Wydawca: GDM Games, Mont Tàber
Rok wydania: 2022
Liczba graczy: 2-4
Czas gry: 60 minut
Język: angielski, hiszpański, francuski (niezależna językowo)
Jak się dowiedziałem od Francisco Gallego Arredondo, który jest kierownikiem GDM Games, nawiązali oni współpracę z innym hiszpańskim wydawnictwem - Mont Tàber. Ich celem jest tworzenie gier bardziej złożonych, niż tradycyjna oferta GDM Games. Z tym wydawnictwem współpracujemy od lat, a tak się składa, że również mieliśmy możliwość działać z Mont Tàber przy recenzji takich gier jak It's Mine oraz Emporion. Obie te gry ciągle znajdują się w naszej kolekcji. W związku z tym z pewną nadzieją, ale również obawami podchodziliśmy do owocu współpracy tych dwóch wydawnictw, którym jest gra Insecta. The Ladies of Entomology.
Nieistotna nauka
Jak dowiadujemy się ze wstępu do gry, entomologia aż do XIX wieku była uważana za trywialną i wyłącznie pomocniczą gałąź biologii. Niemniej dzięki pracy wielu naukowców, w tym kobiet, zajęła ona prawowite miejsce wśród innych dziedzin nauki. W grze Insecta. The Ladies of Entomology wcielamy się w sławne badaczki, które przyczyniły się do rozwoju entomologii. Będziemy podróżować po świecie i tworzyć swoje własne kolekcje owadów.
Autorami gry są Ferran Renalias (m.in. Lacrimosa, On the Origin of Species) oraz Eugeni Castaño (m.in. Gizeh!, Castle Party). Za śliczne ilustracje odpowiada Amelia Sales. W tym momencie chcę zaznaczyć, że tył planszy głównej bardzo przypadł mi do gustu i moim zdaniem powinien być okładką gry. Niestety ta pani z rozkojarzonym wyrazem twarzy, próbująca złapać motyla do siatki, jakoś do mnie nie trafia. Niemniej jest to oczywiście kwestia gustu.
Na początku powiedziałem, że podchodzimy do tego tytułu z pewnymi obawami. Niestety spełniły się one w oczekiwanym przez nas miejscu, czyli instrukcji. Niestety GDM Games jest nam dobrze znane z faktu, że szczelność ich reguł pozostawiają wiele do życzenia. Dwie gry, które recenzowaliśmy od Mont Tàber również nie miały perfekcyjnych instrukcji. W przypadku omawianej dziś gry jest podobnie. Niektóre rzeczy są niejasne i pozostawiają sporo miejsca do interpretacji. W związku z tym kilkakrotnie musieliśmy konsultować się z forami BoardGameGeek i okazało się, że nie tylko my mieliśmy problem z tymi regułami.
Elementy gry
Plansza główna
Na jej górze znajduje się tor punktacji. Po lewej i prawej stronie mamy miejsce na płytkę sezonu (akcji) oraz pola kolejności graczy. Są to pory toku w grze. Większość planszy przedstawia mapę Ziemi i jest podzielona na pięć kontynentów. Każdy z nich ma dwa pola obozów, przy których będzie leżał stos płytek insektów. Kontynenty połączone są ze sobą strzałkami, które pokazują, jak gracze mogę się poruszać po mapie.
Płytki sezonów
Na początku gry będą losowane dwie z nich i układane na planszy. Zawierają one możliwe do wykonania przez graczy akcje lub ich całe zestawy. Akcje będą przypisane do pola kolejności na planszy głównej. W skrócie jeśli będziemy chcieli wykonać silniejszą akcję, to będziemy działać później w przyszłej rundzie. Gracze będą przemieszczać z rundy na rundy swoje znaczniki pomiędzy tymi dwoma płytkami.
Płytki insektów
W grze występuje pięć rodzajów owadów (kolorów). Każdy z nich może mieć jeden z trzech rozmiarów. Te informacje oraz kontynent pochodzenia zawarte są na ich płytce. Co więcej niektóre z nich są ulubionymi owadami konkretnych badaczy. Jest to oznaczone liściem laurowym wokół ich koloru. Ma to znaczenie przy punktacji końcowej.
Płytki poczty
Są to płytki, za które gracze będą otrzymywać punkty, jeżeli spełnią warunki na nich zawarte. Z racji faktu, że w trakcie rozgrywki będziemy tworzyć siatkę z płytek poczty i insektów (o rozmiarach 6x4 płytek), wymagania na nich mogą być następujące:
- zdobywasz punkty za konkretną liczbę, konkretnych owadów (rodzaj, kontynent, wielkość itp), jeśli masz je w danym rzędzie lub kolumnie;
- zdobywasz punkty za otoczenie danej płytki poczty i spełniasz jej warunki;
- zdobywasz punkty za każde sąsiadujące owady spełniające warunek płytki.
Płytki medali
Są one dwustronne i pełnią podwójną rolę. Awers przedstawia zadania, jakie gracze muszą spełnić (posiadać konkretne płytki w swojej kolekcji owadów/poczty), żeby poruszyć się na torze na rewersie. Na początku gry losowane są trzy płytki (co najmniej jedna z nich musi być niebieska) i kładzione są rewersem do góry oraz trzy, które są kładzione awersem do góry.
Płytki badaczek
Każda z nich ma wskazanego ulubionego insekta oraz swoją pozycję startową. Dodatkowo mamy 3 jednorazowe specjalne zdolności, które możemy odblokować poprzez poruszenie się na płytkach medali.
Znaczniki gracza
Każdy z uczestników będzie miał meepla i 5 znaczników w swoim kolorze. Meeple służy do oznaczania naszej pozycji na planszy głównej. Znaczniki służą jako znacznik punktów, akcji oraz blokady umiejętności postaci, które potem mogą stać się znacznikami na torze płytki medalu.
Robaczki!
Incecta. The Ladies of Entomology to gra dla 2 do 4 graczy. Na początku tasujemy każdą talię płytek owadów, dzielimy je na pół i układamy przy odpowiadającym im kontynencie. Losujemy płytki medali, by stworzyć 3 publiczne misje oraz tory dla nich. Wszystkie płytki poczty również mieszamy ze sobą i wykładamy 4 z nich na stół. Każdy z graczy otrzymuje swoją badaczkę i ustawia meepla w jej początkowej lokacji.
Gra podzielona jest na rundy. Na początku każdej z nich przesuwamy znacznik z obecnej pory roku, na drugą. Następnie gracze od góry do dołu, zgodnie z kolejnością toru akcji, będą wykonywać swoje tury. W swojej turze gracz musi przenieść swój znacznik na pole akcji znajdujące się przy aktualnej porze roku. Następnie wykonuje w dowolnej kolejności zawarte na niej akcje, gdyż może być ich kilka przy jednym polu. Dostępne akcje to:
1. Podróż:
Jest to przemieszczenie naszego meeple na inny kontynent albo sąsiedniego obozu.
2. Odebranie poczty:
Pozwala to na wzięcie jednego z odkrytych kafelków poczty albo pociągnięcia kilku ze stosu i wybrania któregoś z nich. Jest to zależne od rodzaju tej akcji.
3. Zbieranie insektów:
Możemy wziąć wierzchni kafelek owada znajdujący się przy naszym obozie albo pociągnięcie kilku ze spodu danego stosu i wybranie jednego z nich. Jest to zależne od rodzaju tej akcji.
4. Przejęcie medalu:
Jeżeli spełniamy warunki jakieś płytki medali to dzięki tej akcji możemy wziąć jeden z naszych znaczników leżących na płytce naszej badaczki i przesunąć go na płytkę medalu. Poziom na jaki możemy się położyć zależy od tego, ilokrotnie spełniamy dany warunek. Następnie wykonujemy od dołu do góry, jako bonusowe czynności, wszystkie akcje znajdujące się na danym torze, aż dotrzemy do naszego znacznika. Dodatkowo, odblokowuje się nasza specjalna zdolność - ta, z której ściągnęliśmy nasz znacznik.
Co więcej w dowolnym momencie naszej tury możemy:
a) Dołożyć pozyskane kafelki insektów/poczty:
Muszą być one układane na krzyż. To znaczy kafelki poczty muszą bokiem sąsiadować z kafelkami insektów i na odwrót. Układamy taką siatkę o maksymalnej wielkości 6x4 płytki.
b) wypełnić misję z płytki poczty:
Jeżeli spełniamy warunki na płytce poczty, to po prostu ją odwracamy i zdobywamy wskazane na niej punkty.
Na koniec naszej tury możemy odrzucić wszystkie kafelki, których nie dołożyliśmy do naszej kolekcji. Następnie swoją turę wykonuje kolejny gracz.
Gra kończy się w rundzie, w której jeden z graczy ma w swojej kolekcji 12 płytek owadów lub poczty. Wówczas przechodzimy do końcowej punktacji, gdzie otrzymujemy dodatkowe punkty za:
- nasze ulubione insekty w kolekcji;
- zestaw insektów z każdego kontynentu;
- poziom naszego dziennika (jest to jeden z progów na każdym torze kafelka medalu).
Osoba z największą liczbą punktów wygrywa. Remisy rozstrzygane są poprzez różnorodność owadów.
Oczywiście jest to pobieżny opis rozgrywki. Wiele rzeczy zostało pominiętych albo uproszczonych, aby dać Wam ogólny zarys gry.
Zbieranie owadów to żmudny, czasem powolny proces
Jeśli chodzi o gry, w których układamy coś w jakiś siatce, to zawsze odnoszę wrażenia, że najpierw powstają mechanizmy, a potem do nich przyklejana jest jakaś tematyka. Myślę, że właśnie tak było z
Insecta: The Ladies of Entomology. Jakby nie patrzeć, to skupiamy się wyłącznie na kolorach danego kafelku i jego rozmiarze. Jest to po prostu zbieranie zestawów, połączone z abstrakcyjnym układaniu ich naszej siatce. Swoją drogą "układanie owadów w siatce"... Można uznać to właściwie za bardzo klimatyczne stwierdzenie. Niemniej prawda jest taka, że w zasadzie od początku rozgrywki zapominamy, że podróżujemy po świecie w poszukiwaniu konkretnych owadów. Skupiamy się w niej wyłącznie na symbolach.
Trzeba też przyznać, że samo to układanie jest całkiem wymagające. Zarówno w pozytywnym i negatywnym znaczeniu. Jeżeli chcemy zmaksymalizować punkty, a przecież o to w tej grze chodzi, to musimy bardzo dobrze zaplanować rozłożenie naszych płytek. Oczywiście w tym momencie musimy mieć nadzieję, że żaden z rywali nie podbierze nam upatrzonego kafelka insekta albo poczty. Niemniej to przestrzenne planowanie wystawia nasze szare komórki na drobne przegrzanie.
Gra ta niestety cierpi na drobny element losowy. Mam tu w szczególności na myśli moment dobierania jakiś kafelków w ciemno. Nie tylko może się zdarzyć, że trafimy na potrzebnego nam insekta, ale czasami również pociągniemy kafelek poczty, którego warunki już spełniamy. Oczywiście taka sytuacja może zaistnieć w późniejszych etapach gry.
Wypełnienie warunków potrzebnych, żeby położyć się na torze medalu również może dać nam sporą przewagę. Jeżeli spełniamy warunki 5 razy, to wykonując wszystkie bonusowe akcje z danego toru czuje się, jakby miało się dostępną kolejną turę gry. Dodatkowo dzięki temu mamy możliwość odblokowania jednej z naszych specjalnych zdolności. Skoro już o nich wspomniałem, to odnoszę pewne wrażenie, że niektóre z badaczek mają przydatniejsze umiejętności od innych.
Jeżeli chodzi o rozgrywki dwuosobowe, ale w zasadzie nie tylko, to całkiem ważne jest to, aby w przemyślany sposób wybierać akcje. Musimy planować co najmniej dwa ruchy do przodu. Czasami w jednej turze wykonamy akcje, która spowoduje, że będziemy ostatni w przyszłej rundzie. Jednak dzięki temu możemy doprowadzić do sytuacji, gdzie wykonamy dwie akcje jedna po drugiej, zwłaszcza, jeśli ktoś nie zajmie pola z "pierwszymi" akcjami. W związku z tym nasze bycie ostatnim w jednej rundzie, może zbalansować się w przyszłych turach. Jest to całkiem sprytny mechanizm i manewrowanie pomiędzy dwoma płytkami akcji daje sporo frajdy.
W zasadzie mam jedno zastrzeżenie do omawianej gry. Nie wydaje się ona dynamiczna. Nawiążę tu do tych negatywnych aspektów układania płytek w siatce. To kombinowanie i skupianie się nad wykładaniem odpowiednio kafelków trochę spowalnia grę. Wydaje mi się, że gra jest za prosta mechanicznie, żeby wymagała aż tyle wysiłku mentalnego. Odniosłem w niej też pewne poczucie monotonii. Być może po prostu gra mi się w nią za długo, powtarzając w kółko te same czynności. Skoro już o czasie wspomniałem, to rozgrywki w tę grę zajmują od 45-60 minut.
Chcę podkreślić, że jako całokształt oceniam Insecta: The Ladies of Entomology pozytywnie. Jest w niej możliwość kombinowania i kilka razy na grę wykonać możemy jakiś "mega ruch". Jednak chcę zaznaczyć, że w rozgrywkach dwuosobowych, każdy raczej skupiał się na swoich działaniach. Nie odczuwało się jakieś większej interakcji pomiędzy graczami, czy nawet jakiegoś większego poczucia wyścigu. Podbieranie akcji też nie było jakoś wyjątkowo uciążliwe. Bardzo dobrze, że wszystko w tej grze jest ubrane w przyjemne i w zasadzie intuicyjne mechanizmy. Samo układanie wzorów z kafelków też jest w zasadzie satysfakcjonujące, jeśli lubi się coś takiego. Dlatego polecam, pomimo pewnych niedociągnięć w regułach, zagrać w nią każdemu.
Tomasz
Pomocnicza ocena zbiorcza według naszej zawiłej skali:
I. | Klimat | 3/6 |
II. | Losowość | 5/6 |
III. | Błędy w grze | 3/6 |
IV. | Złożoność | 6/6 |
V. | Interakcja | 4/6 |
VI. | Wykonanie | 6/6 |
VII. | Cena | 5/6 |
VIII. | Czas rozgrywki | 5/6 |
IX. | Skalowanie na dwóch graczy | 4/6 |
Końcowa nota: 4.55/6
Grę udostępniło wydawnictwo:
Bardzo serdecznie dziękujemy!
...and now something for our international readers:
Pros:
+ rather simple rules
+ replayability
+ quality of components
+ tactical and strategic gameplay
+ graphic desing
Pros/cons:
/- not a lot of player interaction (2 players)
Cons:
- many rules issues
- some randomness
- a bit repetitive and without dynamic gameplay
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz