Wydawca: Lucky Duck Games
Rok wydania: 2020
Liczba graczy: 2
Czas rozgrywki: 20 minut
Język: polski
Pionierzy (ang. Circle the Wagons) to dwuosobowa gra karciana z serii "gry do kieszeni". Opowiada o poszukiwaniu najlepszych warunków do osiedlenia się na Dzikim Zachodzie. Do dyspozycji mamy 18 kart terytoriów, które są zarazem kartami zadań. Z kart terenów tworzymy największe obszary gór, prerii, równin czy też pustyń, pamiętając o powierzonych nam zadaniach. Gramy aż skończą się karty i wygrywa ten, kto zrealizuje je najlepiej. Gra Pionierzy ma proste założenie i niedługi czas rozgrywki. Jak w nią grać?
Gorączka złota
W związku z tym, że jest to mała gierka, od razu przejdę do opisu kart. Każdy awers karty składa się z siatki podzielonej na cztery terytoria, z sześciu dostępnych w grze: pustynia, las, góry, równiny, śnieg, woda. Dodatkowo na każdym z tych terytoriów znajduje się jeden losowy rysunek: broń, krowa, fort, kopalnia, wóz albo piwo. Żaden z tych elementów nie ma specjalnych zdolności, tylko odnoszą się do nich zadania. Te znajdują się na rewersie kart. W każdej rozgrywce korzystamy tylko z trzech zadań, więc dzięki temu mamy sporą regrywalność.
Życie na prerii
Na początku gry trzy losowe karty wykładamy na środek - stroną z zadaniem do góry. Są to nasze misje, za których wykonanie otrzymamy dodatkowe punkty zwycięstwa. Przykładowe zadanie to otrzymanie dwóch punktów za każdą krowę w największej grupie sąsiadujących ze sobą krów. Pozostałe karty układamy w krąg, tak aby widoczne były terytoria, a zadania znalazły się w jego środku.
Pierwszy zawodnik może wziąć pierwszą wskazaną przez rywala kartę albo przemieszczając się w kierunku zgodnym z ruchem wskazówek zegara, pominąć kilka i wziąć taką, która mu najbardziej odpowiada. Jednak w takiej sytuacji drugi gracz musi wziąć wszystkie pominięte przez rywala karty i umieścić je w swoim obszarze gry, jedna po drugiej.
W swojej turze gracz dobiera kartę z kręgu i umieszcza ją przed sobą, rozbudowując swoje terytorium. Pierwszą kładzie w dowolnym miejscu, a każda kolejna musi sąsiadować z przynajmniej jednym terytorium dołożonym wcześniej. Możemy także zakrywać jedno a nawet cztery terytoria na kartach na stole.
W ten sposób toczy się rozgrywka w Pionierów, do momentu, aż wszystkie karty z kręgu zostaną zebrane. Oprócz zadań z trzech wylosowanych na początku gry kart, punkty otrzymujemy za swoje największe grupy terytoriów każdego rodzaju. Każde terytorium w największej grupie, to jeden punkt zwycięstwa za każde z nich. Zwycięzcą zostaje ten, kto w sumie zdobył najwięcej punktów.
Wspomnę jeszcze, że wraz z gra podstawową otrzymaliśmy mini dodatek "Samotny kowboj". Daje on możliwość grania w Pionierów solo, bo wprowadza ku temu sześć scenariuszy. Każdy z nich zmienia warunki zwycięstwa - trzeba wykonać inne zadania, a ponadto dyktuje, które karty mamy pominąć i na jakim etapie gry.
Badlands
Zacznijmy od regrywalności, bo przypomnę mamy tylko 18 kart. Jednak w każdej grze otrzymujemy tylko trzy zadania i to one nam definiują na czym skupimy się w danej rozgrywce. Wspomnę, że nawet jeśli byśmy wybierali za każdym razem inne trzy zadania, to już mamy 6 różnych potyczek - nastawionych na inne aspekty. Oczywiście możliwości jest znacznie więcej i dodam jeszcze, że każde zadanie ma też różny awers z terytorium. Nie zapominajmy o podstawowym waszym zadaniu - niezmiennym w każdej rozgrywce, a mianowicie otrzymaniem 1 punktu za każde terytorium w największej grupie każdego rodzaju. W naszych rozgrywkach udowodniliśmy, że połowa punktów pochodziła z zadań na stole, a połowa była punktami za największe terytoria. Mamy więc wiele możliwości na zdobywanie punktów i to w tylko za sprawą 3 zadań, które zdefiniują nam jak układać karty w swoim obszarze gry.
Duży wpływ ma też samo rozłożenie kart na stole - ich kolejność. Na początku każdej rozgrywki warto przeanalizować właśnie ten rozkład kart w kółeczku, zadania i spróbować połączyć je tak, żeby zyskać więcej punktów. Czasem warto przepuścić jakąś kartę - co z pozoru może wydawać się mało opłacalne, i dać ją rywalowi, ale przemyślcie co się wam po prostu bardziej opłaca. Bo pamiętajcie, że dla rywala przepuszczona przez was karta może być zupełnie niepotrzebna, a zyskana przez was da wam sporą przewagę.
Pionierzy to szybka karcianka dla dwojga, niezobowiązująca i posiadająca proste zasady. Czas rozgrywki wahał się u nas od 10 do 20 minut. Dużym plusem jest też fakt, że ona praktycznie nic nie waży. Wprawdzie zajmuje trochę miejsca na stole, bo trzeba zrobić to kółeczko, ale można to obejść i inaczej ułożyć karty. Za małe pieniądze zyskacie więc dobrą i szybką gierkę dla dwojga. Zagracie w nią prawie wszędzie, więc świetnie sprawdzi się na wakacje i podróże (no może nie na świeżym powietrzu, ze względu na wiatr).
Sylwia
Ocena zbiorcza według naszej zawiłej skali:
I. | Klimat | 3/6 |
II. | Losowość | 6/6 |
III. | Błędy w grze | 6/6 |
IV. | Złożoność | 6/6 |
V. | Interakcja | 6/6 |
VI. | Wykonanie | 6/6 |
VII. | Cena | 6/6 |
VIII. | Czas rozgrywki w dwie osoby | 5/6 |
IX | Ocena gry | 4/6 |
Końcowa nota: 5.33/6
Egzemplarz gry udostępniło wydawnictwo:
Bardzo serdecznie dziękujemy.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz