Start

Get your dropdown menu: profilki

Slider

poniedziałek, 20 listopada 2017

The Dreamlands. Dodatek do Eldritch Horror

Tytuł: Eldritch Horror: The Dreamlands
Wydawca: Fantasy Flight Games
Rok wydania: 2016
Liczba graczy: 1-8
Czas gry: 120 minut
Język: angielski
Sprawdź aktualną cenę dodatku tutaj - click

'When you walk the Land of Dreams, keep an eye on all that seems"

Kolejny duży dodatek do Eldritch Horror to nowe wyzwanie dla badaczy. Nowa plansza daje nam możliwości podróży poprzez portale, które łączą się z przedziwnymi miejscami. Oczywiście nie zabrakło nowych postaci, czarów, artefaktów i przedmiotów. Badacze będą musieli zmierzyć się z nowymi przedwiecznymi – Hypnosem i Atlach-Nacha. O szczegółach dowiecie się z poniższego tekstu.

Dla ułatwienia Fantasy Flight Games oznaczyło karty z tego dodatku ikoną kota (nawiązanie do opowiadania The Cats of Ulthar H.P. Lovecrafta), gdybyście kiedyś chcieli grać bez niego. Przypomnę tylko, że terminologia oparta jest na moich własnych tłumaczeniach z angielskiej wersji gry, gdyż taką dysponuję. Zapraszam do szczegółowego opisu poniżej.


The Dreamlands a opowiadania Lovecrafta
Najwięcej odniesień do tego dodatku znajduje się w opowiadaniu Lovecrafta The Dream-Quest of Unknow Kadath. Ażeby nie zdradzać Wam zbytnio fabuły napomknę, że znajdziecie nawiązania do lokacji na planszy pobocznej, potworów zwykłych i epickich, przedmiotów, artefaktów i stanów. W opowiadaniu nie obyło się bez odwołań do Mitów Cthulhu, Azathotha czy Nyarlathotepa. Działa to tylko na plus tej gry, dzięki czemu zauważamy zazębianie się wielu faktów we wszystkich dziełach Lovecrafta. Grając w Eldritch Horror nie dziwi nas fakt, że w Górach Szaleństwa napotykamy Hypnosa czy ghoule.

Hypnos to Władca Snów z opowiadania H.P.Lovecrafta o tym samym tytule. W grze chcąc zmierzyć się z tym Przedwiecznym musicie liczyć się z tym, że w czasie akcji odpoczynku nie będziecie mogli odzyskać poczytalności i zdrowia. Ponadto w czasie reckoningu każdy badacz porusza się w stronę najbliższego pola, do planszy pobocznej chyba, że odda jeden znacznik poczytalności. Hypnos to nienasycony stwór, który chce za wszelką cenę doprowadzić do stanu, w którym nie będziemy wiedzieli co jest jawą, a co snem.

Atlach-Nacha to bóstwo o twarzy człowieka i ciele pająka. Zamieszkuje krainę Hyperborei, wymarłe arktyczne królestwo. Uważa się, że tka tam swoją sieć, tworząc most, który łączy świat jawy i snu. Kiedy uda mu się ukończyć tę sieć i stworzyć stabilne przejście, świat skończy się. Oczywiście tak przedstawiany jest w opowiadaniu The Seven Geases autorstwa Clarka Ashtona Smitha, który napisał większość Mitów Cthulhu (Cthulhu Mythos) inspirując się Lovecraftem. To Clark Smith stworzył jako pierwszy ropucho-niedźwiedzia – Tsathoggua'ę, a Lovecraft wykorzystał tę kreaturę w swojej twórczości. W grze jest dość ciężkim przeciwnikiem. Głównie dlatego, że startujemy na polu 9 na torze Zagłady. W związku z tym są duże szansę, że nie badacze nie zdążą w tym czasie rozwiązać trzech Tajemnic i Atlach-Nacha przebudzi się. Wtedy gra staje się bardziej ekscytująca, ale to pozostawiam Wam do odkrycia.

Postaci
Ten duży dodatek wprowadza aż 8 nowych badaczy. Wśród nich jest Luke Robinson, wizjoner, który jako akcję może przemieścić się do miejsca, w którym znajduje się brama, o takim samym znaku jak na torze przepowiedni. W fazie spotkań wydając żeton poczytalności albo skupienia, może próbować zamknąć bramę, ignorując znajdujące się tam potwory. Jest więc to ciekawa postać, mająca zdolności przemieszczania się, co niezwykle może pomóc w rozgrywce. 

Ciekawym badaczem jest również Carolyn Fern, pani psycholog, która dzięki akcji specjalnej, może odrzucać stan, jakim jest szaleństwo i jednocześnie wykonać akcję odpoczynku. Taką kombinację może zastosować zamiast niej drugi gracz, o ile jego postać znajduje się na tym samym polu co ona. Ponadto, jeżeli znajdujemy się w tej samej lokacji co Carolyn, to odzyskujemy dodatkowo jedną poczytalność w czasie akcji odpoczynku. Jej umiejętności mogą przydać się w krytycznych sytuacjach i uratować rozgrywkę. Dobrze także działają z Hypnosem. Ci dwaj badacze chyba najbardziej przypadli mi do gustu, a właściwie to ich zdolności, bo są najbardziej praktyczne.

Plansza poboczna
Nowa karta preludium Otherwordly Dreams oraz przedwieczny Hypnos nakazuje nam użycie nowej planszy pobocznej z tego dodatku. Znajduje się w niej siedem nowych lokacji. Trzy z nich to miasta, do których przygotowano dodatkową talię kart spotkań. Cztery pozostałe to miejsca specjalne. 

Dla nich dołączono talię, z ich wizerunkami i działa ona podobnie do kart przygód – pierwsza odkryta karta wskazuje, którą lokację można eksplorować. Dodatkowo w każdej grze, z innego miejsca na planszy głównej będziemy mogli przenieść się do Krainy Snów. Dyktują to trzy losowo wyselekcjonowane bramy na początku rozgrywki. Te Portale Snów połączone są z miastami z planszy głównej szlakiem lokalnym. Nie wymaga to poświęcenia akcji, tylko deklaracji, że gracz chce to zrobić. Jest to jeden ze sposobów, aby badacz przeniósł się na poboczną planszę. W czasie akcji odpoczynek zawodnik może wydać jeden żeton wskazówki albo zdać tekst woli-1, aby przenieść się na pole w Krainie Snów – The Enchanted Wood. Będąc na tej planszy badacz ma również szansę na skorzystanie z talii Dream-Quest Encounters (spotkania śnionej wyprawy). Pola, które to umożliwiają zaznaczono kwadratową ramką. Spotkania te są rozszerzone i niejednokrotnie wymagają wykonania kilku testów.

Karty przygód
Są one używane tylko, gdy na początku gry wybierzemy kartę preludium Otherwordly Dreams. To ona dyktuje nam przebieg naszej przygody. Mamy na niej efekt wprowadzenia do gry, cel i nagrodę, jaką zawodnicy otrzymają za jej pozytywne rozpatrzenie. Talia ta daje takie nowe zadanie badaczom, które może im przydać się, między innymi, do rozwiązania głównej zagadki w grze. Jest ona podzielona na cztery etapy i w czasie jednej rozgrywki możemy wykonać ich tylko tyle.

Podsumowanie
Im więcej dodatków, tym stosy kart robią się większe – logiczne. Niestety największe problemy sprawia nam talia stanów, w której szukamy przypadłości, na jakie narażeni są nasi badacze: złamana noga, uszkodzenie głowy czy hipotermia. 

W związku ze specyficznym mechanizmem związanym z nimi, dość irytujące staje się przeglądanie tego stosu. Musimy pomyśleć, jak sobie poradzić z tym faktem, bo póki co wydawca nie planuje wstrzymania wydawania kolejnych dodatków.

Uznaję dodatek The Dreamlands za dobrą inwestycję dla fanów Eldritch Horror. Wprowadza on niewiele nowych zasad, a mimo to rozgrywka z nim daje wiele frajdy. Przy pomocy kilku niewielkich zabiegów, jak ciekawe połączenia Przedwiecznych, Postaci i nowej planszy, stworzono stabilny dodatek, ale oceńcie sami.

Sylwia

Nasze recenzje serii Eldritch Horror:
1. Eldritch Horror - gra podstawowa
2. Eldritch Horror: Forsaken Lore
3. Eldritch Horror: Mountains of Madness
4. Eldritch Horror: Strange Remnants
5. Eldritch Horror: Under the Pyramids 
6. Eldritch Horror: Signs of Carcosa 
7. Eldritch Horror: The Dreamlands
8. Eldritch Horror: Cities in Ruins- wkrótce
9. Eldritch Horror: Masks of Nyarlathotep- wkrótce


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz