Wydawca: Galakta
Rok wydania: 2023
Liczba graczy: 1-4
Czas gry: 45-60 minut
Język: polski
Posiadanie psa to jeden z tych pomysłów, który od czasu do czasu wraca do mojej głowy. Jednak jako osoba świadoma tego, ile czasu trzeba poświęcić na takiego pupila, jest on cały czas odwlekany. Nie chcę sprawić, żeby mój ewentualny czworonożny przyjaciel czuł się zaniedbany. Na całe szczęście z pomocą przychodzą gry planszowe. Dzięki takiemu tytułowi, jak Psi Park, możemy poczuć się jako właściciel psa, a właściwie aż ośmiu sztuk.
Profesjonalny wyprowadzacz psów
Z tym byciem właścicielem to w zasadzie przesadziłem. Ponieważ w Psim Parku stajemy się osobą, której profesją jest wyprowadzanie psów. Można nawet sobie dopowiedzieć, że prowadzimy swego rodzaju hotel dla czworonogów. Jednak naszym głównym zadaniem będzie przede wszystkim wyprowadzanie psów na spacery do tytułowego parku.
Autorami gry są Lottie Hazell i Jack Hazell. Jest to ich debiut na scenie planszówkowej. Za przeurocze ilustracje psiaków jest odpowiedzialnych kilku artystów - Holly Exley, Dann May oraz Kate Avery. Całość gry prezentuje się na stole bardzo ładnie i kolorowo. Wszystko też jest całkiem przejrzyste i zdecydowanie nie przytłacza graczy swoją pstrokatością. Jakość komponentów również jest bardzo dobra. Na szczególne wyróżnienie zasługują nietypowe znaczniki oraz pojemniki do ich trzymania.
Instrukcja jest napisana poprawnie, choć w tłumaczenie nie uniknęło kilku błędów językowych. Same reguły są proste, choć nie ukrywam, że sposób ich napisania mógłby być lepszy. Odniosłem wrażenie, że w niektórych miejscach wymagają one drobnych szlifów, zwłaszcza jeśli chodzi o wariant dwuosobowy. Po prostu niektóre rzeczy nie były od samego początku wystarczająco klarownie wyjaśnione. Niemniej po dokładniejszym wczytaniu się i przeanalizowaniu wszystkich wątpliwości, rozgrywki stały się bardzo płynne i dynamiczne.
Elementy gry
Plansza główna
Reprezentuje ona park, po którym będziemy wyprowadzać nasze psy. Jest on przedstawiony jako tor biegnący po jej środku. Na polach tego toru zobrazowane są nagrody, które otrzymamy, jeśli zatrzymamy się na nim. Powyżej ulokujemy karty prognozy oraz tor rund. Po prawej stronie jest miejsce na karty psiego eksperta. Na dole planszy mamy wybieg, na którym będą wykładane karty psów, które są możliwe do pozyskania przez graczy. Prawie całą planszę główną otacza tor reputacji. Reputacja w grze to zarówno waluta, jak i punkty zwycięstwa.
Karty psów
Psy w tej grze dzielą się na 7 kategorii. Poza tym każda karta ma wskazane surowce potrzebne, żeby wziąć danego pupila na spacer. Psiaki mają również zdolności specjalne, które mogą wchodzić w życie na różnych etapach rozgrywki.
Karty prognozy
W rozgrywce będzie ich brać udział tylko 4 sztuki. Będą one modyfikować zasady dla danej rundy.
Karty psiego eksperta
Na początku rozgrywki będą one w losowej kolejności wykładane na planszy głównej. Determinują one liczbę punktów zwycięstwa za każdą kategorię psów. Na koniec gry otrzymają je gracze, którzy zbiorą najwięcej psów z danej kategorii.
Karty celów
Dają one każdemu uczestnikowi szansę na zdobycie dodatkowych punktów na koniec gry, o ile spełnimy warunki na nich zawarte. Dzielą się ona na standardowe i zaawansowane.
Karty premii
Definiują one dodatkowe bonusy, które znajdą się w każdej rundzie na torze parku, na planszy głównej.
Surowce
W Psim Parku mamy 4 rodzaje surowców: piłki, patyki, przysmaki i zabawki. Są one potrzebne do wyprowadzania psów oraz mogą posłużyć do zdobycia dodatkowych punktów na koniec gry.
Żetony spaceru
Kładzie się je na posiadanych przez nas kartach psów. Dzięki nim oznaczamy pupili, którzy byli już z nami na spacerze.
Elementy gracza
Każdy gracz otrzyma swój wskaźnik ofert, który będzie mu służyć podczas licytacji psów w trakcie gry. Poza tym otrzymujemy pionki do oznaczania reputacji oraz naszej pozycji podczas spaceru. Dodatkowo mamy planszę, która będzie nam służyć do określania, który z psów wybiera się z nami do parku w danej rundzie.
Pozostałe elementy
Poza powyższymi elementami mamy jeszcze znacznik rundy, pierwszego gracza, karty pomocy oraz kość autowyprowadzacza. Ten ostatni element jest bardzo istotny w rozgrywce dwuosobowej.
Do nogi!
W Psi Park można grać od 1 do 4 graczy. Jednak w poniższym opisie reguł skupię się wyłącznie na rozgrywce dwuosobowej. Ma ona drobne modyfikacje, które nie występują w standardowej, wieloosobowej partii.
Po rozłożeniu planszy głównej umieszczamy na niej 4 karty prognozy, karty psiego eksperta (w losowy sposób), trzy karty psów na wybiegu oraz kartę premii wraz z potrzebnymi elementami na torze spaceru. Każdy z graczy otrzymuje swoje elementy oraz 2 patyki, 2 piłki, przysmak i zabawkę. Oprócz tego uczestnicy dostają 2 karty celów: standardowy i zaawansowany. Następnie decydują się, którą z nich zachować. Dodatkowo w grze dwuosobowej mamy autowyprowadzacza. Ma on swój pionek do poruszania się po parku i brania udział w licytacji oraz swoją kość, która będzie determinowała jego posunięcia. Wybieramy pierwszego gracza i jesteśmy gotowi do gry.
Rozgrywka w Psi Park trwa 4 rundy. Każda z nich składa się z kilku faz:
1. Pozyskanie
W kolejności, gracze składają oferty na psy znajdujące się na wybiegu. Na swoim wskaźniku oferty, każdy z nich potajemnie określa, ile reputacji chce wydać na zakupienie danej karty psa. Następnie układa pod nią swój pionek. Kiedy obaj gracze to zrobią, to ofertę składa autowyprowadzacz. Licytuje on psiaka według kolejności wskazanej na torze psiego eksperta. Następnie oferty są odkrywane, autowyprowadzacz rzuca kością i psy są pozyskiwane przez uczestników. Jeżeli kilka osób licytowało jedną kartę, to zdobywa ją osoba z najwyższą ofertą. W przypadku remisu, ten gracz, który złożył ofertę wcześniej. Jeżeli w ten sposób wypadniemy z licytacji, to możemy wydać 1 punkt reputacji i wziąć innego psa z oferty. Autowyprowadzacz również zdobywa karty psów i ma to znaczenie podczas punktacji końcowej i przydzielaniu kart psiego eksperta. Kiedy wszyscy zdobędą kartę, to wybieg jest uzupełniany o kolejne 3 psy i powtarzamy cały proces. W związku z tym ciągu gry zdobędziemy 8 kart psów.
2. Wybór
Nasza plansza gracza pozwala nam wyprowadzić maksymalnie 3 psy. Jeżeli chcemy danego pupila wziąć na spacer, to musimy opłacić koszt w postaci wskazanych na jego karcie surowców. Wówczas umieszczamy go na planszy oraz kładziemy na nim znacznik spaceru. Co jest jeszcze istotne, to jeśli nie mamy jakiegoś surowca, to możemy go zastąpić dwoma innymi. Należy pamiętać, że na kartach psów są specjalne zdolności, które mogą wejść w życie i przynieść nam dodatkowe bonusy w postaci surowców, punktów na koniec gry albo akcji specjalnych.
3. Spacer
W tej fazie gracze ustawiają swoje pionki na starcie toru parku. Zgodnie z kolejnością wykonują swoje ruchy. W swojej kolejce należy się poruszyć od 1 do 4 pól. Następnie otrzymujemy nagrodę, która znajduje się na tym polu. Jeżeli stoi tam inny gracz, to możemy wydać punkt reputacji, żeby również ją otrzymać. Kiedy dochodzimy do rozwidlenia ścieżki, to decydujemy gdzie idziemy. Po opuszczeniu parku, wybieramy jedno z pól z nagrodami i tam ustawiamy nasz pionek. Po ruchach graczy, autowyprowadzacz rzuca kością i przesuwa swój pionek. W momencie jak w parku zostanie jeden pionek, to ta faza się kończy, a jego właściciel traci punkt reputacji.
4. Powrót do domu
W tej fazie wykonuje się kilka kroków:
- gracze otrzymują 2 reputacji punkty za każdego psa, którego wyprowadzili;
- tracą punkty reputacji za każdego psa, którego posiadają, a który nie ma co najmniej jednego żetonu spaceru;
- przenosi wszystkie karty psów ze swojej planszy obok niej.
Następnie przechodzimy do kolejnej rundy. Przygotowujemy ją poprzez odkrycie nowej karty premii i umieszczeniu odpowiednich znaczników na torze parku. Zakrywamy też starą kartę prognozy i przekazujemy znacznik pierwszego gracza kolejnej osobie zgodnie z ruchem wskazówek zegara.
Na końcu czwartej rundy po prostu przechodzimy do punktowania końcowego.
Zliczamy punkty za:
- pozycję na torze reputacji;
- psy, które mają zdolności punktowania na koniec gry;
- otrzymane karty psiego eksperta, czyli posiadanie największej liczby psów z danej kategorii;
- zrealizowaną kartę celu;
- pozostałe surowce w stosunku 5:1.
Osoba z największą liczbą punktów wygrywa. Remis rozstrzygany jest na korzyść osoby z kartą eksperta o wyższej wartości.
Jest to pobieżny opis rozgrywki. Kilka rzeczy specjalnie pominąłem, jak akcje specjalne pozwalające na wymianę psów w trakcie gry. Nie wnikałem również w zdolności specjalne poszczególnych pupili. Niemniej mam nadzieję, że zaprezentowałem Wam jakiś ogólny sens gry.
Dobry piesek
We wstępie napisałem, że można uznać, że prowadzimy hotel dla psów. Choć wedle fabuły jesteśmy wyłącznie ich profesjonalnym wyprowadzaczem. Po prostu moim zdaniem fabularnie bardziej całości się trzyma idea tego hotelu dla psów. Pozyskujemy do niego czworonogi stawiając na szali naszą reputację, a potem staramy się dbać o nie, zapewniając im spacery oraz odpowiednie atrakcje. Choć nie ukrywam, że nasza cyniczna natura wzięła górę podczas grania w tę grę i widzieliśmy w niej tylko możliwości zdobywania punktów zwycięstwa. Nie skupialiśmy się na opisach piesków i sensie zawartych w Psim Parku mechanizmów e odniesieniu do fabuły.
Dwoma głównymi mechanizmami są zbieranie zestawów oraz zarządzanie surowcami. Pierwszy z nich to oczywiście kolekcjonowanie przez nas psów w odpowiedniej kategorii, żeby otrzymać jej kartę psiego eksperta. Druga związana jest z potrzebami poszczególnych psiaków, żeby wziąć je na spacer. Niemniej jeśli chodzi o to zarządzanie surowcami, to jest to działanie trochę po omacku. Surowce pozyskujemy, przede wszystkim, w trakcie spaceru po parku. Wiemy jakie rzeczy potrzebują posiadane przez nas psiaki oraz te, które aktualnie są wyłożone do "zakupienia". Jednak są dwie fazy licytacji i nie mamy pojęcia, czy nie pojawią się pieski, które będą wymagały piłek, a my zebraliśmy same patyki. Oczywiście, że można wymienić 2 surowce na jakiś inny, ale ta nieprzewidywalność była dla mnie troszeczkę frustrująca.
W tym momencie mogę płynnie przejść do kwestii losowości w grze. W rozgrywce dwuosobowej objawia się ona przede wszystkim poprzez rzuty kością autowyprowadzacza. Jest to w zasadzie najbardziej nieprzewidywalny aspekt tej gry. Jeszcze losowa może być sama liczba pojawienia się psów z konkretnej kategorii. W grze mamy 163 karty psów. W rundzie, na licytacje, jest zużywanych łącznie 6 sztuk. Co daje nam łącznie 24 karty podczas całej gry, jeśli nie użyjemy (a co się zdarzało) jakieś specjalnej umiejętności. Jest to wyłącznie około 15% całości kart. W związku z tym również nie jesteśmy przewidzieć, jakie kategorie psów pojawią się w trakcie rozgrywki i nie wiemy, czy warto licytować danego psa, czy liczyć na to, że jeszcze pojawią się pupile z tego samego rodzaju.
Sama licytacja w grze dwuosobowej również przybrała ciekawy obrót w naszych rozgrywkach. O ile nie "biliśmy się" o jakiegoś konkretnego psa ze sobą, to często zadowalaliśmy się tym co pozostało. Dla przykładu pierwszy gracz licytował psa A, wiedzieliśmy że autowyprowadzacz zalicytuje psa B, z racji tego, że pies B był trochę bardziej użyteczny niż pies C, to składało się ofertę na psa B licząc, że autowyprowadzacz słabo rzuci kostką. Jeśli taka akcja się nie powodziła, to niewiele traciło się, bo zawsze za 1 punkt reputacji otrzymywało się psa C.
Jeżeli chodzi o regrywalność, to prawdopodobnie najbardziej na nią wpływa karta celu oraz prognozy. Wokół tych dwóch elementów możemy obrać jakąś strategię na rozgrywkę i zdobyć kilka bardzo potrzebnych punktów. Cele najczęściej obracają się wokół wyprowadzania psów i posiadania na nich znaczników w odpowiedniej liczbie. Z kolei zbierania psów z konkretnych kategorii oraz oparcie zdobycia punktów na tym aspekcie może być niemożliwe, z powodów wspomnianych przeze mnie powyżej.
Być może za bardzo analizuję te wszystkie zależności. Psi Park ma być grą familijną. Według mnie rzeczywiście taką jest. Zasady w gruncie rzeczy są proste i rozgrywka przebiega płynnie, bez jakiś większych przestojów albo paraliży decyzyjnych. Choć chciałbym podkreślić, że zdolności niektórych psów mogą stworzyć ze sobą bardzo interesujące kombinacje. Niemniej nasze rozgrywki bez problemu zamykały się w około 45 minut i nasze szare komórki nie były przepalone. Po prostu jest to taka lekka i przyjemna gra planszowa. Nie odkryję Ameryki, jeśli napiszę, że Psi Park to idealny tytuł dla miłośników tych czworonogów.
Tomasz
Ocena zbiorcza według naszej zawiłej skali:
I. | Klimat | 4/6 |
II. | Losowość | 3/6 |
III. | Błędy w grze | 5/6 |
IV. | Złożoność | 6/6 |
V. | Interakcja | 5/6 |
VI. | Wykonanie | 6/6 |
VII. | Cena | 5/6 |
VIII. | Czas rozgrywki w dwie osoby | 5/6 |
IX | Skalowanie na dwóch graczy | 4/6 |
Końcowa nota: 4.77/6
Egzemplarz gry udostępniła:
Bardzo serdecznie dziękujemy.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz