Start

Get your dropdown menu: profilki

Slider

poniedziałek, 30 stycznia 2023

Before the Guests Arrive. Recenzja gry od Saashi & Saashi

Tytuł: Before the Guests Arrive
Wydawca: Saashi & Saashi
Rok wydania: 2022
Liczba graczy: 2-4
Czas gry: 15 minut
Język: angielski, francuski, japoński, chiński (gra niezależna językowo)

Z autorem gry Before the Guests Arrive współpracujemy już wiele lat i z niecierpliwością wyczekujemy jego kolejnych gier. Tym razem czekają nas porządki w domu, bo niedługo przyjeżdżają goście. Angażujemy do sprzątania tatę, mamę, babcię, dziadka, dziewczynkę, chłopca i dziecko. Każdy robi co może, ale pytanie, czy uda się sprzątnąć dokładnie mieszkanie, nim przybędą goście?

Mama i tata to nie są roboty

Saashi po raz kolejny wydał grę karcianą, do której ilustracje wykonała jego żona - Takako Takarai. 

W grze Before the Guests Arrive mamy do dyspozycji 70 kart:
- karty rodziny - dziecko, dziewczynka, chłopiec, mama, tata, babcia i dziadek - każda karta występuję w trzech egzemplarzach. Tło karty sugeruje, jakie przedmioty (jakiego koloru) dana osoba może sprzątać. Na dole karty widnieją dłonie, dwie lub jedna, co odnosi się do tego, ile rodzajów kart przedmiotów dany członek rodziny może jednocześnie sprzątnąć. Babcia, dziadek i dziecko mają jedną rękę do dyspozycji, a pozostali członkowie rodziny po dwie. 

- karty przedmiotów - w pięciu kolorach o różnej wartości punktowej (symbole gwiazdek): karty czerwone i niebieskie: cztery karty o wartości 2, trzy o wartości 3 i dwie o wartości 4; karty fioletowe i zielone: pięć o wartości 2, dwie o wartości 3 i dwie o wartości 5; karty żółte w trzech rodzajach, po trzy kopie o wartości 3. 

- karta gości - wyznacza koniec gry, kiedy zostanie wyciągnięta ze stosu.

- karty domu - w zależności od liczby graczy w rozgrywce używamy jednej z nich. Pokazują one  rozłożenie kart na stole oraz wskazują, w ile końcowych kart musimy wtasować kartę gości.

Nie mam żadnych zastrzeżeń co do wykonania gry. Karty są dobrej jakości, są na nich czytelne wszystkie informacje w sposób nie wymagający używania wyrazów, dzięki czemu gra jest niezależna językowo. Ponadto uważam, że umożliwia to także grę z dziećmi, bo rysunki na kartach wszystko wyjaśniają. Oczywiście, tła kart, w zależności od kolorów mają dodatkową grafikę, pozwalającą odróżniać karty osobom, które nie rozróżniają kolorów. 

Zawijaj rękawy i bierz się do roboty ! 

Opis rozgrywki oprę o zasady dla dwojga, ale wspomnę, że zmienia się tylko rozłożenie gry, a nie same zasady. Na początku należy potasować wszystkie karty przedmiotów i rodziny w jeden zakryty stos. Następnie bierzemy 15 z nich i wtasowujemy w nie kartę gości. Uzyskany stos 16 zakrytych kart kładziemy na stole, a na nie kładziemy, poprzednio potasowane, pozostałe karty przedmiotów i rodziny, również zakryte. 12 wierzchnich kart wykładamy na stół, jedna po drugiej, według schematu pokazanego na karcie domu. W ten sposób tworzymy Dom, składający się z kolumn i wierszy. Wybieramy gracza rozpoczynającego i przechodzimy do gry.

Tura każdego gracza przebiega według 3 kroków, a następnie swoją turę wykonuje kolejna osoba:

1. Wzięcie karty z Domu (akcja obowiązkowa): gracz wybiera wszystkie karty z jednego rzędu lub kolumny, zawierającej przynajmniej jedną kartę i kładzie je przed sobą. Jeżeli między kartami jest wolne miejsce, to gracz nadal bierze wszystkie karty z danego rzędu lub kolumny. Gracz układa karty przed sobą w taki sposób, aby każdy miał podgląd, co posiada. 

2. Sprzątnięcie (akcja opcjonalna): jeżeli zawodnik posiada jedną albo więcej kart przedmiotów tego samego koloru i kartę członka rodziny, który może to posprzątać, może (ale nie musi) sprzątnąć te karty, odkładając je na bok zakryte. Karty te przyniosą mu punkty na koniec gry. Akcja ta pozwala wykonać tylko jedną akcję sprzątnięcia - to znaczy jednym członkiem rodziny. Jeżeli członek rodziny ma dwie wolne ręce, to może sprzątnąć dwa zestawy różnych kart przedmiotów. 

Poniższe zdjęcie przedstawia tatę, który ma dwie dłonie, czyli może sprzątnąć dwa różne przedmioty, w kolorze zielonym. Może to zrobić tak jak pokazano na rysunku poniżej, ale gdyby posiadał więcej zegarków/kapeluszy, mógłby (ale nie musi), posprzątać je wszystkie.

3. Sprawdzenie Domu (akcja obowiązkowa): zawodnik sprawdza, ile kart znajduje się jeszcze odkrytych na stole. Jeżeli są 4 lub więcej kart, to tura przechodzi do następnego gracza. Jeżeli na stole pozostało 1-3 kart, to musimy uzupełnić Dom. Ażeby to zrobić, gracz, którego jest tura pozostałe na stole karty układa na miejsce 1-3 (stosując się do układu wskazanego na karcie domu), a następnie dokłada karty ze stosu. Potem gracz ten wykonuje swoją kolejną turę. 

Jeżeli w czasie akcji Sprawdzanie Domu odkryta zostanie karta gości, oznacza to koniec gry. Wówczas każdy z zawodników może:

- wykonać akcję Sprzątnięcia 

albo

- odrzucić jedną kartę rodziny albo przedmiotu. 

Następnie każdy z graczy liczy zdobyte punkty: 

- pozytywne: każda karta przedmiotu, która została sprzątnięta przynosi tyle punktów, ile ma gwiazdek;

- negatywne punkty: od zdobytych punktów odejmujemy punkty za karty, których nie sprzątnęliśmy i są nadal przed nami. Każda karta przedmiotu jest warta -1 punkt, każda dłoń na karcie rodziny -1 punkt.

Po podliczeniu punktów wyłaniany jest zwycięstwa, którym zostaje osoba z ich największą liczbą, czyli najlepiej wykorzystująca swoją rodzinę do uprzątnięcia domu przed wizytą gości. 

Sprzątanie "na luzie"

Muszę przyznać, że jest to najprostsza gra od Saashi&Saashi, którą wydał. Tak, jak już wspomniałam, można w nią zagrać nawet z dziećmi, nie tylko przez niezależność językową, ale także prostotę zasad. Jest to typowa gra z mechanizmem set collection (zbieranie zestawów), którą nawet potraktowałabym jako grę instruktażową, jeśli laikowi miałabym wytłumaczyć ten mechanizm. W grze mamy tylko 5 kolorów kart, za które można otrzymać od 2 do 5 punktów, więc jest to dla mnie gra idealna także do tego. 

Before the Guests Arrive to dynamiczna gra, w którą zagracie w 15 minut, a autor nawet sugeruje, żeby zagrać kilka razy, na przykład do trzech zwycięstw. Cała rozgrywka oparta jest na dwóch akcjach: wzięcie kart ze stołu  i pozbycie się ich w jak najbardziej efektywny sposób. Zbierając karty ze stołu kombinujemy, aby dobrać te z tego samego zestawu, które już mamy, albo takie, które dadzą nam przyszłościowo najwięcej punktów. Analizujemy, jacy członkowie rodziny są dostępni już na stole, jakich już zebraliśmy i ilu z nich pozostało w talii, pamiętając, że nie wszyscy pojawią się. Do tego kombinujemy tak, aby móc wykonać dwie tury z rzędu, to znaczy doprowadzić w swojej turze do sytuacji, aby pozostały na stole jedna do trzech kart, uzupełnić Dom i wykonać kolejną turę. Oczywiście to zależy czy uznamy to za warte uwagi, bo możemy wywołać koniec gry, albo wyłożyć takie karty, które zupełnie nam się nie przydadzą, a pamiętajcie, że akcję wzięcia kart ze stołu musimy wykonać zawsze. Warto też sobie uświadomić, że w każdej swojej turze bierzemy karty, ale sprzątnąć może tylko jeden członek rodziny. Wiedząc to, warto zastanowić się, ile kart członków rodziny potrzebujemy, nie brać ich zbyt wielu, bo nie zdążymy ich wszystkich wykorzystać, a na koniec gry, za każdą ich dłoń stracimy cenne punkty. 

Dodam również, że gra we dwoje bardzo angażuje obie osoby, bo patrzymy co rywal nam zabierze, co rywal posiada i co jemu zabrać, więc interakcja jest spora. Wpływa to także na odczucie dynamiki całej rozgrywki. 

Before the Guests Arrive potraktowałabym jako solidny filler, w który można zagrać z gośćmi, rodzicami czy dziećmi. Każda osoba, która kiedykolwiek grała w tradycyjne gry karciane także bez problemu odnajdzie się w tej grze. Jednak jest to także tytuł, w którym zaawansowani gracze odnajdą coś dla siebie, kiedy to zaczną liczyć liczbę kart, zapamiętają ile kart jest w talii każdego rodzaju, o jakiej wartości i ile kolejek pozostało, nim pojawi się karta gości. Do tego wszystkiego dużym plusem jest jej dynamika i krótki czas rozgrywki. Gra idealna dla każdego, na każdą okazję. Polecam zagrać, jeśli właśnie to cenicie w grach, albo brakuje wam w kolekcji solidnego fillera, do zagrania z każdym. 

Sylwia 


Ocena zbiorcza według naszej zawiłej skali:
I.
Klimat
3/6
II.
Losowość
4/6
III.
Błędy w grze
6/6
IV.
Złożoność
6/6
V.
Interakcja
6/6
VI.
Wykonanie
6/6
VII.
Cena
-/6
VIII.
Czas rozgrywki
6/6
IX
Skalowanie na dwóch graczy
4/6
Końcowa nota:  5.13/6


Grę udostępniło wydawnictwo: 
http://saashiandsaashi.tumblr.com/


Bardzo serdecznie dziękujemy!


... and something for our international readers:
Pros:
+ rulebook (good layout)
+ clean design (no mistakes in rules)
+ quick and dynamic gameplay
+ compact design
+ quality of components
+ easy to learn

Pros/cons:
+/- it's a filler

Cons:
- maybe a bit repetitive
- randomness

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz