Wydawca: Lucrum Games
Rok wydania: 2018
Liczba graczy: 2-4
Czas gry: 30-60 minut
Język: polski
Sprawdź aktualną cenę gry tutaj - click
Sprawdź aktualną cenę gry tutaj - click
Gra Sekret (ang. Sorcerer & Stones) oryginalnie została wydana przez wydawnictwo z Tajwanu – EmperorS4. Na naszej stronie mogliście poczytać już dwie recenzje tytułów z ich fabryki: Gejsze oraz niedawno Tajne Agentki. Omawiana dzisiaj pozycja to, jak zapewnia autor, gra strategii, wyobraźnia i logicznego myślenia. Przekonajcie się, co sądzimy o takim zestawieniu w tej planszówce.
Esencja Sekretu
Gra została stworzona przez dwóch początkujących twórców: Eros Lin i Chau Hsin Chou. Za oprawę graficzną odpowiada Stephen Tsai, którego barwne dzieła możecie podziwiać na okładce pudełka, kartach artefaktów oraz magii. Według mnie są one bardzo rozbieżne. Najbardziej podoba mi się okładka, która przykuwa uwagę swoimi kolorami i dynamiką.
Gra została wykonana na bardzo wysokim poziomie jakości. Tekturowe elementy są solidne i grube. Karty są bardzo wytrzymałe, twarde i trudno je uszkodzić. Drewniane sześciany są duże i łatwo jest nimi operować w trakcie gry. Pod tym względem jest to z całą pewnością dobrze wydana gra.
W pudełku występuje kilka rodzajów elementów. Ich krótki opis pozwoli lepiej zrozumieć skrócony opis rozgrywki.
Karty magii – umożliwiają rzucanie czarów, takich jak poruszanie swojego taoisty, manipulowanie strefą alchemii czy kamieniami duchowymi;
Karty artefaktów – każdy zebrany artefakt jest wart 3 punkty zwycięstwa;
Strefa alchemii i żywiołów – to kwadratowe dwustronne płytki. Strefa alchemii ma miejsce na naszego taoistę oraz kamienie duchowe. To wokół nich rozgrywa się każda runda. Strefy żywiołów przestawiają różne symbole kamieni po których gracze będą przemieszczać swojego taoistę w celu zdobycia run żywiołów;
Karty pomocy – oprócz skrótu tury znajduje się na niej miejsce na maksymalnie pięć kamieni duchowych, które zawodnicy gromadzą w czasie gry, aby kolekcjonować za nie artefakty;
Kamienie oczyszczenia Qi – zdobywamy je w trakcie gry za wypełnienie kart korzyści oraz zebranie kamieni duchowych w swoim kolorze;
Kamienie duchowe – reprezentowane przez duże kostki w pięciu kolorach żywiołów: zielonym, czerwonym, żółtym, niebieskim i brązowym. Zbieramy je ze stref alchemii, tworzymy z nich artefakty i poruszamy się dzięki nim po strefie żywiołów.
Poznaj techniki taoizmu z Sekretem
Sekret to gra od jednego dla czterech graczy. Naszym zadaniem jest pozyskiwanie run żywiołów poprzez umiejętne korzystanie z kart magii i zbieranie kamieni duchowych.
W każdej rozgrywce dostępnych jest 5 kafli ze strefami alchemii. Układamy je w kształt krzyża i losowo kładziemy na każdej strefie cztery różne kamienie duchowe. Pozostałe kamienie układamy w rząd tak, aby dwa te same kamienie nie sąsiadowały ze sobą. Obok wykładamy cztery strefy żywiołów. Przez każdą rozgrywką dodatkowo odrzucamy jedną runę z każdego stosu, aby zapewnić grze różnorodność. Na każdym rogu oraz na środku wykładamy runy żywiołów, w taki sposób, aby ten o najwyższej wartości znajdował się na górze. Środkowe miejsce – na złączeniu czterech stref żywiołów zarezerwowane jest dla runy ziemi. Dodatkowo losujemy trzy karty korzyści, które wykładamy na stół. Pozostają one niezmienne przez całą grę.
Każdy z zawodników dysponuje swoją talią kart magii. Zawsze musi mieć przed sobą cztery jawnie wyłożone karty. Dodatkowo przed grą umieszczamy jednego swojego taoistę na wybranej strefie alchemii, a drugiego na stosie run w swoim kolorze.
Gracze wykonują swoje tury naprzemiennie. Każdy zawodnik postępuje według sześciu kroków:
1. Zagrywa jedną albo dwie karty magii korzystając z ich specjalnych zdolności, a następnie uzupełnia je, aby mieć ich ponownie cztery.
2. Aktywuje strefę alchemii, w której znajduje się, aby pozyskać kamienie duchowe. Gracz zabiera każdy kamień, który ma ten sam kolor, co sąsiadujący (w pionie lub poziomie) z nim kamień w strefie obok lub jest częścią prostej linii z co najmniej 3 kamieni (w poziomie, pionie lub skosie) w tym samym kolorze. Gdy zawodnik zbierze kamień w swoim kolorze dodatkowo otrzymuje kamień Qi.
3. Przesuwa ducha (swój pionek taoisty) w strefie żywiołów o jedno pole, za każdy kamień alchemii w kolorze odpowiadającym symbolowi żywiołu w pionie lub poziomie. Jeżeli zawodnik zatrzyma swój pionek ducha obok stosu z runami to zabiera wierzchnią płytkę, pod warunkiem, że nie ma już takiej w swojej kolekcji, w tym w swoim startowym kolorze.
4. Odbiera nagrody z kart korzyści, pod warunkiem, że udało się mu spełnić wskazane na nich warunki. Nagrodą mogą być kamienie Qi, dodatkowy ruch w strefie magii lub alchemii.
5. Uzupełnia kamienie duchowe w strefie alchemii, zaczynając od lewej do prawej i od góra do dołu.
6. Tworzy artefakt z wszystkich posiadanych przez siebie kamieni duchowych. W swojej turze może stworzyć ich dowolną liczbę, ale każdy kamień może być użyty tylko raz. Wykorzystane kamienie gracz odkłada do rzędu kamieni w dowolnej kolejności, a zdobyty artefakt przenosi do swojej strefy gry.
Rozgrywka toczy się do momentu, w którym:
- jeden z graczy zgromadzi runy wszystkich pięciu żywiołów
lub
- wyczerpie się pula dostępnych artefaktów
lub
- wyczerpie się pula kamieni oczyszczenia Qi.
Zwycięża oczywiście ten z zawodników, któremu udało się zebrać największą liczbę punktów. Otrzymujemy je za zebrane zdobycze:
- runy żywiołów;
- stworzone artefakty;
- kamienie Qi – każdy wart jest 1 punkt zwycięstwa;
- każdy symbol, który pasuje kolorem do jednej z posiadanej runy żywiołów (po 1 punkcie zwycięstwa);
- każdy pozostały zawodnikowi kamień duchowy, które pasuje kolorem do jednej z posiadanych przez gracza run żywiołów (po 1 punkcie zwycięstwa).
Autorzy opatentowali także wariant kooperacyjny, w którym staramy się stworzyć jak największą liczbę artefaktów.
Cóż to za Sekret?
Gra posiada wiele ciekawych twistów i obszarów, na które trzeba zwrócić uwagę. Przede wszystkim naszym zadaniem jest umiejętne zarządzanie kartami magii. To właśnie dzięki nim możemy przemieszczać kamienie duchowe i zarządzać nimi tak, aby w swojej turze zebrać jak największą liczbę kamieni i to w idealnych dla nas kolorach. Oczywiście zdarza się tak, że karty w ogóle nam nie przypasują i użycie ich zdolności będzie dla nas mało korzystne. Jednak możemy zawsze poprzeszkadzać rywalom albo przygotować coś pod kolejną rundę. Czasami lepiej też zebrać mniej kamieni, ale w kolorach, które dadzą nam szansę na przesunięcie się w strefie żywiołów i uzyskanie run.
Za serce gry uważam karty korzyści. Bez nich gra byłaby płytka i bardzo powtarzalna. To one dyktują nam jej przebieg. W jednej z rozgrywek dodatkowo punktowane było tworzenie prostych linii w tych samych kolorach z kamieni duchowych. Można było za to zyskać z kart korzyści dodatkowe kamienie duchowe oraz ruch duchem. W związku z tym każde z nas kombinowało, jak je tworzyć, by szybciej przybliżyć się do zwycięstwa. Gdybyśmy tej karty korzyści nie mieli (jak to było w innych potyczkach) to robilibyśmy zupełnie co innego. Ważne, aby przynosiło nam to szybko dużo punktów zwycięstwa. Dlatego też właśnie karty korzyści odgrywają tak duża rolę w tej pozycji oraz wpływają na brak powtarzalności rozgrywek, czyli tak zwaną regrywalność.
Tempo w tej grze nie zwalnia, ale cały czas przyśpiesza. Związane jest to z pozyskiwaniem coraz większej liczby kamieni duchowych, możliwością stworzenia artefaktów i przemieszczania się po strefach żywiołów. To właśnie sprawia, że gra wciąga, jest dynamiczna i nie staje się nużąca. Przypomina to trochę efekt, który można zaobserwować w osławionym Splendorze.
Tak jak na początku wspomniałam, Sekret jest grą strategii, wyobraźni i logicznego myślenia. Opracowujemy sobie w głowie plan działania naszymi kartami magii, myślimy w jaki sposób poobracać i poprzemieszczać strefy alchemii, aby stworzyć najlepsze dla siebie rozwiązanie. Przy tej grze nie będziecie się nudzić. Z całą pewnością proste zasady sprawią, że zagracie w nią z każdym domownikiem, chętnym do pogłówkowania w wolnej chwili.
Sylwia
Ocena zbiorcza według naszej zawiłej skali:
I.
|
Klimat
|
3/6
|
II.
|
Losowość
|
6/6
|
III.
|
Błędy w grze
|
5/6
|
IV.
|
Złożoność
|
6/6
|
V.
|
Interakcja
|
6/6
|
VI.
|
Wykonanie
|
6/6
|
VII.
|
Cena
|
5/6
|
VIII.
|
Czas rozgrywki w dwie osoby
|
5/6
|
IX
|
Skalowanie na dwóch graczy
|
4/6
|
Końcowa nota: 5.11 /6
Bardzo serdecznie dziękujemy!
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz