it is a themeless mathematical game
Con:
- this
game could use more examples of objective tiles
Ocena zbiorcza według
naszej zawiłej skali:
I.
|
Klimat
|
1/6
|
II.
|
Losowość
|
4/6
|
III.
|
Błędy w grze
|
6/6
|
IV.
|
Złożoność
|
6/6
|
V.
|
Interakcja
|
4/6
|
VI.
|
Wykonanie
|
6/6
|
VII.
|
Cena
|
?/6
|
VIII.
|
Czas rozgrywki w dwie osoby
|
6/6
|
IX
|
Skalowanie na dwóch graczy
|
4/6
|
Końcowa nota: 4.65 /6
Grę udostępniło wydawnictwo:
Bardzo serdecznie dziękujemy!
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz