Wydawca: Fantasy Flight Games
Rok wydania: 2015
Liczba graczy: 1-8
Czas gry: 120 minut
Język: angielski
Sprawdź aktualną cenę dodatku tutaj - click
Dzisiaj zapoznam Was z drugim dużym dodatkiem do Eldritch Horror – Under the Pyramids. Tym razem przenosimy się do Afryki, gdzie wieki temu rządził faraon Nephren-Ka. W związku z tym, że był od władcą okrutnym i nikczemnym, wszelkie informacje o jego istnieniu zostały wymazane z historii. W tym dodatku przyjdzie nam się zmierzyć z dwoma Przedwiecznymi – wspomnianym Nephren-Ka, znanym jako Czarny Faraon, oraz Abhoth - Źródło Nieczystości. Zadaniem Badaczy będzie nie dopuszczenie do tego ich przebudzenia. Z pomocą przyjdą nam nowe bronie, czary, artefakty oraz aż osiem nowych postaci.
Dla ułatwienia Fantasy Flight Games oznaczyło karty z tego dodatku ikoną piramid, gdybyście kiedyś chcieli grać bez niego. Przypomnę tylko, że terminologia oparta jest na moich własnych tłumaczeniach z angielskiej wersji gry, gdyż taką dysponuję. Zapraszam do szczegółowego opisu poniżej.
Under the Pyramids - opowiadanie
H.P.Lovecraft napisał to opowiadanie w 1924 roku na zlecenie właściciela "Weird Tales" (amerykańskie czasopismo drukujące powieści z gatunku horroru i fantasy). Głównym bohaterem jest Henri Haudini (tak, ten iluzjonista), znany także jako Erich Weiss. Wprawdzie w tym dodatku nie można wcielić się w jego rolę, ale za sprawą kart przygód zawodnicy mają okazję prześledzić jego podróż po Afryce.
Co nowego?
Przedwieczni
Jak już wspomniałam, w tym dodatku przyjdzie nam się zmierzyć między innymi z Nephren-Ka. Został on tak skonstruowany, że na każdy reckoning (efekt karty mitów) każdy badacz musi przemieścić się o jedno pole ku Piramidzie Łamanej. Można powiedzieć, że Czarny Faraon wzywa nas ku sobie. Poprzez to tracimy jednej punkt poczytalności. Ponadto, jeżeli znajdziemy się na polu obok Kultysty, to tracimy dodatkową poczytalność i życie. Może więc stworzyć się dość ciekawe combo i doprowadzić to do naszej rychłej śmierci w wyniku utraty zmysłów. Drugi Przedwieczny to Abhoth, którego główna zdolność opiera się o Kultystów. Na każdy reckoning osoba dowodząca ekspedycją musi umieścić tego potwora w Dziczy. W efekcie może to doprowadzić do sytuacji, kiedy na planszy znajdzie się przynajmniej 6 Kultystów. Wówczas podnosimy tor Zagłady. Ponadto, kiedy badacz zdecyduje się na walkę z Kultystą, to dodatkowo rozwiązuje efekt specjalnej karty Abhotha. W związku z powyższym, każdy z tych stworów nastawiony jest na walkę, bo ciężko jej unikać. W dwie osoby jest to znacznie proste, bo nie okupujemy wielu lokacji na planszy i łatwiej jest przemykać bokiem. Jednak i tak lepiej sprawdzą się w tym dodatku postaci, które potrafią dobrze walczyć, albo mają dobre czary.
Nowa plansza
Dodatek ten wprowadza nowa planszę podzieloną na sześć lokacji: Aleksandria, Sahara, Nil, Piramida Łamana, Amarna i Kair. Poruszanie się pomiędzy nimi przebiega na normalnych zasadach. Łączą ich także różne rodzaje ścieżek. Jednak raz na swoją turę akcji, zawodnik może poruszyć się przez dowolną liczbę lokacji, bez zatrzymywania się, pod warunkiem, że są połączone lokalną ścieżką. Co ciekawe, z tej planszy pobocznej łatwiej jest przenieść się na główną, gdyż połączone są one aż z czterema miejscami. Ponadto lokacje nie mają specjalnych efektów, gdy wchodzi się na nie, tak jak miało to miejsce w poprzednim dużym dodatku - Mountains of Madness. Posiadają tylko informację, jakie bonusy można otrzymać za ich zwiedzanie.
Plansza ta wykorzystywana jest tylko w sytuacji, kiedy na początku rozgrywki wylosujemy kartę prologu Under the Pyramids albo Przedwiecznym jest Nephren-Ka. W związku z tym wszystkie karty z "afrykańskich" lokacji nie biorą udziału w pozostałych rozgrywkach.
Żetony Osłabienia
Żetony te są przeciwieństwem Ulepszeń (tak, wiem, jak to banalnie brzmi). Służą do oznaczania trwałych ujemnych modyfikatorów umiejętności. Ponadto działają na takich samych zasadach jak Ulepszeń: nigdy nie można osłabić się o więcej niż dwa oraz nasza wartość umiejętności nie może spaść poniżej 1.
Żetony Osłabienia można otrzymać na różne sposoby, ale najczęściej w wyniku uzyskania niewystarczającej liczby sukcesów na kostkach, w czasie rozwiązywania kart spotkań.
Nowi Badacze
Dodatek ten nastawiony jest na wędrówkę. Nawiązuje to do opowiadania Lovecrafta, w którym główny bohater - Haudini podróżuje po świecie i występuje przed publicznością jako iluzjonista. W końcu dociera do Afryki, gdzie udaje się do Kairu, podziwia kanał Sueski, Piramidy, Kair i Aleksandrię. Motyw ten wpleciono w nowych badaczy, którzy swoją wędrowną "duszę" odnaleźli niedawno (Hank Samson poszukuje dawno utraconego ojca) albo, tak jak archeolog Monterey Jack, pragnie rozwiązać zagadkę śmierci swojego ojca, z którym wiele podróżował od najmłodszych lat.
Ta fabularna otoczka połączona jest z umiejętnościami badaczy. Minh Thi Phan, sekretarka jako akcję może wziąć dla siebie i jednej innej postaci, w tej samej lokacji, dowolny bilet. Profesor, Harvey Walters po rozwiązaniu karty spotkania, może wydać jeden znacznik wskazówki, aby podwyższyć swoją jedną umiejętność. Jako rezultat ten samej akcji, Mandy Thomson otrzymuje dodatkowy znacznik wskazówki, o ile jakiś otrzymała z tego spotkania. Monterey Jack dostaje w ten sam sposób jeden relikt, które są bardzo pomocne w rozgrywce. Tak więc umiejętności badaczy nakierowują nas na zwiedzanie i podróżowanie.
Karty Przygód
Dodatkowym elementem są karty Przygód używane, gdy na początku gry wylosujemy prolog Under the Pyramids. Są to przedsięwzięcia, które zawodnicy mogą wykonać, ab zyskać dodatkowe bonusy. Wykonanie tych "pobocznych misji" (tak to nazwijmy roboczo) pomaga badaczom rozwiązanie zagadek głównych. Działają one tak samo jak te z Mountains of Madness. Tylko jedną z nich przypisano do konkretnej osoby - Erich Weiss. Ta przygoda nawiązuje do historii tej postaci, który został niesłusznie oskarżony o kradzież egipskiego amuletu (Lovecraft wspomniał o nim w swoim opowiadaniu Under the Pyramids).
Pozostałe Elementy
Oczywiście oprócz tych unikalnych elementów, w pudle znajduje się cała masa dodatkowych elementów, urozmaicających rozgrywkę i zwiększających regrywalność:
- karty mitów;
- karty artefaktów, przedmiotów, czarów i stanów;
- karty spotkań;
- skróty dla graczy;
- znaczniki potworów i epickich potworów.
Jak w przypadku innych dodatków do tej gry, nie analizuje, czy ten dodatek działa w większą, czy mniejszą liczbę graczy. Uwielbiam tę grę i sama przygoda sprawia mi wystarczającą frajdę - nie muszę za wszelką cenę wygrywać i nie muszę mieć łatwiej, bądź trudniej.
Czas gry: 120 minut
Język: angielski
Sprawdź aktualną cenę dodatku tutaj - click
Dzisiaj zapoznam Was z drugim dużym dodatkiem do Eldritch Horror – Under the Pyramids. Tym razem przenosimy się do Afryki, gdzie wieki temu rządził faraon Nephren-Ka. W związku z tym, że był od władcą okrutnym i nikczemnym, wszelkie informacje o jego istnieniu zostały wymazane z historii. W tym dodatku przyjdzie nam się zmierzyć z dwoma Przedwiecznymi – wspomnianym Nephren-Ka, znanym jako Czarny Faraon, oraz Abhoth - Źródło Nieczystości. Zadaniem Badaczy będzie nie dopuszczenie do tego ich przebudzenia. Z pomocą przyjdą nam nowe bronie, czary, artefakty oraz aż osiem nowych postaci.
Dla ułatwienia Fantasy Flight Games oznaczyło karty z tego dodatku ikoną piramid, gdybyście kiedyś chcieli grać bez niego. Przypomnę tylko, że terminologia oparta jest na moich własnych tłumaczeniach z angielskiej wersji gry, gdyż taką dysponuję. Zapraszam do szczegółowego opisu poniżej.
Under the Pyramids - opowiadanie
H.P.Lovecraft napisał to opowiadanie w 1924 roku na zlecenie właściciela "Weird Tales" (amerykańskie czasopismo drukujące powieści z gatunku horroru i fantasy). Głównym bohaterem jest Henri Haudini (tak, ten iluzjonista), znany także jako Erich Weiss. Wprawdzie w tym dodatku nie można wcielić się w jego rolę, ale za sprawą kart przygód zawodnicy mają okazję prześledzić jego podróż po Afryce.
Co nowego?
Przedwieczni
Jak już wspomniałam, w tym dodatku przyjdzie nam się zmierzyć między innymi z Nephren-Ka. Został on tak skonstruowany, że na każdy reckoning (efekt karty mitów) każdy badacz musi przemieścić się o jedno pole ku Piramidzie Łamanej. Można powiedzieć, że Czarny Faraon wzywa nas ku sobie. Poprzez to tracimy jednej punkt poczytalności. Ponadto, jeżeli znajdziemy się na polu obok Kultysty, to tracimy dodatkową poczytalność i życie. Może więc stworzyć się dość ciekawe combo i doprowadzić to do naszej rychłej śmierci w wyniku utraty zmysłów. Drugi Przedwieczny to Abhoth, którego główna zdolność opiera się o Kultystów. Na każdy reckoning osoba dowodząca ekspedycją musi umieścić tego potwora w Dziczy. W efekcie może to doprowadzić do sytuacji, kiedy na planszy znajdzie się przynajmniej 6 Kultystów. Wówczas podnosimy tor Zagłady. Ponadto, kiedy badacz zdecyduje się na walkę z Kultystą, to dodatkowo rozwiązuje efekt specjalnej karty Abhotha. W związku z powyższym, każdy z tych stworów nastawiony jest na walkę, bo ciężko jej unikać. W dwie osoby jest to znacznie proste, bo nie okupujemy wielu lokacji na planszy i łatwiej jest przemykać bokiem. Jednak i tak lepiej sprawdzą się w tym dodatku postaci, które potrafią dobrze walczyć, albo mają dobre czary.
Nowa plansza
Dodatek ten wprowadza nowa planszę podzieloną na sześć lokacji: Aleksandria, Sahara, Nil, Piramida Łamana, Amarna i Kair. Poruszanie się pomiędzy nimi przebiega na normalnych zasadach. Łączą ich także różne rodzaje ścieżek. Jednak raz na swoją turę akcji, zawodnik może poruszyć się przez dowolną liczbę lokacji, bez zatrzymywania się, pod warunkiem, że są połączone lokalną ścieżką. Co ciekawe, z tej planszy pobocznej łatwiej jest przenieść się na główną, gdyż połączone są one aż z czterema miejscami. Ponadto lokacje nie mają specjalnych efektów, gdy wchodzi się na nie, tak jak miało to miejsce w poprzednim dużym dodatku - Mountains of Madness. Posiadają tylko informację, jakie bonusy można otrzymać za ich zwiedzanie.
Plansza ta wykorzystywana jest tylko w sytuacji, kiedy na początku rozgrywki wylosujemy kartę prologu Under the Pyramids albo Przedwiecznym jest Nephren-Ka. W związku z tym wszystkie karty z "afrykańskich" lokacji nie biorą udziału w pozostałych rozgrywkach.
Żetony Osłabienia
Żetony te są przeciwieństwem Ulepszeń (tak, wiem, jak to banalnie brzmi). Służą do oznaczania trwałych ujemnych modyfikatorów umiejętności. Ponadto działają na takich samych zasadach jak Ulepszeń: nigdy nie można osłabić się o więcej niż dwa oraz nasza wartość umiejętności nie może spaść poniżej 1.
Żetony Osłabienia można otrzymać na różne sposoby, ale najczęściej w wyniku uzyskania niewystarczającej liczby sukcesów na kostkach, w czasie rozwiązywania kart spotkań.
Nowi Badacze
Dodatek ten nastawiony jest na wędrówkę. Nawiązuje to do opowiadania Lovecrafta, w którym główny bohater - Haudini podróżuje po świecie i występuje przed publicznością jako iluzjonista. W końcu dociera do Afryki, gdzie udaje się do Kairu, podziwia kanał Sueski, Piramidy, Kair i Aleksandrię. Motyw ten wpleciono w nowych badaczy, którzy swoją wędrowną "duszę" odnaleźli niedawno (Hank Samson poszukuje dawno utraconego ojca) albo, tak jak archeolog Monterey Jack, pragnie rozwiązać zagadkę śmierci swojego ojca, z którym wiele podróżował od najmłodszych lat.
Ta fabularna otoczka połączona jest z umiejętnościami badaczy. Minh Thi Phan, sekretarka jako akcję może wziąć dla siebie i jednej innej postaci, w tej samej lokacji, dowolny bilet. Profesor, Harvey Walters po rozwiązaniu karty spotkania, może wydać jeden znacznik wskazówki, aby podwyższyć swoją jedną umiejętność. Jako rezultat ten samej akcji, Mandy Thomson otrzymuje dodatkowy znacznik wskazówki, o ile jakiś otrzymała z tego spotkania. Monterey Jack dostaje w ten sam sposób jeden relikt, które są bardzo pomocne w rozgrywce. Tak więc umiejętności badaczy nakierowują nas na zwiedzanie i podróżowanie.
Karty Przygód
Dodatkowym elementem są karty Przygód używane, gdy na początku gry wylosujemy prolog Under the Pyramids. Są to przedsięwzięcia, które zawodnicy mogą wykonać, ab zyskać dodatkowe bonusy. Wykonanie tych "pobocznych misji" (tak to nazwijmy roboczo) pomaga badaczom rozwiązanie zagadek głównych. Działają one tak samo jak te z Mountains of Madness. Tylko jedną z nich przypisano do konkretnej osoby - Erich Weiss. Ta przygoda nawiązuje do historii tej postaci, który został niesłusznie oskarżony o kradzież egipskiego amuletu (Lovecraft wspomniał o nim w swoim opowiadaniu Under the Pyramids).
Pozostałe Elementy
Oczywiście oprócz tych unikalnych elementów, w pudle znajduje się cała masa dodatkowych elementów, urozmaicających rozgrywkę i zwiększających regrywalność:
- karty mitów;
- karty artefaktów, przedmiotów, czarów i stanów;
- karty spotkań;
- skróty dla graczy;
- znaczniki potworów i epickich potworów.
Jak w przypadku innych dodatków do tej gry, nie analizuje, czy ten dodatek działa w większą, czy mniejszą liczbę graczy. Uwielbiam tę grę i sama przygoda sprawia mi wystarczającą frajdę - nie muszę za wszelką cenę wygrywać i nie muszę mieć łatwiej, bądź trudniej.
Sylwia
Nasze recenzje serii Eldritch Horror:
1. Eldritch Horror - gra podstawowa
2. Eldritch Horror: Forsaken Lore
3. Eldritch Horror: Mountains of Madness
4. Eldritch Horror: Strange Remnants
5. Eldritch Horror: Under the Pyramids
6. Eldritch Horror: Signs of Carcosa
7. Eldritch Horror: The Dreamlands
8. Eldritch Horror: Cities in Ruins- wkrótce
9. Eldritch Horror: Masks of Nyarlathotep- wkrótce
7. Eldritch Horror: The Dreamlands
8. Eldritch Horror: Cities in Ruins- wkrótce
9. Eldritch Horror: Masks of Nyarlathotep- wkrótce
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz