Start

Get your dropdown menu: profilki

Slider

poniedziałek, 12 września 2022

Balada. Recenzja gry od wydawnictwa Albi

Tytuł: Balada 
Wydawca: Albi Polska 
Rok wydania: 2022 
Liczba graczy: 1-6 (oficjalnie) 
Czas gry: 20-30 minut 
Język: polski, angielski, czeski, słowacki (niezależna językowo) 

Gry typu roll & write oraz flip & write przeżywają ostatnio spory renesans. Prawdę powiedziawszy, raczej nie jesteśmy ich miłośnikami, co nie znaczy, że nie mamy kilku takich tytułów w kolekcji. Od klasyka, czyli Roll Through the Ages, poprzez niszowe Rome & Roll oraz Let's Make the Bus Route: The Dice Game. Dziś zaprezentuję Wam kolejną grę tego typu, a mianowicie tytuł Balada od Albi Polska

To był koń na białym rycerzu
W grze gracze wcielają się bardów, którzy mają "udokumentować" w formie pieśni czyny legendarnych bohaterów. Będziemy to robić poprzez rysowanie, przy pomocy symboli, przygód tychże herosów na mapach. Autorami gry są Jakub Muřín, Jindřich Pavlásek oraz Petr Vojtěch. Nie jest to ich pierwsza gra, ale nie mają oni również jakiegoś większego portfolio. 

Na białym rycerzu był koń
W pudełku nie znajdziemy zbyt wielu elementów. Przede wszystkim mamy tam pliczek z dwustronnymi arkuszami map, które są planszami do gry każdego gracza. Z jednej strony mamy wersję dzienną, na pierwszą rundę, a z drugiej nocną, na rundę drugą. Znajduje się na nich 12 pól, na których będziemy rysować symbole z kart wydarzeń. 


Każde pole ma również przypisany rodzaj terenu: las, góra, pustynia. Mamy również miejsce na imię naszego bohatera, oznaczanie posiadanych mieczy, otrzymanych i wyleczonych ran oraz wszelkiego rodzaju punktów zdobytych w trakcie rozgrywki. Poza tym w pudełku znajdziemy 12 kart otoczenia, które będą determinować w trakcie rozgrywki gdzie musimy narysować symbol z karty wydarzeń.


Dwie talie kart wydarzeń (A i B) będą właśnie determinować, co możemy narysować w danej turze. Dodatkowo, co jest miłym gestem, w pudełku znajdziemy 6 ołóweczków. 


To był koń na białym rycerzu
Przed rozpoczęciem rozgrywki tasujemy osobno każdą talię i dajemy po jednym arkuszu mapy każdemu graczowi. Runda gry składa się z 12 tur. Na początku każdej z nich odkrywamy po jednej karcie z każdej talii - otoczenia, wydarzeń A i wydarzeń B. Następnie gracze muszą narysować symbol z jednej karty wydarzeń na wybranym polu z otoczeniem wskazanym przez jego kartę. Robią to oczywiście równocześnie, nie podglądając co robią inni. Powtarzamy to 12 razy i podliczamy punkty za daną rundę, rozpatrując symbole na naszej mapie od lewej do prawej, czy raczej według fabuły - zgodnie ze ścieżką podróży naszego bohatera. Oczywiście jak nie trudno się domyślić, nasza zdobycz punktowa będzie zależeć od ułożenia tychże symboli i akcji jakie po drodze wykonamy.


Pokrótce opiszę symbole, które możemy spotkać po drodze: 
- przeszkoda: zobrazowana jest ona poprzez cyfrę. Jeżeli na koniec rundy "przechodząc" przez nią użyjemy miecza, to otrzymamy tyle punktów zwycięstwa. Jeżeli nie użyjemy oręża, to otrzymamy punkty obrażeń. Należy pamiętać, że każde 6 punktów obrażeń powoduje przez nas otrzymanie ujemnych punktów. 
- fontanna: leczy ona do 5 obrażeń. Za uleczone obrażenia na koniec rundy otrzymamy punkty. 
- miecz: możemy go użyć do pokonania przeszkody albo do otwarcia skrzyni otrzymując w ten sposób 3 punkty. Jeżeli "wydamy" 2 miecze, to możemy walczyć i pokonać bossa. 
- boss: zużywając 2 miecze otrzymamy tyle punktów, ile pól dzieli bossa od końca mapy. 
- portal: pozwala zamienić miejscem to pole z dowolnym innym. 
- wieża: podnosi ona wartość sąsiadujących z nią zagrożeń o 1. Jeżeli mamy klucz, to wchodząc na pole z wieżą otrzymujemy 2 punkty. 
- ryby: za każdy posiadany na mapie symbol ryby otrzymujemy odpowiednio 1/4/9 punktów. 
- klucz: pozwala otworzyć wieżę i skrzynię. 


- skrzynia: jeżeli mamy klucz to otrzymujemy tyle punktów ile dzieli skrzynię i klucz. Alternatywnie możemy zużyć miecz i otrzymać 3 punkty. 
- księżniczka: zdobywamy tyle punktów, ile wynosi wartość sumy z zagrożeń i bossa, o ile te znajdują się na polach zaraz przed księżniczką. Boss musi być wcześniej pokonany, a bohater nie może paść w międzyczasie wyczerpany - otrzymać 6 obrażeń. 
Po rozegraniu 12 tur podliczamy punkty za naszą wędrówkę i przechodzimy do drugiej rundy - na drugiej stronie planszy. Niewyleczone rany i niezużyte miecze również do niej przechodzą. Dość istotne jest to, że raz w grze możemy zamienić miejscami typy pustych pól ze sobą. Może się to nam przydać, jeśli koniecznie nie chcemy umieścić danego symbolu w miejscu, gdzie dany typ terenu jest albo w drugą stronę - jeśli pomoże nam to zdobyć więcej punktów. Na koniec gry sumujemy punkty z obu rund. 


Oczywiście jest to bardzo pobieżny opis rozgrywki, dość prostej gry. Kilka rzeczy, jak dokładny opis działania księżniczki lub bycia nieprzytomnym, zostały specjalnie uproszczone. Niemniej mam nadzieję, że wystarczy on Wam na tyle, aby zainteresować się tą grą. 

Na białym rycerzu był koń
Tematyka gry i poczucie klimatu w tej grze jest dosyć ciekawą kwestią. Bardzo wiele zależy w zasadzie od nas samych. Choć można powiedzieć to przy wielu tytułach, tu jednak nabiera innego znaczenia. W momencie podliczania punktów nic nie stoi na przeszkodzie, by rzeczywiście opowiadać historię naszego bohatera i opisywać jego mężne czyny. "Tu wszedł do lasu, pokonał bestię i zdobył miecz. Dziarsko kroczył dalej i nie zauważył pułapki, za którą znajdowała się magiczna fontanna." Rzeczywiście mamy tu spore polu do popisu i ogranicza nas wyłącznie nasza wyobraźnia. 
Balada to bez wątpienia filler - tytuł, w który możemy zagrać przed jakąś "cięższą" grą albo na przykład będąc w podróży. Posiada on bardzo proste zasady, co nie znaczy, że nie ma w nim kombinowania. Zwłaszcza, jeśli dobrze poznamy zawartość kart talii wydarzeń A. W każdej rozgrywce będzie ona miała te samy karty, które pojawiać się będą w różnej kolejności. Dzięki temu, poniekąd będziemy mogli zaplanować odpowiednie rozmieszczenie symboli. Natomiast kart z talii B jest trochę więcej i nie wszystkie wezmą udział w rozgrywce. Wprowadza to ona pewien element zarządzania ryzykiem (ang. push your luck), bo możemy liczyć na pojawienie się jakiegoś symbolu, a ten może nie być odkryty. Najprostszym przykładem tego są ryby, które występują wyłącznie w talii B. Rysując pierwszy symbol zyskujemy 1 punkt, kolejne podnoszą tę wartość odpowiednio do 4 i 9 punktów więcej. Niemniej jeśli będzie w grze tylko jedno pole z rybami, to ich wzięcie może nam zmarnować potencjalnie więcej punktów z innego symbolu. 


Ciekawym elementem jest księżniczka. W wielkim skrócie pozwala nam ona zdublować punkty z poprzednich symboli. Jak dobrze zakombinujemy i szczęście będzie nam sprzyjać, to naprawdę można zdobyć sporo punktów. Ciekawym sposobem jest przeniesienie dwóch mieczy z pierwszej do drugiej rundy i "ubicie" bossa na jej samym początku. Niemniej rzeczywiście zależy tu sporo od szczęścia.
Element losowy w tej grze rzeczywiście istnieje i jak opisałem powyżej, może mieć sporo wpływu na rozgrywkę. Jednak według mnie nie jest on frustrujący. Co jest natomiast najważniejsze, to wpływa on na regrywalność tej pozycji. 
Na sam koniec chcę poruszyć kwestię ograniczenia rozgrywki do 6 graczy. Naprawdę nie widzę przeszkód, aby więcej osób mogło zagrać w tę grę jednocześnie. Pod warunkiem, że mamy odpowiednią liczbę przyrządów do pisania. Chyba, że autorzy chcieli uniknąć sytuacji, że przy zbyt wielu osobach będzie tworzonych za dużo podobnych map - gracze będą umieszczać symbole w tych samych miejscach. Niemniej wiem z autopsji, że nawet grając we dwoje również się tego nie uniknie.
Balada bez wątpienia przypadła mi do gustu. Proste zasady i szybka rozgrywka idealnie sprawdzają się jako przerywnik pomiędzy innymi grami albo na przykład w trakcie oczekiwania na posiłek w restauracji. Rozgrywka w nią jest satysfakcjonująca, gdyż grając w nią musimy też trochę pokombinować, a czasem ryzykować. Kiedy nasze plany się spełnią, to naprawdę jest to zadowalające. Szczerze polecam zagranie w ten tytuł każdemu. 
Tomasz
Pomocnicza ocena zbiorcza według naszej zawiłej skali:
I.
Klimat
4/6
II.
Losowość
4/6
III.
Błędy w grze
5/6
IV.
Złożoność
6/6
V.
Interakcja
-/6
VI.
Wykonanie
6/6
VII.
Cena
6/6
VIII.
Czas rozgrywki w dwie osoby
6/6
IX
Skalowanie na dwóch graczy
5/6

Końcowa nota:  5.25/6


Grę udostępniło wydawnictwo: 
Bardzo serdecznie dziękujemy!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz